StoryEditor

Ford nás prekvapil. Vykúšali sme športovú Fiestu s trojvalcom pod kapotou

23.06.2018, 07:01
Doba je neúprosná a do modelov sa čoraz viac tlačia litrové trojvalce. Ako dopadla v tomto smere nová generácia Fordu Fiesta, pri ktorom je jazda na tri valce takmer jediným riešením?

Jeden z lídrov kategórie malých áut prišiel na trh vo svojej novej podobe pomerne potichu. Tou novinkou je v poradí už siedma generácia modelu Fiesta a ako sa vraví: „Tichá voda brehy myje“.

Platí to aj v tomto prípade a o to viac nás teda prekvapilo, ako Ford svoj obľúbený mestský automobil vyladil – najmä v športovejšej verzii ST-Line. Ani predsudky voči trojvalcovému motoru tu nie sú na mieste. Neveríte? Tak čítajte ďalej.

Evolúcia, nie revolúcia

Pekne po poriadku a začnime exteriérom. Model šiestej generácie brázdi slovenské cesty vo veľkom počte a tak si ho rozhodne všimli mnohí, rovnako ako to, že novinka v podobe siedmej generácie následne neprináša žiadne výrazné dizajnové zmeny. V podstate, veď načo meniť niečo čo funguje?

V prednej časti sa prepracovaním zmenil charakter auta na trochu agresívnejší a športovejší, v zadnej časti však nájdeme vôbec prvýkrát aj delené koncové svetlomety.

Náš konkrétny kúsok bol následne zabalený do ešte ostrejšieho kabátu, ktorý prináša športovejší predný a zadný nárazník, mierne odlišnú masku chladiča či kryty prahov. To všetko dopĺňalo aj sýte červené lakovanie, ktoré Fieste veľmi pristane. 

HN/Radoslav Petrík

​V interiéri nastali trochu výraznejšie zmeny a to v samotnom riešení kabíny. Tá je teraz o čosi vzdušnejšia a spracovaná uhladenejším štýlom než v minulosti.

Dominantou je rozhodne veľký dotykový displej infotainmentu osadený v strede palubnej dosky, ktorý má dobré rozlíšenie, nechýba systém Sync3 s hlasovým ovládaním či trochu menej prehľadné menu s rôznymi funkciami.

Pochvalu si zaslúžia otočné hardvérové tlačidlá, ktoré sú povedzme si pravdu, v dnešnej dobe už stále menej časté a prémiový audiosystém Bang & Olufsen Play s výkonom 675 kW. Hrá naozaj skvele.

Vodič má pred sebou ešte klasické analógové budíky a multifunkčný športový volant, ktorý príjemne padne do ruky. To isté platí aj o páke manuálnej šesťstupňovej prevodovky ST-Line, ktorá má mimochodom dobré sprevodovanie a taktiež dobre zapadá do kulisy. Celkovo pôsobí interiér novinky veľmi pekným dojmom a rozhodne sa zlepšilo aj materiálové spracovanie.

Chválou neobídeme ani sedadlá, ktoré sú príjemne tvarované, pohodlné a problém usadiť sa nebude mať ani väčší človek. Čerešničkou na torte je následne aj červené dopĺňanie na palubnej doske, červené prešívanie na dverách, sedadlách či volante. Ford si za to zaslúži určite palec hore.

HN/Radoslav Petrík

​Dostatok miesta je tak v prednej ako aj v zadnej časti, hoci vyšší ľudia už na sedadlách vzadu môžu mať menšie problémy. S tým však treba pri modeli tejto kategórie počítať a okrem toho, k dispozícii je aj dostatočne objemný batožinový priestor s hodnotou 285 litrov. Pri pohľade pôsobí možno ešte trochu väčší, avšak na bežné nákupy či výlety úplne postačuje.

Vyčítali by sme len maličkosť a tou je prítomnosť ešte klasických halogénových predných svetiel. Aj napriek prítomnosti výbavy ST-Line nie sú Full LED svetlá samozrejmosťou, ale otázkou príplatku 995 eur. Na druhú stranu, ani halogénové svetlá nesvietili najhoršie, no pravdepodobne by sme si práve tento doplnok z príplatkového zoznamu zvolili. Bezpečnosť je totiž dôležitá.

