11.02.2018, 13:54

Toto špičkové SUV má v sebe kúsok Slovenska. V teste nás prekvapilo

Príťažlivý, inovatívny, ale aj tak trochu zvláštny. To je absolútne nový Range Rover Velar od britskej automobilky.

Toto špičkové SUV má v sebe kúsok Slovenska. V teste nás prekvapilo
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Dobrý deň, pán vodič, vitajte v roku 2030, dáte si kávu? Presne takto nejako sme si pripadali, keď sme sa prvýkrát posadili za volant Velaru. Teda, až na tú kávu. Tú sme si len trošku vysnívali. Chceme však poukázať na to, že budúcnosť interiérov bude vyzerať zrejme podobne, ako už dnes ukazuje najnovší Range Rover. To vôbec nie je zlé, no chce to cvik.

Trend je v posledných rokoch jasný. Zbaviť sa tlačidiel, obklopiť obrazovkami a priniesť čistejší dizajn. Všetko začala Tesla. Priniesla koncept, kde máte jednu 17-palcovú obrazovku a všetko ovládate prostredníctvom nej. Postupne sa chytajú aj ďalší výrobcovia, ktorí menia spôsob, akým pristupujeme k svojim autám. Napríklad Audi A8 alebo tento Range Rover Velar.

Aj keď by sme mohli toto riešenie ihneď spláchnuť a odsúdiť, nie je to správne. Je to podobné, akoby ste dnes bojovali za tlačidlové telefóny, pretože na nich viete písať aj bez toho, aby ste sa na ne pozerali. Dôležité je však nájsť správnu rovnováhu. Kvôli bezpečnosti a komfortu.

 

Nový koncept ovládania

Dnešné autá majú oveľa viac funkcií ako tie pred 10 rokmi. Rovnako aj zákazník očakáva, že bude sedieť v príjemnom prostredí, a nie v pilotnej kabíne raketoplánu. Asi tak by to totiž vyzeralo, ak by mala každá funkcia svoje tlačidlo. Ak výrobca časť funkcií prenechá na dotykové obrazovky a kľúčovú časť nechá v hardvérových ovládačoch, nemáme s tým žiaden problém.

Páči sa nám napríklad, že systém v Mercedese-Benz triedy S viete ovládať bez potreby dotýkať sa obrazovky. Pravdepodobne je to tak posledný raz. Systém Mercedesu je však postavený inak a rozdielne je aj rozloženie displejov.

Velar to skúša veľmi futuristicky. Pri rukách máte len absolútne minimum tlačidiel. Prakticky, na stredovom paneli sú len tri hardvérové tlačidlá. Jedným ovládate hlasitosť systému a ďalšie dve sú multifunkčné a spojené s dotykovou obrazovkou. Vyzerajú a fungujú skvele. Môžete nimi ovládať klimatizáciu, režimy auta alebo vyhrievanie sedadiel, masáže a iné drobnosti.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Vodič je tu doslova obklopený displejmi. Jeden máte pred sebou, ďalšie dva vedľa seba. Land Rover nazval nový systém ovládania Touch Pro Duo.

Aké je však jazdiť s takýmto novým spôsobom ovládania? Úprimne, chce to trošku cvik. Počas pár dní sa na dotykových obrazovkách zorientujete. Viete, kam kliknúť a čo kedy urobiť. Chýbala nám však jedna praktická vec. Velar alebo Tesla majú dotykové displeje bez haptickej odozvy. Teda je to len dotyková obrazovka a nie je problém tu niečo omylom stlačiť. 

Audi A8 má možnosť používať pri tomto spôsobe ovládania aj tlak – hapitku. Čiže, na dotykovej ploche musíte reálne stlačiť to, čo si želáte, a obrazovka vám akoby mierne zavibruje. Tu nič také nie je, a tak sa párkrát stalo, že sme jazdili s vypnutou klimatizáciou alebo nám spolujazdec omylom zapol režim jazdy do terénu.

 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Navrhol ho Slovák 

Koncept ako celok však hodnotíme kladne a Land Roveru to vyšlo. Z maličkostí vyberáme, že automobilka dovoľuje meniť sklon displeja, ktorý sa vysunie zo stredu palubnej dosky, kvalita obrazoviek je špičková a nezabudlo sa na jednu kľúčovú vec.

Regulácia jasu na všetkých troch obrazovkách je vždy ihneď po ruke. V noci vám tak nič neunavuje oči, keďže ich jas viete stiahnuť na minimum počas sekundy. Ale poďme k dizajnu a jazde.

Velar je špecifický aj tým, že ho nakreslil slovenský dizajnér, ktorý pracuje pre Land Rover. Konkrétne ho stvoril Peter Chovanec, ktorý pochádza z Popradu, a navrhol jeho exteriér. Podarilo sa nám s ním ešte počas minulého roku spojiť a prezradil nám, že reakcia na jeho dizajn bola vynikajúca. Navyše, jeho prácu bude vidieť aj pri ďalších nových projektoch značky.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​Z exteriéru nemáme autu čo vyčítať. Vyzerá viac než dobre. Pôsobí luxusne, dynamicky a navyše je funkčné. Dizajn ponúka výbornú aerodynamiku. Myslelo sa tu na všetko. Dokonca aj kľučky sú tu iné ako v obyčajnom aute. Zaťahujú sa pri jazde alebo zamknutom aute dovnútra. Napríklad pri rýchlosti od osem kilometrov za hodinu splynú s karosériou.

