StoryEditor

Cactus na prvej jazde prekvapil. Mení svoju kategóriu a prináša skvelý komfort

27.02.2018, 14:20
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Vätšina vonkajších častí je nová, prepracovaný podvozok z neho robí oveľa pohodlnejšie a dospelšie auto.

Cactus je teraz hlavne za "slušňáka" a v ponuke značky má prevziať úlohu uvoľnenú modelom C4. Ako fungujú riešenia, ktoré majú v Citroënoch zaviesť novú, komfortnú éru? Až si človek po jazde povie, prečo tak odladený nebol ten francúzsky excentrický Citroën už od začiatku.

Cactus je pravdepodobne prvé auto v histórii, ktoré mení kategóriu, kam patrí. Doteraz to bol crossover, teda kríženec SUV s čímkoľvek, teraz je z neho však klasický hatchback. Aspoň ho do tejto úlohy po novom poslal Citroën.

Proporcie a silueta sa nezmenili. Pretože prišiel o charakteristické vonkajšie airbagy proti nákupným vozíkom, je možno menej neprehliadnuteľný. Výraznú tvár aktuálnych Citroënov si však zachováva. Ochranné panely proti supermarketovým odreninám sú teraz menšie a na spodku dverí, to je fígeľ, ako auto na pohľad znížiť.

​Citroën za posledné roky absolútne zmenil ponuku, z modelového radu skoro úplne vypustil klasické autá. Ťažiskom sú dnes crossovery a rodinné vany. Aj malá C3 vyzerá ako malý svalovec. Model C4 skončil v minulom roku bez náhrady a rovnaký osud postretol C5. A práve tie dve autá majú s novým poňatím modelu C4 Cactus čo robiť.

Klasický hatchback C4 patrí do nižšej strednej triedy (hlavným konkurentom je napríklad Renault Mégane alebo Kia Ceed); či za tým, že Citroën nepostavil jeho nástupcu, viazne nedostatok peňazí, alebo opatrné vyčkávanie, či sa naozaj celý svet úplne zblázni do SUV a ich odvodenín, francúzska značka určite neprezradí. Každopádne má inovovaný model Cactus úlohu C4 prevziať.

S koncom C5 sa zas Citroën rozlúčil so svojím neopakovateľným hydro-pneumatickým podvozkom, technikou, ktorá mu dávala úžasné jazdné vlastnosti "žehličky" rozbitých ciest, jazdu v C5 nie nadarmo všetci prirovnávali k cestovaniu na lietajúcom koberci.

Nový Cactus

A práve Cactus prináša nové technológie, ktoré majú komfort Citroënov s konvenčným "oceľovým" podvozkom vylepšiť a na lietajúce koberce nadviazať. Inovovaný model tak predstavuje úpravy podvozku, sedadiel a konštrukcie, ktoré majú pohodlie a plavnosť Citroënu zachovať. Výsledok prezraďme už teraz: fyzika platí aj pre vývojárov PSA, aj keď práve pracujú na Citroëne, ale oveľa pohodlnejší a lepší Cactus naozaj je.

Pri prepracovaní vozidla došlo nielen k úpravám vzhľadu, ale aj k výrazným zmenám na mechanike. Občas sa niektorý výrobca takto prerobený model nehanbí nazvať novou generáciou. Zvonku je iných deväťdesiat percent dielov karosérie, skelet pod ňou sa dočkal v niektorých miestach zosilnenia, hlavne v oblasti podlahy. Interiér sa upravoval menej, ale výrazne prepracované sú sedadlá a napríklad aj stredový tunel.

Citroën

​Do sedadiel pridali ďalšiu dvojcentimetrovú vrstvu zo špeciálnych pien rôznej tuhosti, ktoré sú použité podľa toho, akú časť tela podopierajú (podobné to je u ortopedických matracov). Materiály majú tvarovú pamäť, vďaka ktorej sa sedadlá prispôsobia telu každého pasažiera.

Úlohou bolo hlavne odfiltrovať vibrácie a lepšie podopierať telo. Sedadlá sú stále obrovské, no aj pekné na pohľad. Nemajú nijak výrazné bočné vedenie, nie sú však tak vankúšovito mäkké ako doteraz. Výplň sa na posed zdá o niečo tuhšia, ale nie je to rozhodne nepohodlné, skôr naopak.

