Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.07.2018, 17:05

Jeep nepodľahol trendu. Zmodernizoval model, ktorý je dnes ohrozeným druhom

  • Ikony to majú naozaj ťažké. Nesmú si dovoliť zaváhanie. Jeep Wrangler je na offroadovom vrchole už skoro 30 rokov.
  • Po desiatich rokoch však prichádza s novou generáciou, ktorú sme otestovali v tých najnáročnejších podmienkach.
Jeep nepodľahol trendu. Zmodernizoval model, ktorý je dnes ohrozeným druhom
Zdroj: FCA

Skrotili novú generáciu označenú v interných dokumentoch výrobcu skratkou JL ako väčšinu konkurentov? Stalo sa z nej ďalšie SUV, ktoré mechaniku nahrádza elektronikou? Nie a trikrát nie, píše iDnes.cz.

Rámová konštrukcia zostáva, rovnako ako obe tuhé nápravy, tá predná vo verzii Rubicon s možnosťou odpojenia predného stabilizátora z miesta vodiča. Naďalej sa bude vyrábať troj aj päťdverová karoséria.

​Nebudem predstierať, že nemám k tejto značke vzťah. Už roky jazdím terénnymi jeepmi offroad a uznávam ich schopnosti. Ale fakt, že je mojou srdcovou záležitosťou, mi nebráni vidieť slabiny, ktoré vždy mala.

Napríklad vec, ktorú množstvo ľudí nedokázalo pochopiť. Prečo by nemohol ísť Wrangler na bežnej suchej ceste so zapnutým pohonom 4x4? Respektíve, prečo nenechať ako u väčšiny konkurencie rozhodnutie aktivovať pohon všetkých kolies v prípade potreby na automatike? Štvorkolku ste mohli radiť len na klzkom povrchu, to kvôli absencii medzinápravového diferenciálu.

A ďalší bolestivý bod - motory. Veľkoobjemové benzínové agregáty nepekne žrali skoro aj trávu okolo cesty, prvý diesel sa dostal pod kapotu Wrangleru až pred 10 rokmi. A aj tento štvorvalec mal zbytočne veľký objem 2,8 litra, nie príliš kultivovaný chod a spotrebu okolo 11 litrov pri pokojnej jazde.

Veľa ďalších vecí bolo pri jeepe vždy jedinečných. Kde inde môžete ešte dnes zložiť strechu, zhodiť dvere, sklopiť čelné okno a jazdiť "len tak"? Prípadne, ak nie ste takí surovci, nahodiť plátenný "Softtop" keď začne pršať.

A tiež zvláštna vyváženosť auta, zaisťujúca fantastickú priechodnosť terénom bez nutnosti veľkého zdvíhania podvozku (čo väčšina majiteľov aj tak robí), ľahkosť, s ktorou sa pohybuje tam, kde iní zostávajú stáť. To je mnohokrát overené praxou.

Nová generácia Jeepu Wrangler konečne napravuje nedostatky tých predchádzajúcich. Dostala automatickú štvorkolku, nové motory, a pritom nič neubrala zo svojich doterajších schopností. Všetko, čo robí Wrangler tak populárnym, zostáva bez zmien.

Terén je jeho domov

Klasická maska ​​s guľatými svetlometmi a hranaté zadné svetlá (oboje novo s LED technológiou) aj odnímateľná strecha. Novinka dostáva drobnosť, ktorá síce uberá na drsnosti, ale zvyšuje štýlový faktor - elektricky sťahovacia plátená strecha. Nezložíte ju až do kufra ako Softtop, zato ju za jazdy odhrniete a vytvoríte si polo-kabriolet.

Počul som niekoľko názorov, že mierne zaoblenie karosérie zmenšuje jej "mužskosť" a drsnosť. Že robí z Wranglera skôr metrosexuála na bulváre - rovnako ako jeho vyšperkovaný interiér. Máličko pravdy na tom bude, ale Jeep dobre vie, čo robí.

Ústupky nie sú natoľko veľké, aby odradili doterajšiu konzervatívnu klientelu, ale pomôžu získať nových zákazníkov. Práve "mestské" typy, ktoré sa budú na drsniaka len hrať, pričom si na palubnej doske budú v nových držiakoch opatrovať tri iPhony, streamovať hudbu a užívať 8,5-palcový displej navigácie. Aj keď pritom každý vie, že Wrangler cestu hľadať nepotrebuje, ten si ju totiž robí sám.

Zdroj: FCA

​Zvládnu to aj "mestské" verzie Sport alebo Sahara - pre terén je tu samozrejme hlavne najlepšie a najdrahšie prevedenie Rubicon. Sahara sa zaobíde bez uzávierok, len s redukciou aj bez (príplatkového) samosvorného diferenciálu vzadu. Na obyčajných cestných pneumatikách dokáže vyjsť nevídané uličky.

V okolí rakúskeho mesta Spielberg (kde je preslávený rakúsky okruh F1) sme sa šplhali po príkrych kopcoch patriacich stajni Red Bull, ktorá ich Jeepu prenajala pre konanie celoeurópskeho stretnutia majiteľov vozidiel tejto značky. A pri tej príležitosti prebehlo tiež uvedenie nového Wrangleru na európsky trh.

Kopce skutočne stáli za to. Šoféri, ktorí v teréne nikdy nejazdili, boli v šoku. A my, čo sa jazdíme zablatiť pravidelne, často tiež. Zvlášť, keď sme zo Sahary presadli do dlhého (Unlimited) Rubiconu, ktorý na offroadových pneumatikách MT vyvádzal v hlbokom bahne a na klzkých koreňoch v takých stúpaniach a bočných náklonoch, že sme sa občas báli, že pôjdeme "cez strechu". Jeep novinke maximálne verí, takže nás nechali na vyznačenej trati jazdiť osamote a bez inštruktorov, jazdecká chyba teda mohla znamenať naozajstnú nehodu.

