StoryEditor

Praktickosť vyhráva. Jeden z najdôležitejších modelov Citroënu sa naozaj podaril

10.07.2018, 12:03
Berlingo je presne ten typ auta, nad ktorým môžete ohŕňať nos, ale neskonalú praktickosť mu uprieť nemôžete.

Jeden z najpredávanejších Citroënov je v novej generácii zas bližšie klasickému osobnému autu, kupovať MPV slávneho mena Picasso už teda stráca zmysel. Kto má veľkú rodinu, k tomu psa, občas priloží aj babičku, na dovolenku nejazdí len s kreditkou a napríklad cez týždeň potrebuje veľké auto do práce, ten nakoniec u dodávky prevychovanej na osobné auto skončí, píše iDnes.cz.

A novému Berlingu už nemožno z "dodávkovitých" neduhov vytknúť snáď nič. Model, ktorý v roku 1996 doplnil v prvom vydaní rustikálnu dodávku C15 (vyrábali ju v rokoch 1984 - 2005), je jeden z najdôležitejších modelov Citroënu. 

Nový predok, pôvodný zadok

Teraz prichádza jeho tretia generácia a postup, akým ju stavali, je pre autá tejto kategórie celkom typický. Celá predná časť s mohutným ňufákom je úplne nová, postavená na platforme EMP2, na ktorej francúzsky koncern PSA združujúci okrem Citroënu s Peugeotom tiež Opel tvorí väčšinu dnešných modelov, vďaka tomu môže dostať nové moderné motory a technológie (napríklad head-up displej alebo sledovanie mŕtveho uhla).

Avšak od prostredného (B) stĺpiku vzad je skelet karosérie prevzatý z predchodcu z roku 2008. Ničomu to nevadí, na krabicovitej zadnej časti, v ktorej sa vozí najmä náklad (zmestí sa tam aj europaleta), nie je veľmi potrebné nič vymýšľať.

Tá kombinácia so sebou prináša aj veľké prekvapenie: keď sa posadíte dovnútra, prisahali by ste, že je kabína širšia ako u predchodcu. Je to však len pocit, miery sú totiž rovnaké.

Sedenie na predných miestach už vôbec nepripomína, že ste v aute, ktoré má aj čisto úžitkovú verziu so zaplechovanými zadnými oknami. Vzpriamenejší posed za volantom je príjemný, nikde žiadny odhalený plech a hlavne ticho, pri odhlučnení si dali konštruktéri naozaj záležať. Predné sedadlá sú skvele pohodlné, majú dlhé široké operadlá, avšak trochu krátke sedáky.

Do Berlinga sa skvele nastupuje, podvozok máva tradične trochu vyšší, takže sa nezľakne ani poľnej cesty. Nový skelet karosérie priniesol nízke prahy, čo uvítate, ak už máte s pribúdajúcimi rokmi boľavé kolená a chrbát.

Citroën

​​Zadné posúvacie dvere sú pritom geniálna vec: nastupovanie a nakladanie detí na stiesnených parkoviskách pri supermarketoch je tak oveľa jednoduchšie. Aj v týchto zadných dverách sú elektricky sťahované okná a veko kufra má samostatne otvárané okno, ktorým pri balení na dovolenku doložíte aj posledné nevyhnutnosti.

Prístrojovka je veľmi mohutná, to v posádke umocňuje pocit robustnosti a bezpečia. Ovládanie je logické, prehľadné a dorozumiete sa aj s multimediálnym tabletom ovládajúcim komfortné funkcie, klimatizácia našťastie zostala spojená s mechanickými ovládačmi.

Nedostatky? Každému nemusí vyhovovať skosený volant a na priamom slnku sa horná plocha prístrojovky zrkadlí v čelnom skle.

Variabilita

Osobná verzia Berlinga sa chváli variabilným interiérom. Keď to vezmeme odpredu: medzi sedadlami vodiča a spolujazdca môže byť voľný priestor, alebo za príplatok široký box, do ktorého sa zmestí veľa vecí. Za ten pokojne ušetrite, interiér je aj tak plný rôznych priehradiek a vreciek.

Pred spolujazdcom sú následne dve veľké schránky, parádna je polica pri strope nad prednými sedadlami, deťom sa zase páči pašerácka schovávačka pod nohami v druhom rade. Sedadlo spolujazdca sa dá navyše sklopiť, takže do auta naložíte aj dlhú skriňu.

Nám sa zase veľmi páči obrý box zavesený pod strechou v kufri, z batožinového priestoru je sklopný dole, zo zadných sedadiel sa do neho dostanete posuvnými dvierkami.

Citroën

​V druhom rade sú tri vymeniteľné samostatné sedadlá, každé sa dá sklápať zvlášť a ložná plocha potom tvorí rovinu s podlahou kufra. Všetky tri miesta sú rovnako široké, ako to už v takýchto prípadoch býva. Traja "väčší" dospelí tam budú už trochu natlačení na seba, pokiaľ však máte normálne miery, usadíte sa tam v pohode.

Ale dôležitejšia je skôr správa, že sa tam zmestia vedľa seba bez problémov tri detské sedačky. Berlingo je v novej generácii k dostatiu v dvoch dĺžkach - základná M meria 4,4 metra (rázvor 2,785 metra, objem kufra 775 litrov), predĺžená XL má potom 4,75 metra (2,975 centimetrov rázvoru a 1050-litrový kufor).

Obe sa dajú zaobstarať spolu s tretím radom sedadiel, sú to dve samostatné sedadlá, ktoré sa dajú vyberať. V predĺženej verzii sú v rozmedzí 13 centimetrov posuvné a vojde sa za ne ešte pomerne dosť batožiny. Nastúpiť do tretieho radu chce trochu snahy, ale potom sa tam vojde bez kŕčov aj 180-centimetrový dospelý človek.

Pokojná jazda

Relaxačná jazda je hlavnou disciplínou Berlinga, v zákrutách je totiž veľmi ťažkopádne, to už patrí k žánru. Istota mu však nechýba a navyše má vodič vďaka pravidelným tvarom a zvislým bokom skvelý prehľad, kde auto končí - na manévrovanie v meste je to výhoda.

Jazda športová nie je, no ani nemusí byť, zato je pohodlná a na tom si Citroën zase veľmi zakladá. Podvozok je výborne utlmený, istý a zároveň dostatočne komfortný.

Citroën

​Pri prvom zoznamovaní sme sa previezli s benzínovou "jednašestkou" s výkonom 110 koní a potom sme vyskúšali naftový 1,5-litrový motor s výkonom 130 koní. Obe motorizácie majú turbo a spĺňajú už novú ekonormu platnú od tohtoročnej jesene. Benzínový agregát spárovaný s dosť gumovo radiacou, ale obstojne presnou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou na normálnu jazdu úplne stačí.

Viac sa nám páčil model s naftovým motorom a automatom: osem-stupňová prevodovka Aisin radí hladko a rýchlo a s 300 Nm krútiaceho momentu hospodári tak, že je jazda čarovne hladká, a zároveň vie zabrať, keď je potrebné predbehnúť pomalý kamión na okreske.

01 - Modified: 2018-05-28 14:09:44 - Feat.: 0 - Title: Citroën priniesol do Európy špičkové SUV. Prednosťou je kufor a unikátne tlmiče 02 - Modified: 2018-01-23 12:30:13 - Feat.: 0 - Title: Namieri si to Citroën opäť do vyššej triedy? Je to reálne, tvrdí šéfka automobilky
01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 22:47