Jazdu si budete užívať

Fiesta však nesie dlhé roky titul najlepšieho jazdecky zvládnutého vozidla vo svojom segmente. Môžeme len potvrdiť, že aj s nástupom novej generácie sa na tom nič nemení. Už po prvých kilometroch si jazdu obľúbite a ľahko si zvyknete na charakter litrového trojvalca.

Prekvapením bolo, že v interiéri o jeho prítomnosti takmer ani neviete, chod nesprevádzajú žiadne výrazné vibrácie či hrkotavý zvuk. Odhlučnenie je v tomto prípade veľmi dobré a výraznú zmenu nezachytíte ani keď stojíte pri aute (hoci tu už charakteristický zvuk dáva viac na vedomie, že pod kapotu pracujú len tri valce). Na stlačenie plynu reaguje Fiesta trochu vlažne, avšak ani dynamická jazda jej nie je proti srsti.

HN/Radoslav Petrík

​Tí, ktorí mali už na začiatku pochybnosti a predsudky voči litrovému trojvalcu, ktorý je vlastne vrcholom ponuky (štvorvalec len v dieselovej verzii) jedného z najpredávanejších malých hatchbackov sveta, by si mali aspoň na pár hodín vyskúšať novinku a ich slová by im jednoducho nedávali zmysel.

Vozidlo je s prepĺňaným 1,0 EcoBoost motorom a výkonom 103 kW veľmi hravé, má dostatok síl aj na dynamickú jazdu a poteší tiež spotreba. Tá sa totiž na diaľnici ustálila zhruba na šiestich litroch, čo je vynikajúca hodnota.

Na okresných cestách, keď nevyužívate potenciál auta, dosiahnete pokojne aj o liter nižší údaj. Chválou neobídeme ani manuálnu šesť-stupňovú prevodovku, ako sme už spomínali s dobrou pákou a kulisov, s ktorou je práca naozaj príjemná.

HN/Radoslav Petrík

​Jazdiť na spotrebu však bude často problém, keďže jazda nás skutočne bavila. Svoj podiel na tom má napríklad aj podvozok, ktorý je v tomto prípade naladený tuhšie a spoločnosť mu robia aj 17-palcové disky kolies.

V zákrutách sa auto držalo slušne, no pokiaľ ste chceli, vedelo zadkom pekne „zatancovať“. Popri tom tlmilo nerovnosti síce tvrdšie pre čo najlepší kontakt s asfaltom, no ešte stále príjemne komfortne. Aj kotúčové brzdy vydržali slušnú porciu ostrej jazdy.

Zaslúžene na vrchole

K názoru, že patrí Fiesta k jedným z najpredávanejších a najlepšie jazdecky zvládnutých malých hatchbackov sa teda pripájame spolu s novou siedmou generáciou aj my. Titul jej právom zostáva aj naďalej a hoci je k dispozícii (okrem naftového prevedenia) výhradne s trojvalcom pod kapotou, pri jazde vás rozhodne nesklame.

Najmä v prevedení ST-Line a červenom lakovaní je dizajn oku veľmi lahodiaci, čo platí aj v interiéri. Ak k tomu všetkému pridáte množstvo asistenčných a bezpečnostných systémov, mierne športovejšie naladenie podvozka a skvelú spotrebu či dostatočný výkon, dostanete ideálny kompromis na každodenné jazdenia a aj na občasné víkendové zábavky.

HN/Radoslav Petrík

​Zakončené je to príjemnou sumou 20 640 eur, avšak momentálne je možné získať bonus až dvetisíc eur a Fiesta tak môže byť vaša už za 18 640 eur.

V základe a s 1,1-litrovým Ti-VCT motorom s výkonom 52 kW je v cenníku od akciových 10 690 eur. Ku každému vozidlo je následne k dispozícii päťročná predĺžená záruka a asistenčná služba po celej Európe na dva roky.

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 19:43