Land Rover tvrdí, že tlak ich vysúvania by sa v prípade námrazy zvyšoval a nemali by vznikať problémy pri odomykaní auta. Ak by však elektronika zlyhala, stále máte spôsob, ako sa dostať do auta za pár sekúnd. Za vodičovou kľučkou je zámok. Tá sa dá mierne povytiahnuť a v prípade núdze môžete týmto spôsobom otvoriť auto.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Stavte na šesťvalec

Rovnako Land Rover zabudoval do Velaru svoju možnosť použiť špeciálny náramok ako kľúč – takzvaný Activity key. Jednoducho si idete ráno zabehať, dáte si na ruku malý náramok, kľúče necháte v aute a pomocou náramku ho zamknete. Vrátite sa späť a rovnako pomocou náramku si otvoríte a idete, kam potrebujete. 

Z dizajnu exteriéru by sme ešte zostali pri svetlách. Tie sú už, samozrejme, LED-kové, no vylepšené o laserovú technológiu. Rovnako sú „matrixové“, čiže dokážu svetelný lúč prispôsobovať tak, aby neoslňoval vodičov okolo vás a dal vám, naopak, čo najlepší výhľad.

Ak sa pozrieme na veľkosť diskov, u nás sme mali 20-palcové. A vďaka pokročilému podvozku to bola prekvapivo komfortná jazda. Nie je však problém dostať sem aj rozmer 22 palcov. 

Pri Velare máte možnosť doobjednať si vzduchový podvozok, čo jednoznačne pre zážitok z jazdy odporúčame. Auto sa správa inteligentne, samo sa pri vystupovaní zníži a pri vyššej rýchlosti klesne. Komfort jazdy je špičkový.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Keďže sedíme v aute značky Land Rover, nebude problém vo Velare prebrodiť ani malú rieku. Ak by vám to teda v luxusnom SUV napadlo. Velar so vzduchovým podvozkom zvládne až 65 centimetrov. Netestovali sme to.

Ak sa pozrieme na techniku, Velar je postavený na spoločnej platforme ako Jaguar F-Pace. Je to však úplne iné auto. Je väčšie v každom smere. Poteší šírka, ktorá vám dá obrovský komfort vnútri. Pozor si však musíte dávať v užších uličkách. Ale to je už pri väčších luxusných autách samozrejmosťou. 

Auto sa, samozrejme, predáva s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri zasnežených cestách sme nenarazili na žiaden problém. Viete si tu dokonca na to vybrať aj jeden zo špeciálnych režimov alebo sa na snehu jednoducho zabaviť. Svoj športový potenciál auto ťažko skrýva.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Hoci sme mali pod kapotou štvorvalec, bol príjemne živý. Jedine, čo odporovalo luxusnému statusu auta, bol zvuk pri zrýchlení. Jednoducho počujete, že pod prednou kapotou chýbajú nejaké valce navyše.

Auto malo v našom prípade 241 koní a slušný krútiaci moment 500 Nm, čiže je to diesel, ktorého spotreba pri bežnej jazde dosahovala hodnotu okolo ôsmich litrov. Podľa našich informácií je však aktuálne dopyt hlavne po autách s väčším motorom.

Zatiaľ ako jednorožec 

Velar si totiž kúpite aj s 300-koňovým dieselovým šesťvalcom alebo dokonca s 380-koňovým benzínom., čiže k dispozícii sú aj výkonnejšie verzie s lepším zvukom. A po nich by sme jednoznačne siahli. 

Velar je špičkovo odhlučnený, plný špeciálnych doplnkov či detailov, akými sú vzor britskej vlajky na sedadlách alebo dokonca aj mriežka prémiových reproduktorov Meridian.

Land Roveru sa podarilo vytvoriť jedinečné auto. Dizajnom, ale aj charizmou. Toto môže pokojne súperiť s Mercedesom či BMW, ktorých je možné v Bratislave, ale aj na celom Slovensku vidieť na každom kroku. Z Range Roveru Velar ide dávka britskej aristokracie, a to sa nám páči. Jednoznačne za nás jedno z najlepších, ale aj najzaujímavejších SUV na trhu, ktoré zatiaľ pôsobí na cestách ako jednorožec, no myslíme si, že to dlho trvať nebude.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Range Rover Velar 

Motor: štvorvalac, 1999 cm3

Výkon: 241 koní (177 kW)

Krútiaci moment: 500 Nm od 1500 ot./m

Zrýchlenie z 0 na 100: 7,3 sekundy

Prevodovka: Osemstupňová automatická

Kombinovaná spotreba: 5,8 l / 100 km

Cena testovaného vozidla: 92 959 eur

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.