Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.07.2018, 06:33

Vyskúšali sme najmenšie SUV od Volva. Zaslúži si titul Európske auto roka?

  • Významný náskok oproti konkurencii v počte bodov a získanie titulu v ankete Európske auto roka 2018.
  • Ako však jazdí kompaktný športovo-úžitkový model švédskej značky?
Vyskúšali sme najmenšie SUV od Volva. Zaslúži si titul Európske auto roka?
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Segment SUV a crossoverov sa teší popularite, a preto sa niet čomu čudovať, že aj samotné automobilky sa snažia rozširovať svoje ponuky vozidiel. Zaostávať nechce ani Volvo, ktoré nedávno predstavilo svoj nový kompaktný model XC40.

Švédska prémiovka bude pritom svojou existenciou konkurovať aj podstatne známejším kúskom ako BMW X1 či Audi Q3. Zaslúži si však pozornosť, akú jej doprialo víťazstvo v ankete Európske auto roka 2018?

Skvelý dizajn

Auto je už na prvý pohľad vďaka výrazným blatníkom veľmi robustné, no zároveň si v skutočnosti zachováva kompaktné rozmery v podobe 4 425 milimetrov na dĺžku, 1 863 milimetrov na šírku a 1652 milimetrov na výšku. Rázvor má pritom hodnotu 2 702, čím je zaistený dostatočný vnútorný priestor pre pasažierov.

Prednej časti dominuje maska chladiča a vynikajúce adaptívne LED svetlomety s funkciou natáčania či automatickým režimom diaľkových svetiel. Tie dopĺňajú „kladivá“ denného svietenia a aj LED svetlá do hmly s prisvecovaním do zákrut.

Tie boli spolu s rozšíreným osvetlením interiéru za príplatok zhruba tisíc eur v rámci balíka Light. Vzhľadom na bezpečnosť počas noci a skvelé fungovanie určite odporúčame zvoliť si z bohatého príplatkového zoznamu najmä tento balíček.

Pri pohľade na zadnú časť upútajú koncové LED svetlá a dvojica koncoviek výfuku. Nechýba ani praktické plastové lemovanie spodnej časti karosérie a skvelé prekrytie prahov dverí.

Volvo sa s modelom odviazalo aj zo stránky farieb, keďže ponúka dvojfarebné lakovanie – v našom prípade išlo o červený lak karosérie doplnený o bielu strechu a spätné zrkadlá či biele 19-palcové disky kolies.

Celkovo nemáme exteriéru čo vytknúť a z nášho pohľadu považujeme model XC40 za jedno z najkrajších malých SUV vôbec.

Jednoduchý interiér

Možno jednoduchosť nie je to pravé slovo, ktoré by kabínu novej XC40 vystihovalo, no Volvo je už svojím čistým riešením interiérov známe.

Pôsobia naozaj prémiovo až luxusne a nájdeme tu pritom kvalitné materiály, dostatok priestoru a všetky prvky sú pekne poruke. Nechýba však ani digitálny prístrojový štít priamo pred vodičom, ktorý si môžete prispôsobiť výberom z niekoľkých dizajnov.

Grafika je veľmi pekná, a to platí aj o veľkom deväťpalcovom displeji infotainmentu v strede palubnej dosky. Ten sa tvári ako tablet, a to nielen svojím výzorom, ale tiež systémovým riešením. To nie je žiadna výhrada, fungoval totiž veľmi dobre a vždy pohotovo reagoval.

Pre niekoho môže byť však menu trochu mätúce a rovnako nemusí každému vyhovovať vypínanie systému štart/stop či ovládanie klimatizácie výhradne pomocou tohto dotykového displeja.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​V čom najmenšie SUV od Volva vyniká, je najmä riešenie kabíny v prospech úložných priestorov. Tých je tu totiž naozaj veľa. Skvelým riešením je presunutie reproduktorov z dverí za palubnú dosku, čím tu vznikol priestor na veľkú dvojlitrovú fľašu či dokonca notebook a ďalšie drobnosti.

Stredová opierka disponuje taktiež úložným priestorom, avšak prekážalo nám jej výhradne fixné nastavenie. Aj priehradka pred spolujazdcom ponúka veľa miesta na odloženie nepotrebných vecí a poteší taktiež 460-litrový kufor.