Tiež som pri výjazde z problematického 75 centimetrov hlbokého brodu zabral trochu viac a trafil nárazníkom kameň, čo zanechalo malý šrám na inak odolnom plaste. Kto to bude myslieť s offroadom skutočne vážne, ten si aj tak zaobstará odolné nárazníky z bohatého príslušenstva. Rubicon má prvýkrát prednú aj zadnú uzávierku diferenciálu, ktorú som použil len dvakrát. A rovnako ako u súčasnej generácie aj odpojiteľný predný stabilizátor, ktorý zlepšuje kríženie náprav o 22 percent. A tiež som ho párkrát využil pre výjazd cez veľké "hrče". Zážitok to bol naozaj impozantný.

Nielen lepšia spotreba

Jednoznačnou zmenou k lepšiemu sú potom nové motorizácie. Na prezentácii sme mohli vyskúšať jednu z dvoch určených pre európsky trh, dieselový štvorvalec s objemom 2,2-litra (zatiaľ ho dokumenty označujú ako ATX, ale zrejme dostane konvenčnú a tradičnú skratku CRD).

Druhým bude dvojlitrový benzínový agregát s priamym vstrekom paliva, taktiež preplňovaný. Ten dorazí až približne na konci tohto roka. Doterajší diesel 2.8 sa vytráca, benzín 3.6 V6 Pentastar (209 kW / 347 Nm) zostáva v ponuke len pre Stredný východ a Afriku. Nie je však potrebné za ním smútiť - nový dvojlitrový turbomotor má výkon 200 kW a dokonca viac krútiaceho momentu - 400 Nm (pri tritisíc otáčkach). A určite bude mať aj menší apetít.

Zdroj: FCA

​Jediným variantom prevodoviek je osemstupňový automat, šesťstupňový manuál, o ktorom sa špekulovalo, nakoniec v ponuke zatiaľ nie je; možno príde neskôr, možno vôbec. Ani to nám nijako nevadí, automat sa pre jazdu v teréne hodí oveľa viac, dáva vodičovi možnosť viac sa sústrediť na samotnú jazdu a nepáliť spojku pri zdolávaní prekážok v slimačom tempe.

Vráťme sa k nafťáku, ktorý bude hlavnou voľbou európskych zákazníkov. Na testovacích jazdách sa predviedol v najlepšom svetle. Najviac nás potešilo, že výborne fungoval v teréne aj v spojení s osemstupňovým automatom. Mohol by mať aj menej stupňov - na ceste sa však hodia k zníženiu spotreby, v teréne pri zaradení redukcie sa naopak zbytočne musí prehrabávať všetkými rýchlosťami, aby skoro od začiatku išla aj tak hlavne na päťku. Ale aj napriek tomu sa jej darilo veľmi dobre.

Samotný motor má rovnaké výkonnostné parametre ako doterajší 2.8-litrový agregát, ale vďaka o pol litra menšej kubatúre má o dosť nižšiu spotrebu. Na ceste okolo ôsmich litrov, v teréne sme odčítali 11,4 - u súčasného Wranglera to s prehľadom býva aj 15. O benzínových verziách radšej nehovoriac. Krútiaci moment v teréne vôbec nechýba, všetky výjazdy zvládne - s redukciou - s úplnou ľahkosťou, odozva na plyn je pritom okamžitá.

A aj na ceste je poznať výrazné zlepšenie. Jazdné vlastnosti sú o kus lepšie ako u predchádzajúceho modelu, ale stále platí, že musíte vedieť, prečo auto chcete - pri jazde to nie je a nebude osobák ani skrotené cestné SUV. Zvlášť krátka verzia je na ceste trochu uskákaná, najviac sa jej nepáči, ak sú vyjazdené koľaje, rozvlní sa, až sa zľaknete.

Zdroj: FCA

​Karoséria je teraz na mnohých miestach zaoblenejšia, čo prináša lepšiu aerodynamiku, zmenil sa aj sklon čelného skla - už nie je tou kolmou stenou na vraždenie hmyzu. Oveľa menej je počuť aerodynamický hluk, ale ak máte len trochu terénnejšie pneumatiky, je ich počuť.

Wrangler skrátka nie je pre toho, kto chce naozajstné vozidlo na ceste, pre toho má Jeep rad iných modelov, ktoré si poradia aj s terénom v rámci potrieb väčšiny sviatočných užívateľov. Výhodou je však už spomínaná novinka: možnosť zaradiť za jazdy do rýchlosti 72 kilometrov za hodinu páku do polohy 4x4 automatik a nechať na aute, nech si to preberie.

Úplne nový interiér

Najvýznamnejšie zmeny sa odohrali v interiéri, ktorý mnohí oceňovali pre jeho jednoduchosť, na ktorú však už Jeep vsádzať nebude, obzvlášť vo vyšších výbavách. Tu je najviac vidieť vplyv talianskeho vlastníka značky, automobilky Fiat. Wrangler dostal farebné panely palubnej dosky, veľký dotykový 8,5-palcový displej infotainmentu, moderný volant a špičkové spracovanie s veľkým využitím kože.

A novo pribúdajú asistenčné systémy. Nie je ich prehnane veľa, na autonómnu jazdu sa v Jeepe popravde "vykašlali" a nasadili iba užitočné prvky: parkovaciu kameru s varovaním pred prichádzajúcim autom, detekciu auta v slepých uhloch či stabilizačný systém s ochranou proti prevráteniu. To je tak akurát správny kokteil, ktorým nepohrdne ani offroadový maniak.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.