Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.02.2018, 14:30

Test japonskej limuzíny od Lexusu. Chce potrápiť nemeckú konkurenciu

Lexus LS 500h prekvapí svojou ovládateľnosťou, luxusom a v zákrutách ponúkne aj trochu zábavy.

Test japonskej limuzíny od Lexusu. Chce potrápiť nemeckú konkurenciu
Zdroj: Lexus

Japonská automobilka Lexus, luxusná divízie Toyoty, si pre svoju medzinárodnú prezentáciu novej generácie luxusného sedanu LS zvolila trochu netradičnú destináciu: blízkovýchodný Omán. Lenže práve tu je LS doslova ako doma. Z veľkých luxusných sedanov je totiž LS v predchádzajúcich prevedeniach v Ománe asi najpopulárnejším vozidlom.

Kým v Európe jasne trhu s luxusnými limuzínami dominuje nemecké trio Mercedes S, BMW 7 a Audi A8, na ománskych cestách je situácia úplne iná. V tejto blízkovýchodnej krajine je podľa niekoľkodňových pozorovaní na miestnych cestách jasným vládcom medzi veľkými prémiovými sedanmi práve Lexus.

Možno aj preto Omán pripadal európskej centrále Lexusu ako najvhodnejšia lokalita k predstaveniu novinky. Naša flotila nablýskaných nových LS tú budí veľkú pozornosť všade, kde sa objaví, časté stretnutia s najstaršími typmi LS nám navyše pripomínajú, akou spoľahlivosťou a trvanlivosťou sa vozidlá japonskej značky chvália.

Pôvodný model LS 400 vznikol už v roku 1989 a patril k najpokrokovejším autám svojej kategórie. Týmto vozidlom značka Lexus vznikla a tak má už piata generácia na čo nadväzovať.

Pasažierov rozmaznáva

LS bol doteraz skôr konzervatívnejší model, teraz však dostala novinka odvážnejšie tvary. Povinnosťou je veľká a pre Lexus poslednej doby tiež typická maska chladiča, z boku prekvapia ladné tvary s pozvoľna klesajúcou strechou, to spolu s dlhou kapotou dodáva vozidlu trochu dynamiky športových kupé. Aj cez tieto atribúty však nový sedan LS pôsobí predovšetkým vyvážene a elegantne, dynamika je rafinovaná a LS sa rozhodne nesnaží tváriť ako športový model.

To sa napokon potvrdí ihneď v interiéri. LS sme si najprv užili v úlohe pasažiera na zadnom sedadle, kde je komfort hlavnou prioritou. V testovanej najvyššej výbave Superior sa môže zadné pravé sedadlo premeniť na lehátko. Podmienkou je, že sedadlo spolujazdca vpredu nesmie byť obsadené, aby sa mohlo posunúť úplne dopredu a zložiť.

Cestujúci si potom užíva pohodovú atmosféru a na zadnom sedadle si môže užiť tiež masáž (masážnu funkciu môžu mať všetky štyri sedadlá). Vzduchový podvozok možno nie je tak plavný, ako by niekto čakal, ale nerovnosti tlmí skvele. LS by mohlo mať trochu lepšie odhlučnené odvaľovanie pneumatík, ale to je len "podpichovanie".

Zdroj: Lexus

​To rýchlo zanikne napríklad vďaka vynikajúcemu zvuku špičkovej audiosústavy Mark Levinson. Len málo áut "hrá" takto dobre. A samostatnou kapitolou je prevedenie interiéru. Lexus síce neponúka tak široké možnosti individualizácie detailov, ako konkurencia, ale to, čo v tomto ohľade pripravil, je naozaj "extra".

Už od strednej výbavy si tak možno priplatiť za neobvyklý drevený dekor "Art Wood", ktorý vznikol netradičným "krájaním" dyhy a vďaka tomu prináša kresbu, ktorá síce vznikla z prírodného dreva, ale v prírode nikdy nikde viditeľná nemôže byť.

A potom je tu špecialita v podobe panelov brúseného skla alebo výplní dverí z ručne skladanej látky po vzore japonských origami. Oboje vyzerá skvele, no Lexus si za to nechá aj poriadne zaplatiť a dá sa objednať len k najdrahšiemu vyhotoveniu Superior.

Vodiča baví

Zo zadného sedadla sme presadli za volant, kde má nový Lexus LS tiež čo ponúknuť. V Ománe, tradičná to ropná krajina, sme trochu netradične zasadli za volant hybridného prevedenia LS 500h, ktoré má podľa predstáv manažérov Lexusu v Európe tvoriť drvivú väčšinu predajov. Jeho ústrojenstvo kombinuje atmosférický 3,5-litrový šesťvalec, elektromotory a štvorstupňovú automatickú prevodovku. Lexus tomuto usporiadaniu hovorí Multi-Stage hybrid a funguje to výborne.

Výkon sústavy je 359 koní a jeho dávkovanie je celkom samozrejmé. Áno, v športovom režime to LS 500h veľmi nepristane, najlepšie sa auto aj vodič cíti v komfortnom nastavení. Pri predbiehaní treba počítať s miernym oneskorením, chvíľku trvá, kým si elektronika spočíta, čo je potrebné, potom však LS 500h zrýchľuje s neutíchajúcou silou a za príjemného zvukového sprievodu šesťvalca. Zrýchlenie z nuly na 100 kilometrov za hodinu za 5,5 sekundy (platí pre model s pohonom všetkých kolies) je dostatočne výrečné.

Zdroj: Lexus

​LS 500h vodiča príjemne prekvapí tiež svojou ovládateľnosťou, najmä riadenie je presné a na limuzínu má aj dobrú spätnú väzbu, v zákrutách si tak možno dovoliť aj dosť zábavy. Aby sa na dlhej ceste vodič neunavil, pomôže rad asistenčných systémov, nám sa však viac ako tie páčil veľký head-up displej, vďaka ktorému nie je potrebné spúšťať oči z vozovky - všetko podstatné sa ukáže tu, vrátane rôznych varovaní od oných asistentov.

Nastavovanie funkcií auta na veľkom displeji na palubnej doske pomocou touchpadu chce cvik, lepšie si s ovládaním svojich vymožeností rozumie cestujúci vzadu.

Chce zaujať

Nový Lexus LS 500h má nepopierateľné kvality. Lexus by s ním chcel výraznejšie než doteraz potrápiť tradičnú nemeckú konkurenciu. Myslené samozrejme na Českom a Slovenskom trhu, v Ománe sa o nič také snažiť nemusí. Cenou sa nové LS rozhodne podhodnocovať nebude, ale vzhľadom k tomu, že Lexus nie je priaznivcom ktovieakých príplatkových výbav a prvkov, možno aj v tomto ohľade zaujme: Najluxusnejšie prevedenie Superior stojí 143-tisíc eur, verzia Prestige 125-tisíc eur.

Alternatívou k nej bude športovejšie konfigurované prevedenie F-Sport za 121 500 eur. A základom je variant Elegance za 110-tisíc eur. Okrem hybridu bude za rovnaké ceny k dispozícii aj prevedenie LS 500 s dvojito preplňovaný šesťvalcom a výkonom 421 koní.