StoryEditor

Opel Insignia v teste presvedčil. Skvelé auto, až na pár maličkostí

26.03.2018, 14:30
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Prvá generácia Insignie prišla v roku 2008 a o rok na to získala aj titul Auto roka. Druhá generácia prišla v roku 2017, a to v karosárskych verziách Grand Sport (liftback) a Sports Tourer (kombi).

Nový Opel Insignia sa nám páči. Je tu však jedno ale. Predchádzajúca generácia, najmä v karosérii kombi, pôsobila mimoriadne majestátne. Stála na obrovských kolesách a pôsobila ako dobre vytesaný ingot, aj keď mala riadnu nadváhu.

Súčasná generácia je, naštastie, výrazne ľahšia, ale pôsobí tvarovo jednoduchšie a „obyčajnejšie“. Je to však subjektívne a vám sa paradoxne môže páčiť viac. Meria bezmála päť metrov a skutočne nám pripomína veľkú zadokolkovú „loď“ Opel Omega C z prelomu milénia, a to nie je zlé. Názor si spravte z rozsiahlej fotogalérie v článku.

Vynikajúce pracovisko

Po nasadnutí vás objímu geniálne ergonomické a zároveň športové sedadlá s certifikátom AGR. Pripravte sa na plejádu plusov. Majú perfektný tvar, ideálnu tuhosť a rozpätie ich nastavenia vyhovie aj neforemným postavám. Pri dlhých cestách chrbtici uľaví integrovaná masáž. Už dlho sme nesedeli v aute, v ktorom si môžeme sedák predĺžiť takmer ku kolenám, a to mám ja konkrétne nadpriemerných 186 centimetrov.

Skvelý posed za volantom pokračuje možnosťou spustiť si sedadlo k zemi a vytiahnuť tvarom výborný volant až k hrudníku – hodí sa na svižnú jazdu, pre ktorú je Insignia tiež vhodná. Za posed za volantom si Insignia zaslúži jednotku s hviezdičkou. Aj po dlhej jazde je chrbát v úplnom poriadku. Palubná doska na prvý pohľad zaujme športovo elegantným tvarom, ktorí nezunuje.

Poteší veľmi dobré dielenské spracovanie a kvalita plastov. Oceníte aj dostatok rozmerných odkladacích priestorov. V Insignii sa po chvíli budete cítiť ako doma. V rámci triedy nemáme čo vytknúť. Azda by to chcelo len viac korenia v podobe kontrastnejšieho výberu materiálov. Stačilo by niekoľko zaujímavých líšt, aby interiér nepôsobil „len“ plastovým dojmom.

​Veľmi dobre sa usadíte aj na zadnej lavici. Je tu dostatok miesta vo všetkých smeroch a sedáky nie sú ploché. Za seba som si sadol s rezervou pred kolenami a s trochou uskromnenia si vedľa seba sadnú a odvezú sa traja dospelí aj na dlhšiu jazdu. Kufor je na prvý pohľad mimoriadne objemný a skladný, rešpektuje rozmery veľkej karosérie.

Má 560 litrov v základnom usporiadaní. Po sklopení všetkých delených zadných sedadiel v pomere 40:20:40 však ponúkne až 1 665 litrov. Ponúka aj jedno vylepšenie. Ak máte plné ruky, "zamávaním" nohou pod zadným nárazníkom vám sám otvori. V noci vám dokonca osvetlí miesto, kde treba "kopnúť".

Ergonomické detaily nepotešia

Zostaňme ešte chvíľu v kokpite a potom sľubujeme, že sa dostaneme k najlepšej disciplíne, a to k jazde. Ergonómia niektorých ovládacích prvkov a ovládanie infotainmentu chce zvyk. Má peknú grafiku a animácie, nie je však úplne intuitívny a bude chvíľu trvať, kým si na všetky funkcie a ovládanie zvyknete. Čo naštve, je ovládanie klímy a kúrenia. Podobne to mal aj Opel Crossland X.

Zdvojené ovládanie klimatizácie nám hlava neberie. Ak už máte panel klímy s hardvérovými tlačidlami, je taký problém integrovať doň aj nastavenie prúdenia vzduchu? Teplotu si nastavíte na paneli, ak však chcete zmeniť prúdenie vzduchu alebo synchronizovať teplotu, musíte tak urobiť cez menu na dotykovom displeji. Nelogické.

TopSpeed

​Ďalšou rozporuplnosťou je displej pred vodičom, ktorý sčasti nahrádza budíky. V Insignii máte aj klasické budíky s ručičkami, ale aj veľký infopanel. Ide tak o akýsi hybrid medzi klasikou a čisto digitálnym prístrojovým panelom. Na klasických budíkoch nič nevadí, okrem zmätočného rozloženia. Ako keby v Opli nevedeli, čo kde umiestniť. Kvitujeme však zobrazenie teploty oleja. Digitálny displej má veľké rozmery, navigáciu však zobrazí len v malom štvorčeku. V Opli tak plne nevyužili potenciál.

