05.08.2018, 10:57

Vyskúšali sme najlepší Volkswagen v histórii. Vyrába sa v Bratislave

Do rúk sa nám dostal vrchol nemeckej značky, ktorý sa vyrába priamo v bratislavskom závode. Ako jazdí?

Popularita športovo-úžitkových modelov rastie čoraz viac a nie je sa teda čo čudovať, že rolu vlajkovej lode Volkswagenu prebralo vozidlo práve tohto segmentu. Nový Touareg je okrem toho jedným z exkluzívnych modelov, ktoré sa budú pre zvyšok sveta vyrábať priamo na Slovensku, konkrétne v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia.

Len nedávno bol technickým vrcholom značky Arteon, dnes však túto úlohu preberá podstatne väčšia limuzína v podobe SUV. Tu rozhodne platí, že do rúk sa nám dostal ten najšpičkovejší Volkswagen v histórii automobilky. Toto označenie pritom nie je vôbec prehnané.

Svalnatý dizajn

Samozrejme, Touareg bol vždy na cestách veľmi dominantný, avšak s príchodom v poradí tretej generácie sa to trochu zmenilo. V premávke teraz totiž budí rešpekt ako nikdy predtým, a to najmä vďaka prednej časti. Tá do istej miery vychádza z amerického modelu Atlas a spojenie hlavných svetlometov s maskou chladiča prebrala novinka zase z už spomínaného Arteonu.

​Horizontálne linky ešte viac zvýraznia šírku auta 1,98 metra, ktorá sekunduje dĺžke 4,88 metra a výške 1,7 metra. Aj napriek väčším rozmerom oproti prechádzajúcej generácii pôsobí model dynamicky, čomu pomáha športovo strihaná karoséria. Tú pritom zdobia aj ďalšie mohutné krivky, ako napríklad blatníky a v zadnej časti potom nájdeme koncové LED svetlá s dynamickými smerovkami či malým strešným spojlerom.

Predné, takzvané IQ.Light, adaptívne LED svetlá sú zložené celkom zo 128 diód na každej strane a ponúkajú hneď niekoľko možností osvetlenia okolia. Nechýba medzi nimi dokonca ani rozptýlené svetlo vhodné najmä do terénu. V noci svietia vynikajúco a majú aj štýlové denné svietenie riešené v podobe diód.

Dynamiku vozidla zvýrazňujú aj kolesá, ktorých rozmery začínajú na 18 a končia na 21 palcoch. V našom prípade to bol akýsi zlatý stred, keďže auto stálo na pohodlných 19-palcových hliníkových diskoch. Celkovo išlo pri nami testovanom modeli o vyhotovenie, respektíve výbavu, s označením Rline, čiže tú najšportovejšiu.

Špičkový interiér

Nepochybne najväčšou zaujímavosťou je úplne nový interiér tretej generácie obľúbeného Touaregu. Vôbec prvýkrát je tu totiž osadený „Innovision Cockpit“ s dvojicou obrovských obrazoviek. Kabína je teda dôkazom nástupu veľkej digitalizácie. Vodičovi poslúži pred ním osadený prístrojový štít s uhlopriečkou 30,5 centimetra, ktorý si vie prispôsobiť svojim preferenciám. Zobrazuje sa na ňom hneď niekoľko podstatných informácií, ktoré si určí samotný šofér. 

Na palubnej doske je opticky spojený s dotykovým displejom infotainmentu s obrovskou uhlopriečkou 38,1 centimetra. To už je rozmer slušného notebooku na dnešnom trhu, s ktorým má, mimochodom, spoločné aj grafické spracovanie. To je totiž na veľmi dobrej úrovni, rovnako ako reakcia na jednotlivé dotyky. Vodič si vie (počas státia) pozrieť na obrazovke dokonca film.