Ten má v sebe ukrytých hneď niekoľko zaujímavých a praktických funkcií – plató dvojitého dna si totiž dokážete ľahko sklopiť a vytvoriť si tak „priečku“ v batožinovom priestore.

Tým vám vzniknú aj tri úchyty na nákupné tašky, ktoré si na ne jednoducho zavesíte. Zadné operadlá sa dajú pohodlne sklopiť aj z kufra či z kabíny a od rovnej plochy vás delí len naozaj pár stupňov.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pohodlné elektricky nastaviteľné kožené sedadlá nesklamú ani pri dlhých jazdách a pre zlepšenie výhľadu je možné sklopiť zadné opierky hláv v prípade, že na zadných sedadlách nikto nesedí.

Mimochodom, pasažieri sediaci vzadu nebudú sťažovať na nedostatok priestoru, keďže si tam sadne aj viac ako 180-centimetrový človek, a problém nebude mať dokonca ani nevesta. To sme mohli vyskúšať aj priamo v praxi.

Nafta nesklame

Pod kapotou sme mali uložený dvojlitrový dieselový agregát s dvojicou turbodúchadiel, výkonom 140 kW (190 koní) a krútiacim momentom 400 Nm. Spojený bol s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies AWD.

Volvo má v tejto vrcholnej naftovej motorizácii dostatok výkonu tak na bežnú, ako aj na ostrejšiu jazdu. Pri nej sa už zvuk dostáva do interiéru trochu výraznejšie, no stále v akceptovateľnej miere a s hrubším tónom.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Prevodovka radí stupne hladko a poteší tiež naozaj veľmi pohodlný a dostatočne pevný podvozok vozidla, hoci v zákrutách je potrebné počítať s náklonmi, prípadne aj s miernou nedotáčavosťou. Výtlky, ktorých je na Slovensku veľa, však tlmí naozaj komfortne.

Vodič si môže vybrať aj z niekoľkých jazdných režimov, ktoré zahŕňajú Eco, Comfort, Dynamic či dokonca Offroad. Mimo spevnených ciest sa však podľa nášho názoru auto ocitne len veľmi zriedka, hoci ani v takom prípade rozhodne nesklame, a to aj vďaka dostatočnej svetlej výške 211 milimetrov či krátkym previsom. Tu môže byť namieste skôr strach z poškriabania 19-palcových lakovaných diskov obutých do 235/50 pneumatík.

Spotreba sa pri testovaní dostala na hodnotu zhruba sedem litrov na sto kilometrov a na diaľnici stúpla približne o ďalší liter. Ak budete využívať potenciál vozidla, môžete sa ľahko dostať aj cez deväť litrov.

Zápchy zvládnete lepšie

Spolu s pekným dizajnom či dostatočne výkonnou motorizáciou je tu aj množstvo moderných technológií. Spomenúť môžeme sledovanie mŕtveho uhla, asistent rozjazdu do kopca, elektrickú brzdu, indukčné nabíjanie smartfónov alebo príplatkový prémiový audiosystém Harman/Kardon s výkonom 600 W. V zime poteší najmä vyhrievaný volant a čelné sklo spolu s vyhrievanými prednými a zadnými sedadlami.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Zaujímavosťou je potom adaptívny tempomat, ktorý môžete využívať aj v dopravnej zápche. Stačí si nastaviť rýchlosť a auto samostatne zastaví vzhľadom na auto pred vami.

Ak sa chcete pohnúť, jednoduchým ťuknutím do plynového pedála dáte vozidlu najavo, aby pokračovalo v kolóne. Asistovať vám pritom bude tiež systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý za vás sčasti preberie točenie volantom na niekoľko sekúnd.

Štýlové malé SUV od Volva môže byť vaše v základe od 30-tisíc eur, avšak náš kúsok s výbavou Momentum a niekoľkými príplatkovými prvkami tesne prevyšoval hranicu 55-tisíc eur.

Za dizajn, skvelé jazdné vlastnosti či solídny interiér a technológie si teda priplatíte. A odpoveď na otázku v nadpise: Áno, Volvo XC40 získalo titul naozaj právom.

Volvo XC40 D4 AWD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 969 cm3
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Pohon: obe nápravy
Výkon (kW/ot.): 140/4 250 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 300/1 740 – 2 500 ot./min.
Objem batožinového priestoru (l): 460
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Cena modelu: od 30-tisíc eur ​

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.