Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.09.2018, 15:47

Prototyp v akcii. Odvážna Kia chce siahnuť aj na obľúbený Mercedes

  • Pred 30 - 40 rokmi boli cesty západnej Európy oveľa pestrejšie. Okrem sedanov, kombíkov a rozmáhajúcich sa hatchbackov jazdili kupéčka, kabriolety a rôzne ich variácie.
  • Dnes sa automobilový trh zmohol okrem tradičných verzií na veľké SUV. Kia si spomenula na pozabudnutú odrodu kombíkov zvaných shooting brake.
Prototyp v akcii. Odvážna Kia chce siahnuť aj na obľúbený Mercedes
Zdroj: Kia

Alper Celik, produktový manažér Ceed, musel stráviť analýzou trhu a histórie dlhé hodiny. Shooting brake ako praktické vozidlo pre voľný čas vystopoval už v predvojnových časoch.

Pre svet túto automobilovú čeľaď objavili automobilky v 60. rokoch. Troj-dverové kombíky shooting brake boli vtedy nádherné, avšak mali len malé publikum. Dnes si na ne občas niektorá automobilka spomenie, a vždy je to paráda. "Moderný shooting brake už je zas päť-dverový," zhŕňa Celik.

Shooting brake, v preklade niečo ako lovecký kombík, teda štýlové praktické auto, ktoré naozaj vyzerá pekne a športovo, má v súčasnosti v ponuke ešte Mercedes.

Cenový konkurent

A to, že bude Kia loviť aj v jeho revíri, nie je tak pritiahnuté za vlasy. Mercedes totiž ponúka shooting brake pri štartovacom modeli A s predným pohonom.

Taký Mercedes CLA štartuje na sume zhruba 30-tisíc eur. A nemenej pekná Kia s predným pohonom a 120 koňmi by podľa odhadu iDnes.cz mohla štartovať pod 18-tisícovou čiastkou. Ešte stále to nedáva zmysel?

Kia pre novú karosársku verziu v Žiline vyrábaného modelu Ceed vráti do ponuky meno Proceed. To bol v predchádzajúcich dvoch generáciách modelu hatchback s jedným párom dverí, lenže troj-dverové autá vymierajú v tradičných kategóriách úplne. A tak je to zrazu štýlový kombík.

V najviac preplnenom segmente sa dnes k ponuke menej tradičných karosárskych verzií veľa značiek neodváži. Naopak, ponuku skôr zužujú, Najčerstvejšie sa hovorí o tom, že Volkswagen v budúcej generácii neponúkne Golf vo verzii kombi.

V tomto ohľade sú najodvážnejší Kórejci. Hyundai oslavuje nečakaný úspech s krásnym Fastback modelom i30, Kia to teda skúsi s modelom Ceed shooting brake.

Ponúknuť dva kombíky odvodené od rovnakého modelu sa nosievalo kedysi, dnes je to úplne výnimočné. Kia si na to však trúfa. A chce ich predávať naozaj veľa. Dnes sa hatchback a kombi delí pri modeli Ceed v európskych predajoch o čísla na polovicu.

Shooting brake by obom chcel odhryznúť desať percentuálnych bodov. V značke Kia predpokladajú veľkú migráciu zákazníkov práve od kombíkov, ale čakajú hlavne nových zákazníkov, ktorým jednoducho netradične poňatý, športovo strihaný kombík padne do oka.

Hlavnými trhmi majú byť Nemecko, Francúzsko, Británia a Španielsko. Napríklad do Ruska shooting brake vôbec nepoputuje. Vyrábať sa bude s ostatnými karosárskymi verziami v Žiline.

Zdroj: Kia

Sportsman

My sme sa zviezli s prototypom vo verzii GT, to znamená 204-koňovou jednašestkou s turbom, ktorá je spojená so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom na 18-palcových kolesách a so skvelými športovými sedadlami. Okrem toho sú tu rôzne ozdoby na karosérii, avšak zatiaľ schované pod maskovaním.