Problém odtlačkov prstov, ktoré, bohužiaľ, „zdobia“ túto obrazovku, vyriešite jednoduchým tlačidlom „vypnutia dotykov“ a následným utretím. Aj v tomto prípade si môže vodič prispôsobiť jednotlivé informácie zobrazujúce sa na takzvanej domovskej stránke. 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Sedíte v skvele tvarovaných kožených sedadlách s logom Rline, vyhrievaním, chladením a aj masážnou funkciou. Počas ostrejšej jazdy z nich nevypadnete a nesklamú ani pri dlhom cestovaní. Pri využívaní ventilácie alebo vyhrievania sedadiel si pritom človek ľahko nastaví „účinok“ na preferovanú časť (opierka chrbta, sedák, rovnomerne rozdelené medzi ne). Pasažieri sa nebudú sťažovať na nedostatok odkladacích schránok, rovnako ako ani na nedostatok miesta.

To platí aj pre cestujúcich na zadných sedadlách, za seba si pokojne sadne aj viac ako 180 centimetrov vysoký človek. Sedadlá sú dokonca posúvateľné v rozmedzí 160 milimetrov. Aj batožinový priestor sa zväčšil, a to o 113 litrov na konečných 810 litrov - problémom teda nebude prenos aj poriadne veľkého množstva batožiny na dovolenky a pod dnom kufra sa nachádza aj rezerva (prázdna) s kompresorom pre minimálne zaberanie priestoru.

Pochváliť musíme aj prémiový audiosystém Dynaudio s výkonom 730 W a celkovo 14 reproduktormi. Nechýba štýlové ambientné LED podsvietenie s 30 farebnými vyhotoveniami a vytknúť by sme v kabíne mohli len „starší“ multifunkčný volant, ktorý je síce príjemný na ovládanie, no známy už z iných modelov značky.

Diesle nekončia

Pod kapotou pracoval kultivovaný naftový trojlitrový šesťvalec s výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom 600 Nm. Okrem toho je v ponuke tiež slabšia verzia (170 kW) a benzínový trojlitrový šesťvalec s výkonom 250 kW. V budúcnosti príde dokonca aj dieselová verzia so štvorlitrovým osemvalcom disponujúcim až 310 kW výkonom, prípadne plug-in hybrid so systémovým výkonom 270 kW.

Všetky motorizácie sú spojené s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Nás agregát mal síce naozaj dostatok výkonu, a to aj na dynamickú jazdu, odhlučnenie je na veľmi dobrej úrovni, avšak najväčšou chybou nového Touaregu je podľa nás pomerne pomalý nábeh krútiaceho momentu.

Po stlačení plynového pedála trvá aj pár sekúnd, kým na kolesá pošle auto ohromný krútiaci moment. Dopomôcť tu vie volič jazdných režimov, pričom si vyberiete práve športový. Tu sa potom reakcie zlepšia a príplatkový pneumatický podvozok mierne stuhne.

V komfortnom režime ponúka novinka vynikajúce filtrovanie nerovností a odhlučnenie od kolies. S konkrétnym režimom sa dokáže tiež meniť svetlá výška vozidla, ktorú si však môžete prispôsobiť aj pomocou samostatného otočného voliča. Maximálne zdvihnutie je o sedem centimetrov a zníženie o štyri centimetre. K automatickému zníženiu svetlej výšky o 12 až 25 milimetrov dochádza aj pri presiahnutí rýchlosti 120 kilometrov za hodinu, napríklad na diaľnici.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Samozrejmosťou je aj skvele fungujúci pohon všetkých kolies 4Motion, ktorý dokáže preniesť na prednú nápravu maximálne 70 percent a na zadnú nápravu maximálne 80 percent krútiaceho momentu. Ten rozdeľuje samosvorný medzinápravový diferenciál, pričom za normálnych okolností smeruje väčší podiel na zadnú nápravu – zmení sa automaticky len pri horších adhéznych podmienkach.

Podporiť prejazd v teréne dokáže potom tiež jazdný profil Off-road. Touareg sa síce zmenil na trochu mestskejší a diaľničný typ, no stále dokáže s prehľadom zvládať aj náročnejší terén či prekríženie nápravy.