No a na záver je tu parkovacia kamera. Tá má tak nízke rozlíšenie a nekvalitné zobrazenie, že v strednej triede je hanbou. Príklad by si mohla zobrať aj z dlhodobo redakciou TopSpeed testovanej Suzuki Vitara, ktorá je cenou a zaradením úplne niekde inde.

Hlavný chod, jazda.

Poďme však k hlavnej disciplíne. Auto podľa nás musí hlavne dobre jazdiť a mať vyladený podvozok spolu s prvkami, ktoré pri jazde používate najčastejšie, ako napríklad radenie manuálnej prevodovky. A jazdne Insignia exceluje. Náš kus vybavili adaptívnym podvozkom FlexRide a odporúčame ho všetkými desiatimi. Adaptívny podvozok Passatu B8 strčí Insignia do „kapsy“.

Chcete plavný komfort a geniálne tlmenie nerovností s pohupovaním karosérie? Nech sa páči, „Tour“ režim. Štandardný režim je perfektným kompromisom medzi komfortom a svižnou jazdou v zákrutách. Dostal vás športový posed a máte chuť na rezanie zákrut? Sport režim spraví z Insignie dynamické auto strednej triedy, ktoré sa nebojí zákrut. Riadenie, ktoré je aj v komfortnom režime presné a bez stredovej vôle, výrazne stuhne.

Insignia freneticky reaguje aj na najmenšie povely volantom okolo stredovej polohy a zvýšená tuhosť podvozku poskytne sebavedomie a maskuje reálnu rýchlosť a hmotnosť 1 560 kilogramov. Pozor však, fyziku neoklamete a ak to preženiete až príliš, nedotáčavosť jednoducho príde a jazdou nosom vpred vás potrestá. Podvozok je v Sport režime tuhý až tvrdý, ale nekoná sa žiadne búchanie do karosérie. Dokáže prežiť aj výrazne rozbitú cestu, čo nie je zvykom.

TopSpeed

​Paradoxne, na diaľnici nepôsobí neposedne a nepotrebujete stále korigovať smer, ako pri niektorých starších športovo ladených autách strednej triedy. Toto sa inžinierom Oplu podarilo. Za perfektné jazdné vlastnosti Opel vďačí aj ideálnym rozmerom kolies s pneumatikami 245/45 R18.

Komfortom v našich očiach prevyšuje etalón Passat a radosťou z jazdy sa približuje Mazde 6. Dobre, nie je až taká ľahkonohá, rýchlejšie ukazuje nedotáčavé správanie a na limite je ťažšie čitateľná. Ale kvôli ideálnemu mixu a možnosti nastaviť si podvozok podľa "nálady" hodnotíme jazdne Insigniu ako špičkový stroj. Vo vyšších rýchlostiach však bola hlučnejšia. Na diaľnici počuť výrazný valivý hluk od pneumatík a so spolujazdcom už na seba zdvíhate hlas.

Hluk mohli spôsobovať široké zimné pneumatiky, aerodynamicky je Insignia skvelo odhlučnená aj pri diaľničných tempách. Brzdy sú krásne dávkovateľné s tuhším pedálom, na ktorý musíte šliapnúť väčšou silou. Ak naň však šliapnete poriadne, Insignia vám dokáže rozhádzať žalúdok, brzdí mimoriadne dobre.

Obyčajný naftový dvojliter? Áno.

A čo dieselové srdce s tradičným objemom dvoch litrov pod kapotou? Ponúka solídnych 170 koní a 400 Nm krútiaceho momentu. Za podvozkom FlexRide mierne zaostáva, nie je však zlý. Vadia váhavé rozjazdy z nízkych otáčok na prvé dva prevodové stupne. Motoru sa nejak nechce rozbiehať. Keď ho trochu prebudíte, ide už adekvátne ponúknutému výkonu. Reálne zaberá od 1700-1800 otáčok za minútu, čo nie je úplne najnižšie spektrum otáčok, ale aspoň nebudete agregát podtáčať.

TopSpeed

​Na testovacej trati jazdil za 6,6 litra na sto kilometrov, čo je na chlp presne ako pri dávnejšie testovanej Insignii s rovnakým motorom a karosériou liftback. Pri každodenne pokojnej jazde spálil model sedem až sedem a pol litra na sto kilometrov, čo nie je najmenej. Aj pri výraznej snahe sa nám pod šesť litrov podarilo dostať len ťažko. Výrobca udáva v kombinácii nereálnych 5,3 litra na sto kilometrov. Pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu točí 2300 otáčok za minútu a odpije si 6,7 litra.