Auto má o pol centimetra znížený podvozok, ktorý je pritvrdený. Nerovnosti posádke prizná, ale stále ich ešte dokáže elasticky tlmiť. Podvozok je pekne istý, kto má rád kombi, ktoré svojím hmotnejším zadkom pomáhajú vodičovi s autom do zákruty, bude spokojný.

Pozrite si tiež video Polície Slovenskej republiky, ktorá informuje o správnom reagovaní na pokyny policajta pri riadení križovatky:

Keď stlačíte tlačidlo "Šport", sprísni sa reakcia na zošliapnutie plynu a okorení sa tiež zvuk. V oboch vetvách dvojhlavňového výfuku je klapka, ktorá sa pri prekročení štyroch tisíc otáčok otvorí a zvuk získa ešte viac na ostrosti.

Celkovo by si Ceed zaslúžil lepšie odhlučnenie kabíny, zadné kolesá sú totiž predsa len dosť počuť, to už sme však vyčítali aj hatchbacku. GT - k dispozícii aj v klasickej hatchbackovej verzii - sa pýši červenými detailmi. Červené doplnky má na prahoch, ráfikoch a rafinovane tiež v prednej maske chladiča.

Karoséria shooting brake má s kombíkom spoločných nejakých 22 až 25 percent dielov. Len kapota, predné blatníky a plechové panely dverí sú rovnaké. Totižto aj predné A stĺpiky rámujúce čelné sklo sú iné; jedny zo základných stavebných prvkov skeletu a bezpečnosti vozidla majú iný sklon, to znamená aj iné čelné okno.

Iný je následne aj sklon zadného stĺpika, namiesto 52-stupňového uhla má shooting brake sklon 62 stupňov. To všetko dáva autu rýchlu, športovú siluetu a tiež ho znižuje, so 142 centimetrami výšky je to najnižšia auto v tejto kategórii.

Zdroj: Kia

​To všetko znamená aj nižšie ťažisko, čo sa prejaví na jazdných vlastnostiach a tiež na vnímaní posádky. So zadkom bližšie pri ceste teda nevníma až tak nahláňajúce sa pohyby karosérie a má z jazdy istejší pocit. Rázvor 265 centimetrov zostal rovnaký ako pri kombi, zadná náprava je potom vždy viac-prvková.

Poteší rodiny

Dovnútra sa nastupuje ľahko vďaka nízkym prahom, zadné dvere sa otvárajú vo veľkom uhle, to sa poteší napríklad pri usádzaní dieťaťa do sedačky.

Veľmi slušné je miesto na hlavu na zadných miestach, keď má auto presklenú strechu, nejaký centimeter ubudne, v Česku však tento prvok výbavy k dispozícii nebude.

Shooting brake je veľmi veľké auto, na dĺžku má 4,6 metra, takže zostalo miesto aj na poriadny kufor. V ladnej siluete Proceed je jeho 594 litrov neuveriteľne elegantne zabalených.

Nečakane veľký a ľahko prístupný batožinový priestor s množstvom šikovných schránok pod podlahou má ľahko zdvihnutý prah kufra, kočík cez neho však následne naložíte bez väčšej námahy. Šikovná je zábrana na malé veci posúvaná po koľajniciach v podlahe. Zadné operadlá sklopíte pre prevoz dlhého nákladu priamo z kufra.

Zdroj: Kia

​Shooting brake chce byť v ponuke Ceed trochu lepší tovar, ale len tak, aby to pasovalo ku Kii. V jeho cenníku tak nebudú figurovať najslabšie motory (atmosférický benziňák a slabší turbodiesel), v ponuke teda bude Proceed mať len turbobenzinové agregáty (1,0, 1,4 a 1,6 - 120, 140, 204 koní) a silnejší diesel s objemom 1,6-litra s výkonom 136 koní.

Len pre upresnenie: zákazníci síce radšej priplácajú za výbavu než za motor, tie najslabšie sa však pri výbere auta väčšinou vynechávajú, a platí to aj pri modeli Ceed.

Ceny sa nová karosárska verzia kľúčového modelu značky dozvie v januári, prvé autá by mohli doraziť do na trh v Česku a Slovensku zhruba vo februári 2019.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.