Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.05.2018, 08:30

Seat vyrobil skvelý kombík do terénu. Dokáže ohroziť aj obľúbené crossovery

  • Na týždňové zhodnotenie sme tentoraz dostali nový „allroad“ model automobilky Seat.
  • Ten prichádza s praktickým kombi prevedením vo verzii ST X-Perience.
Seat vyrobil skvelý kombík do terénu. Dokáže ohroziť aj obľúbené crossovery
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Seat sa v poslednom čase kvalitou veľmi zlepšil, avšak stále sa mu nedostáva toľko pozornosti, ako by si možno v niektorých prípadoch naozaj zaslúžil. Zmeniť to teraz môže ešte praktickejšia verzia modelu Leon.

V tomto prípade ide o novinku, ktorá svojimi schopnosťami pokojne ohrozí aj obľúbené mestské crossovery. Reč je o verzii ST X-Perience, ktorá pochopiteľne vychádza z tretej generácie modelu Leon. Nie je však úplne obyčajná.

Drsná tvár mu pristane

S nedávnou modernizáciou pribudli na modeli mierne prepracované nárazníky, svetlomety získali inú grafiku, možnosť výborného Full LED svietenia a menšie zmeny nastali aj pri mriežke chladiča.

Na rozdiel od klasického kombi variantu však dostala verzia X-Perience aj dodatočné plastové lemovanie, väčšie 18-palcové kolesá a zdvihla sa aj jej svetlá výška o 27 milimetrov, čo umožní lepšiu priechodnosť terénom.

Autu tento vzhľad neuberá na dynamickom pôsobení a v spojení so spomínanými doplnkami či oranžovým lakovaním vyzerá naozaj veľmi dobre. Každý okoloidúci má vďaka tomu taktiež jasno, o akú verziu ide. Vodič sa pritom nemusí obávať prejazdu mimo cesty, kde karosériu ochráni práve spomínané odolné oplastovanie.

Kvalitou neurazí ani interiér tohto „terénneho“ Seatu. Hoci tu nájdeme aj tvrdšie plasty, na celkovom pocite komfortu to vôbec neuberie. Spracovanie je na dobrej úrovni, multifunkčný volant príjemne sadne do ruky a centrálny panel s osempalcovým displejom infotainmentu je mierne natočený smerom k vodičovi.

To umožní pohodlnejšie ovládanie, menšie odvádzanie pozornosti a okrem toho poteší tiež prítomnosť hardvérových tlačidiel pre nastavenie klimatizácie. V dobe plnej digitálnych obrazoviek je to už pomerne vzácnosť, hoci nepopierame, že každému môže vyhovovať niečo iné.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Sedadlá nesklamú ani pri dlhšom cestovaní a vďaka dobrému bočnému vedeniu ani pri ostrejších prejazdoch v zákrutách.

Spokojní budú pri jazde aj pasažieri na zadných sedadlách, kde budú mať dostatok miesta tak nad hlavou, ako aj na samotné nohy. Problém sadnúť si „za seba“ nemá ani 180 centimetrov vysoký človek.

Okrem toho, výhodou oproti populárnym mestským crossoverom môže byť najmä objem batožinového priestoru, ktorý má slušnú hodnotu 587 litrov. V prípade potreby je možné zadné operadlá sklopiť a dosiahnuť až 1 470 litrov priestoru. To pre bežné používanie bohato stačí.

Dvojlitrová štvorkolka

Seat sa v ponuke motorov dieslov ešte nevzdáva. V našom prípade sa pod kapotou nachádzal známy dvojlitrový naftový štvorvalec, ktorý ponúka výkon dostatočných 110 kW (150 koní) a krútiaci moment dosahuje hodnotu 340 Nm.

Agregát spolupracuje so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG a okrem toho ponúka aj pohon všetkých štyroch kolies 4Drive. Zamrzí však absencia voliteľných jazdných režimov.

Aj napriek tomu sa Leon X-Perience nebojí brodiť zablatenými poľnými cestami na odľahlé chaty, čo znamená, že si dokážete užiť naozaj dostatok zábavy aj mimo asfaltovým ciest. Model funguje s automatom veľmi dobre, agregát má dostatok síl aj na dynamickú jazdu, no mnohých zrejme nepoteší spotreba. Nie že by bola extrémne vysoká, no mohla by byť o niečo nižšia.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Vďaka spojeniu naftového motora, dvojspojkovej automatickej prevodovky a pripájateľnému pohonu zadnej nápravy sme dokázali dosiahnuť v meste spotrebu 7,8 litra na sto kilometrov, na diaľnici to bolo zhruba sedem litrov a mimo mesta sme sa pri snahe dostali na úroveň šiestich litrov.

Nechýbajú bezpečnostné a asistenčné systémy, pričom spomenúť môžeme napríklad príplatkový adaptívny tempomat, asistent pre rozjazd v kolóne, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém rozpoznania chodcov či asistent bezpečného zastavenia. To všetko dostanete v rámci balíka Driving Assistance Pack 3 pre motorizáciu s DSG prevodovkou za zhruba 620 eur.

Pár kompromisov
Ako je už zvykom, modely automobilky Seat disponujú zväčša mierne tuhším podvozkom a inak to nie je ani v tomto prípade.

V kombinácii s pomerne veľkými diskmi kolies síce auto vyzerá naozaj výborne, no pri prejazde rôznych výmoľov na našich cestách sa vďaka tomu dostávajú do interiéru aj výraznejšie zvuky. Platí to najmä pri prejazde väčších priečnych nerovností, čomu by mohli dopomôcť menšie disky kolies s väčším profilom pneumatiky.

Nie je to však nič strašné a tuhší podvozok potom prinesie výhody pri agresívnejších prejazdoch zákrut, keď sa karoséria výraznejšie nenakláňa. Mierne nám prekážala výhradne dvojica „menu“ tlačidiel pri dotykovom displeji infotainmentu, hoci oceňujeme ponechanie otočného voliča hlasitosti.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Ako sme spomínali, mrzí nás aj absencia voľby jazdných režimov či bezkľúčové štartovanie, ktoré je výhradne za príplatok. V takejto výbave už by to mohlo byť akýmsi štandardom.

Inak ide o naozaj vynikajúce auto, ktorému s radosťou tých niekoľko drobností odpustíte. Svojimi dobrými jazdnými vlastnosťami a priechodnosťou terénom dokáže „zahanbiť“ nejeden mestský crossover, pričom ponúkne aj slušný batožinový priestor a dynamický vzhľad.

Na koniec spomenieme aj cenu, tá sa začína za model Leon ST X-Perience 2.0 TDI 4Drive 7DSG na hodnote 28 270 eur. Náš konkrétny testovaný kus však obsahoval aj niektoré príplatkové prvky a jeho cena stúpla na celkových 31 689 eur.

Seat Leon ST X-Perience
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 968 cm3
Prevodovka: 7-stupňová automatická DSG
Pohon: obe nápravy 4Drive
Výkon (kW/ot.): 110/3 500 – 4 000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 265/1 750 – 3 000 ot./min.
Objem batožinového priestoru (l): 587
Objem palivovej nádrže (l): 50
Cena modelu: od 28 270 eur
Cena nami testovaného modelu: 31 689 eur