Ako celok hodnotíme pohonnú jednotku mierne nadpriemerne, chce sa nám až napísať, že motor je „taký normálny“. Nemá výrazný charakter, ale ani nesklame. Insignia s ním uháňa rýchlosťou až 218 kilometrov za hodinu a na stovku zrýchli za 9,9 sekundy. Ak vám „normálny“ motor nestačí, Opel má v ponuke aj biturbo verziu 2,0 CDTI s 210 koňmi pod kapotou. Okrem neho je k dispozícii ešte s benzínovými motormi 1,5 Turbo, 2,0 Turbo a dieselom 1,6 CDTI.

Zmätení asistenti a kompromisné svetlá

Insignia vás dokáže aj naľakať. Predkolízny systém je naladený veľmi úzkostlivo a doslova varuje pred nehodou pri jazde pozdĺž zaparkovaných áut na chodníku. A že v meste, ale aj na dedine, takto parkuje kdekto. Ani asistent pre udržanie jazdy v pruhu nepracuje najlepšie. Ak ho chcete len ako bezpečnostnú „poistku“ v prípade, že nedávate pozor, funkciu spĺňa. Nevie však Insigniu udržať ako-tak v strede jazdného pruhu, jazdí zo strany na stranu a dokáže ísť až nebezpečne blízko ku krajnici. Adaptívne Matrix LED svetlá poskytnú na prvý pohľad všetko, čo by ste od moderného osvetlenia chceli.

TopSpeed

Diaľkové svetlá „vvyrezávajú“ protiidúce autá a aj v stretávacom režime svietia výborne. Má to však jedno ale, a tým je natáčanie diaľkových svetiel v ostrých zákrutách. Je nedostatočné. Svetelný kužeľ je „tunelový“ a vnútornú časť zákruty neosvetľuje dostatočne. Toto však platí len pri diaľkových svetlách. Audiosystém hrá pri nižšej hlasitosti veľmi dobre. Ak ho však vybudíte, basy sa nepríjemne zlievajú v jedno a dunia naprieč celým autom. Mali sme však štandardný audiosystém a nie príplatkový BOSE.

Insignia zaujme netradičným tvarom veľkej radiacej páky, ktorý nemusí každému vyhovovať. Nám radenie do rúk sadlo, má sympaticky krátke dráhy, je presne vymedzené, ľahké a bez vôle. K ideálu chýba menšie „drhnutie“ v neutrále pri rýchlom radení. Ako celok je však plusom auta a poteší.

Pri Oploch je už dlhšie zvykom firemná asistenčná služba OnStar. Po stlačení tlačidlá vás auto prepojí s operátorom, ktorý vám dokáže pomôcť napríklad so zadaním cieľa do navigácie bez ťukania do displeja infotainmentu. Operátor vás kontaktuje aj v prípade nehody a dokáže zavolať záchranné zložky. OnStar však vie omnoho viac, a preto odporúčame staršie video, kde si ho Maroš Čabák „preklepol“.

Insignia má drahšie prevedenie head-up displeja a oveľa lepšie riešenie v podobe premietania na čelné sklo. Je veľmi detailný a vybrať si môžete z rôznych typov zobrazení. Okrem aktuálnej rýchlosti vie zobraziť obmedzenie rýchlosti, pokyny navigácie, otáčky motora alebo len zvolenú stanicu rádia. Testovaný kus bol vo výbavovom stupni Innovation a okrem toho bol tiež nabitý drahými príplatkami. Základná cena výbavy Innovation s motorom 2,0 CDTI je 31 990 eur.

Záver

Opel Insignia je jedným z favoritov strednej neprémiovej triedy. S adaptívnym podvozkom FlexRide jazdí skvele. Zvláda diaľničné presuny vysokou rýchlosťou a zároveň nesklame ani v zákrutách.

Je veľká, praktická a navyše, vzadu je dostatok miesta a poteší aj skladný rozmerný kufor. Jednoducho výborné auto, ktoré sa nám na rozdiel od naposledy testovaného Oplu Crossland X dostalo pod kožu. Palec hore pre Insigniu.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-12 19:06:48 - Feat.: - Title: Auto budú môcť používať len cez týždeň. Nemecký minister dopravy vystrašil vodičov slovami o zákazoch jazdy 02 - Modified: 2024-04-13 06:37:53 - Feat.: - Title: Voľba na istotu? Toto je 10 najspoľahlivejších rodinných áut, podľa samotných majiteľov 03 - Modified: 2024-04-11 12:10:00 - Feat.: - Title: Nové opatrenie na kúpu elektromobilu? Je výhodné len pre jednu skupinu motoristov 04 - Modified: 2024-04-13 05:24:35 - Feat.: - Title: Každý piaty Slovák jazdí v lete na zimných pneumatikách. Expert varuje pred rizikom 05 - Modified: 2024-04-11 09:05:00 - Feat.: - Title: Malý trnavský crossover bude ešte lacnejší. Okrem e-pohonu dostane aj klasické motory
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
13. apríl 2024 19:23