Veľkou témou dneška sú vibrácie a chvenie, ktoré posádka vo vozidle vníma. Táto disciplína, na ktorú sa vo vývoji kladie čoraz väčší dôraz, sa volá NVH (Noise, Vibration and Harshness - hluk, vibrácie a otrasy). Odhlučnenie bola druhá z hlavných disciplín pri facelifte Cactusu.

Auto má v čelnom skle špeciálnu protihlukovou fóliu, hrubšie zadné okno, viac odhlučňovacích materiálov v podlahe, prístrojovke a dverách. V záujme väčšieho ticha v kabíne upravili uchytenia predného pomocného rámu nápravy, na zadné zavesenie potom pridali špeciálne podložky pohlcujúce hluk. Auto vďaka tomu tiež nepôsobí za jazdy tak "tenkostenne" ako pôvodný Cactus.

Dobrý podvozok

Treťou, najdôležitejšou a najnáročnejšou úpravou bolo prepracovanie podvozku. Schéma zavesenia (vpredu McPherson a vzadu torzná priečka) zostalo rovnaké, kompletne sa však zmenilo nastavenie, upravená je kalibrácia riadenia a hlavne auto dostalo okrem nových pružín tiež unikátne tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi. To je technika, ktorú poznajú offroadisti ​​alebo jazdci rally.

Vývojári Citroënu vymysleli unikátne riešenie. V súvislosti s ním majú zaregistrovaných 20 patentov. Fígeľ spočíva v tom, že tlmič všeobecne môže byť mäkší, na oboch koncoch dráhy piestnice sú však ešte vlastne ďalšie malé tlmiče (jeden pre maximálnu kompresiu, druhý pre najvyšší odskok). Tie utlmia rázy v limitných pohyboch kolesa, ktoré u bežného autá musia absorbovať obyčajné silentbloky, ktoré však v medzných polohách zbrzdí pohyb razom. Progresívne hydraulické dorazy Citroënu začnú postupne plynule brzdiť tlmič skôr a zbrzdenie pohybov náprav voči karosérii je mäkšie.

Citroën

​Hydraulické dorazy tlmičov nie sú samozrejme novým vynálezom, Citroën ich montoval už pred desiatkami rokov na model ZX a pred nedávnom sa s nimi pochválil napríklad Renault Mégane RS. Cactus však dostal práve tú vychytenejšiu variantu s progresívnou charakteristikou, ktorá sa práve stará o skvelý komfort.

A funguje to výborne, auto je plávajúco pohodlné, ale nie príliš hojdavé, vodič má dojem omnoho pevnejšieho a istejšieho podvozku. Parádnou disciplínou sú vysoké priečne retardéry, nabiehať a schádzať sa naučíte bez brzdenia. Cactus cez ne suverénne prejde bez hojdania.

Jediné, čo vnesie ruch do kabíny, je napríklad dlažba na ceste, to však počujete hlavne dunenie z obloženia interiéru z tvrdých plastov. Na 17-palcových kolesách je to naozaj veľmi komfortné auto. Ale efekt lietajúceho koberca nečakajte. Let na obláčiku starých Citroënov to nie je, je to však špičkovo odladené komfortné zvezenie.

K tým špeciálnym tlmičom ešte dve upozornenia: Citroën si ich vraj vyvinul sám, vyrába ich pre neho renomovaný japonský výrobca Kayaba, avšak nedá sa čakať, že by sa dali zaobstarať inak ako v značkovom servise. Na to že ich zoženiete lacnejšie v druhovýrobe zabudnite. Tieto lepšie tlmiče tiež nedostane najzákladnejší stupeň výbavy Cactusu. Takéto auto okrem tejto zásadnej vychytávky nedostane ani napríklad tie odhlučnené okná a vylepšené sedadlá.

Podľa Amastana Mammeriho, špecialistu na vývoj podvozkov v PSA, nepôjdu vylepšené tlmiče namontovať ani na pôvodný Cactus: "Na prednú nápravu by to čisto teoreticky išlo, na zadnú, ktorá je však výrazne upravená, určite nie. Rovnako by to potom však bolo disharmonické a podvozok by nefungoval tak, ako má," vysvetlil pre iDNES.cz.

