Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.09.2018, 00:00

Vyskúšali sme BMW za 160-tisíc, ktorého sa ľudia boja

Je extrémne ovládateľné, extrémne rýchle a extrémne drahé. V krátkosti sme sa pozreli na to, čo dokáže výkonný sedan mníchovskej automobilky s označením M5.

Vyskúšali sme BMW za 160-tisíc, ktorého sa ľudia boja
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Neskutočné emócie a prehlásenie, že ide o „jedno z najlepších áut, ktoré som kedy šoféroval“. Presne tieto slová totiž vystihujú koniec krátkeho, no o to intenzívnejšieho testu legendy menom BMW M5.

Mníchovská automobilka začala písať históriu tohto výkonného sedanu ešte v roku 1984 a ako jeden z mála svetových modelov si zachoval svoju tvár až do súčasnosti. Nezlomili ho totiž ani stále prísnejšie emisné normy, ba čo viac, je vo svojej najlepšej kondícii.

Dokonalosť ukrýva

Ak najnovšiu generáciu s označením F90 stretnete niekde na parkovisku, s veľkou pravdepodobnosťou (hraničiacou s istotou) si ju nijak výrazne nevšimnete. V nenápadnom bielom kabáte a "len" s niekoľkými ostrými prvkami totiž nekričí do sveta, že pod jej kapotou sa ukrýva obrovské stádo koní.

Trochu pozornejšie oko však zaregistruje prvýkrát osadenú karbónovú strechu, rozšírené blatníky, aerodynamické spätné zrkadlá, veľké 20-palcové M disky kolies ukrývajúce zlaté brzdové strmene či obrovské nasávacie otvory v prepracovanom nárazníku.

V neposlednom rade môžeme spomenúť výrazný zadný difúzor, decentné krídlo na veku kufra či štvoricu koncoviek výfuku. To pravé divadlo však nastane, keď stlačíte červené tlačidlo štartovania motora.

Studené štarty si okamžite zamilujete a o to viac, ak ich budete realizovať v podzemných garážach. Hlboký, no nie prehnane hlučný zvuk následne dopĺňa pomerne komfortné cestovanie, keď si z tých šiestich stoviek koní požičiate len asi tretinu.

Vďaka skvelým športovým sedadlám so svietiacim logom M5 totiž nebudete nútený vytiahnuť váš „obyčajný sedan“ z garáže len vtedy, keď budete chcieť prispieť policajným hliadkam do rozpočtu.

Ohromné ticho v kabíne, prípadne decentne (no skvele) hrajúca hudba vychádzajúca z Bowers and Wilkins audiosystému vás budú nepochybne rozmaznávať a sprevádzať pri dlhých diaľničných presunoch.

Najvýraznejším prvkom v karbónom preplnenom interiéri sú však rozhodne dve červené doplnkové tlačidlá na koženom multifunkčnom volante, prípadne vynikajúca radiaca páka osemstupňovej automatickej prevodovky.

Hneď vedľa nej si môžete mimochodom samostatne prispôsobovať tuhosť tlmičov, posilňovača riadenia či napríklad otvoriť elektronicky ovládané klapky vo výfukovom potrubí. Následne vie vďaka ohromnému burácaniu ktokoľvek v okolí, že sa blížite. Pre niekoho môže byť však veľké množstvo tlačidiel na stredovom tuneli trochu náročné na zorientovanie sa.

Pozrite si tiež video z dosiahnutia rekordu v najdlhšom drifte (kontrolovanom šmyku), pri ktorom museli do BMW M5 počas jazdy dokonca tankovať:

Na svoje si príde každý

Ako sme spomínali, na volante nájdeme aj dvojicu červených tlačidiel. Tie slúžia na podrobnú konfiguráciu vozidla a následné uloženie do týchto dvoch rýchlych voličov. Vodič si tak vie jednoducho v zlomku sekundy zmeniť rodinný sedan na supervýkonný okruhový stroj. Ak by ani to nestačilo, k dispozícii sú na voliči prevodovky tri doplnkové režimy jej ostrosti. Auto teda nie je problém dokonale prispôsobiť svojim aktuálnym preferenciám.

Srdcom však zostáva kultivovaný 4,4-litrový benzínový osemvalec s dvojicou turbodúchadiel a výkonom závratných 441 kW (600 koní). Krútiaci moment pritom dosahuje hodnoty až 750 Nm a 1,9-tonový kolos zvláda šprint z nuly na stovku už za 3,4 sekundy. Ľudia sa toho auta doslova boja, čomu nahrávala najmä jeho minulosť, a popravde, ani sa nečudujem.

Ono, pocit zarazenia do sedadiel pri plnej akcelerácii či účinok karbón-keramických bŕzd pri ostrom spomalení v rámci prejazdov serpentín hovorí sám za seba. Novinka však prináša oproti svojím predchodcom jednu veľkú výhodu a tou je prvýkrát pohon všetkých štyroch kolies xDrive.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Ak sa bojíte, že M5 tak stratila svoje čaro, ste na omyle. Disponuje totiž zaujímavou funkciou, kedy si môžete nastaviť auto do troch rôznych režimov: pohon všetkých kolies, pohon všetkých kolies Sport s obmedzenou stabilizáciou alebo pohon výhradne zadnej nápravy.

Stále teda budete hrdým veľkoodberateľom pneumatík a okolité pneuservisy sa budú jedine tešiť, nakoľko poslať novú M5-ku do zákruty bokom nie je absolútne žiadny problém. Po stlačení plynového pedála auto vystrelí vpred a skôr dôjde dych vám, ako jemu.

Lineárny ťah a neskutočná dynamika, pričom využiť môžete tiež kontrolovaný štart pomocou funkcie Launch Control. BMW M5 je aj vďaka pohonu všetkých kolies v súčasnosti skvele ovládateľné a vy ste tak schopný prechádzať zákruty v tempách ako so superšportovým autom.

Pohon výhradne zadnej nápravy je potom k dispozícii jedine s úplne deaktivovanou stabilizáciou a skrotiť stádo 600 koní je teda výhradne na vás.

Auto na každý deň

Pri aute tohto typu zrejme nikoho nebude zaujímať údaj o spotrebe paliva, ak by sa však niekto našiel, v meste sa dokážete zmestiť do asi 12,5 litra. Na diaľnici si auto odpije deväť litrov a mimo mesta klesne apetít ešte o zhruba liter a pol. Ak však využívate plný potenciál auta, môžete počítať s niekoľkonásobkom a naozaj častou návštevou čerpacích staníc.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Samozrejme, novinka poteší faktom, že ju môžete využívať aj na každodenné dochádzanie do práce či na nákupy. Poskytuje totiž luxus, dostatok priestoru a kufor s objemom 530 litrov.

Jednoducho, BMW vytvorilo jedno z najlepších jazdeckých áut a pritom v ňom môžete v ostatné dni cestovať s rodinou na dovolenku či na služobný meeting.

Pohon všetkých kolies robí z auta neskutočne ovládateľný stroj, no stále platí, že 441 kW dokáže s neskúseným vodičom poriadne zamávať a výsledok môže byť veľmi vážny. Minimálne z finančného hľadiska, nakoľko auto začína v cenníku na sume približne 120-tisíc eur.

Doplatiť si môžete len za niekoľko „drobností“ ktorých jednotlivá hodnota však často dosahuje výšku aj 10-tisíc eur. Náš kúsok mal pritom konečnú cenu 162-tisíc eur . Ak by som patril k šťastlivcom, ktorí si nové BMW M5 môžu dovoliť, tak by som povedal len jedinú vec: „Poprosím jedno v modrej farbe, ďakujem.“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.