Na lepšiu ovládateľnosť a manévrovanie v zúžených priestoroch je k dispozícii dokonca novinka v podobe natáčania zadných kolies. Tie sa do rýchlosti 37 kilometrov za hodinu vytočia v protismere predným kolesám, nad touto rýchlosťou už v rovnakom smere otáčania. Maximálny uhol vytočenia je však päť stupňov, no aj napriek tomu je Touareg vďaka tejto vychytávke podstatne obratnejší v zúžených priestoroch a jednoduchšie je tiež parkovanie.

Na druhej strane, aj napriek medzigeneračnému zníženiu hmotnosti vozidla o 106 kilogramov je váha auta stále cítiť. Skvelé odhlučnenie spôsobuje, že vodič si vyššiu rýchlosť takmer vôbec neuvedomí. Pri ostrých prejazdoch zákrut v budúcnosti (koncom roka) pomôžu aj elektromechanické stabilizátory, ktoré budú korigovať záklony karosérie.

Spotreba sa pri našom teste ustálila v priemere na hodnote asi osem litrov na sto kilometrov, pričom sme jazdili prevažne v autami preplnenej Bratislave. Na diaľnici je však možné dosiahnuť aj hodnotu 6,5 litra a mimo mesta pri snahe aj menej ako šesť litrov.

Technické vychytávky

Vodiča poteší okrem vynikajúcich jazdných vlastností aj dovieranie dverí, čiže môžete dať definitívne zbohom búchaniu dverami. Rovnako je tu celá armáda asistenčných a bezpečnostných systémov. Spomenúť môžeme adaptívny tempomat ACC, ktorý dokáže „spolupracovať s okolím“ a pred križovatkou spomalí či zastane. Vhodný je tiež do zápchy a problémom nie je ani odbočovanie do vedľajšej ulice.

Niekoho môže pri jazde dokonca vystrašiť pedál akcelerátora, ktorý pred vjazdom do obce dokáže mierne zavibrovať a upozorniť tak na možnosť "doplachtenia" až po úsek so zníženou rýchlosťou.

Zaujímavosťou je potom tiež nočné videnie, ktoré v tme dokáže identifikovať osobu či zviera, zviditeľniť ju na digitálnom prístrojovom štíte pred vodičom oranžovou alebo červenou farbou, prípadne tiež doplniť tieto úkony blikaním svetiel na tento objekt. Jazda s Touaregom je teda aj počas zníženej viditeľnosti príjemnejšia a najmä bezpečnejšia.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Celkovo môžeme po teste potvrdiť, že nový Volkswagen Touareg tretej generácie je naozaj vrcholom dnešnej ponuky nemeckej značky. Disponuje vynikajúcim pohodlným podvozkom, dostatočne výkonným motorom s dobrou spotrebou paliva, priestranným interiérom so skvele fungujúcim prehľadným displejom infotainmentu a záujem tiež svojím robustným dizajnom či príjemnou jazdou. Menší problém vidíme len pri prevodovke, respektíve v pomalom nástupe krútiaceho momentu pri stlačení akcelerátora.

Auto však bude skvelým hltačom diaľničných kilometrov a nestratí sa ani v meste. Do terénu síce zavíta podľa dnešného trendu len výnimočne, no je dobré vedieť, že aj kríženie náprav či strmé stúpanie zvládne bez väčšieho zaváhania. Rovnako by sme uvítali, vzhľadom na úplne nový vlajkový model, že výrobca osadí do interiéru aj zmenený volant.

Na záver budú určite mnohí zvedaví na cenu nemecko-bratislavskej novinky. K dispozícii je Touareg v základe so slabším 170 kW TDI motorom od 49 990 eur. Náš testovací kúsok však sumou atakoval hodnotu 80-tisíc a zastavil sa až na celkom 87 370 eurách. Dostanete za to však ten najlepší Volkswagen, aký kedy automobilka vyrobila.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.