Nekonvenčné diéta

Celková koncepcia vozidla sa nezmenila. Na pomery crossoverov je Cactus skôr nižší (aj keď má zvýšený podvozok), na klasický hatchback je však zase vysoký. Na dĺžku má 4,16 metra, rázvor je 2,6 metra a kufor je 358-litrový (podobne naložíte Ford Focus - 363 litrov). Pôvodný Citroën C4 bol o 16 centimetrov dlhší a mal rovnaký rázvor, na dĺžku má byť však kabína nového Cactusu priestrannejšia.

Je potrebné pripomenúť, že model C4 stál na platforme pre väčšie modely Citroënu, a naopak Cactus je pravdepodobne najväčšie auto využívajúce platformu pre malé autá koncernu PSA. V kabíne je vzdušný, no kvôli veľkým kreslovitým sedadlám vpredu majú vodič so spolujazdcom lakte vcelku blízko.

Citroën

​Niektoré zmeny by boli príliš drahé, priznávajú v Citroëne: takže na displeji, ktorý nahrádza skupinku prístrojov, stále nie je otáčkomer, musíte si vystačiť s radiacou šípkou, kedy preradiť. Kufor má vysokú nákladovú hranu, kočík tam napríklad dostane len človek v kondícii. Cactus má teraz pozdĺžne nastaviteľný volant; kto je zvyknutý sedávať viac vzpriamene, by však uvítal, keby sa dal zasunúť hlbšie do prístrojovky.

Nájdeme tu aj množstvo odkladacích priestorov v interiéri. Sú veľké, a keď nie sú zatváracie, majú aspoň okraj, aby z nich veci nevypadli. Vo dverách sú obrovské vrecká, pred spolujazdcom veľká schránka s vekom. Nezostalo tu tak miesto na airbag, ten na strane spolujazdca je teda schovaný pod čalúnením stropu.

Cactus sa už pri svojom predstavení chválil nízkou hmotnosťou. Prevedenie s benzínovým trojvalcom váži len niečo cez tonu. Do áut týchto veľkostí ešte naplno nedoputovali špeciálne superpevné a ľahké ocele, vývojári teda museli nasadiť nekonvenčnú diétu.

Cactus tak dostal niektoré kompromisné riešenie: napríklad okná zadných dverí sú iba výklopné ako u starých "kupéčok" a malých hatchbackov pred dvadsiatimi rokmi, tým sa ušetrilo 11 kilogramov na mechanizme sťahovania okien. A vďaka špeciálnym stieračom so zakomponovanými ostrekovačmi stačí voziť v aute menej kvapaliny.

Veľkej kabíne pridá vzdušnosť presklená strecha. Chýba však roletka, aby sa opäť ušetrili kilá, pred slnkom tak chráni interiér špeciálna fólia, ale nezabráni zvedavým pohľadom cestujúcich z vedľa stojaceho autobusu.

Najväčšou novinkou v pohonnom reťazci je nový automat. Pôvodnú robotizovanú skriňu radiacu pomaly a nie práve plynulo, nahradila plnohodnotná šesťstupňová automatická prevodovka od renomovaného japonského výrobcu Aisin. Radí hladko a s benzínovým trojvalcom s výkonom 110 koní si dobre rozumie, občasné trhavejšie preradenie pri náhlych zmenách režimu vníma vodič skôr preto, že zvyšok auta je "vyhladený".

Citroën

​Slabší z preplňovaných 1,2-litrových agregátov spojený s automatom nerobí z Cactusu šprintéra, na uvoľnenú jazdu aj predpisové diaľničné prejazdy má však energie dosť. Predbiehať na okresnej ceste sa môžete odvážiť tiež. O dvadsať koní silnejšie prevedenie s manuálom má väčšiu dynamiku. Len v nižších otáčkach, musíte miernu lenivosť motora, ktorú pri automate vyhladí menič, s manuálom trochu prebiť a počítať s ňou.

Pri absolútne neuponáhľanej jazde sme s oboma motormi jazdili pri prvých zoznamovacích jazdách za šesť a pol až sedem litrov, to nie je žiadna sláva. Inovovaný model Cactus by mohol prísť na Slovensko už čoskoro, cena zatiaľ známa nie je.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 04 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 05 - Modified: 2024-04-24 07:12:44 - Feat.: - Title: Vysoký výkon, skvelé objektívy a zaujímavé príslušenstvo. Takto to vyzerá, keď sa z mobilu stane fotoaparát
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 07:10