StoryEditor

Hyundai skúša ohroziť českú Octaviu. Týmto autom

03.02.2018, 23:00
Novinka ťahá za kratší koniec v prípade rozmerov, no dizajnovo sa i30 Fastback veľmi podaril.

Hyundai prekvapuje čím ďalej, tým viac. Kórejská automobilka sa dostáva do popredia a pozornosti ľudí vďaka naozaj širokej ponuke modelov. Aj našimi rukami prešlo hneď niekoľko z nich, teraz sa však zameriame na modelový rad i30.

Ten totiž nedávno dostal nového štýlového člena, ktorý chce siahnuť aj na zákazníkov českej Škody, na model Octavia. Prekvapením pre nás bol už klasický hatchback i30, nesklamal nás ani kombík a vrcholom bol nový hothatch i30 N – ako dopadol jeho test v reálnej premávke a na slovenských cestách, sa dozviete už čoskoro.

Vráťme sa však ku „kórejskej Octavii“. Už pri predstavení sa rozbehli búrlivé debaty ohľadne vzhľadu, práve ten je totiž výsadou modelu i30 Fastback. A ako jazdí či pôsobí naživo? Tak to sme sa rozhodli zistiť a vycestovať na prvé jazdy do slnečného Španielska – Valencie.

Prioritou bol dizajn

Päťdverové „kupé“ nám dopodrobna priblížili z dizajnového uhla aj samotní návrhári na rozsiahlej prezentácii. Mali sme možnosť vidieť zrodenie tejto novinky či jej následné dolaďovanie z hlineného modelu až do finálnej podoby.

„Dizajn bol našou najvyššou prioritou: vytvoriť elegantné proporcie s tečúcou líniou a atraktívnym profilom,“ vraví Thomas Bürkle, šéfdizajnér v Hyundai Design Centre Europe.

Predná časť je charakteristická vďaka výraznejšej a širšej kapote, je to vďaka zníženej výške kaskádovej mriežky chladiča. Zmenou prešiel aj nárazník, je športovejší, a inak sú umiestnené tiež LED denné svetlá. Pribudol pretiahnutý „otvor“ takmer po celej jeho šírke, auto pôsobí celkovo veľmi dynamicky a elegantne zároveň.

No model Fastback tvorí najmä zadná časť a naozaj pekná bočná silueta. Ako tvrdí Bürkle, inšpiráciou mali byť piesočné duny a ich ladnosť či krivky. Vo výsledku tak pred nami stojí naozaj solídne štýlové auto, ktoré vzhľadom dokáže ohroziť aj českú Octaviu s kontroverznými „štyrmi očami“.

Veľkosťou ju však neprekoná, parametre sú o trochu nižšie. Na dĺžku má i30 Fastback 4 455 milimetrov, šírka je 1 795 milimetrov a na výšku meria 1 425 milimetrov. Rázvor náprav je 2 650 milimetrov.

HN/Radoslav Petrík

​Len čo sa posadíte do interiéru, pripadáte si rovnako ako v klasickom hatchbacku i30. Žiadne výrazné zmeny tu nečakajte a vlastne ani nie sú potrebné. Kabína pôsobí elegantne a funkčne, obklopený ste pomerne kvalitnými materiálmi a výhradu by sme mali len pre trochu nešikovne natočený (k spolujazdcovi) dotykový displej infotainmentu v strede palubnej dosky.

Rovnako výhľad dozadu je trochu skromnejší, vidíte zväčša iba po kapotu auta za vami. Dizajn exteriéru sa jednoducho niekde odraziť musel, nie je to však nič, čo by výrazne prekážalo či obmedzovalo vodiča pri jazde.

​Miesta je naozaj dostatok, problém budú mať vyšší ľudia jedine v priestore nad hlavou na zadných sedadlách, a to v prípade, ak sa budú chcieť poriadne vystrieť a oprieť. Je to vďaka klesajúcej streche k zadnej časti auta. Batožinový priestor má objem 450 litrov a po sklopení zadných sedadiel dostanete až 1 351 litrov.

Oproti Octavii ide opäť o mierne nižšie čísla – tá má v totiž základe 590-litrový objem kufra a po sklopení 1 580. Na bežné potreby s prehľadom stačí a vďaka vyhotoveniu liftback je zabezpečené aj pohodlné nakladanie batožiny, rozdiel teda v prípade Fastbacku i30 nie je nijako obmedzujúci.

HN/Radoslav Petrík

Komfort aj napriek zmenám

Novinka má hneď niekoľko odlišností oproti svojim súrodencom v modelovej rodine i30. Jej podvozok je oproti hatchbacku nižší o päť milimetrov a tuhosť zavesenia sa zvýšila o 15 percent. Priniesť to má dynamickejší a agilnejší zážitok z jazdy. Čísla hovoria svoje, no vysoká úroveň komfortu zostala aj pri i30 Fastback zachovaná tak, ako tvrdí aj samotná automobilka. Žiadny výrazný rozdiel sme počas jazdy nepostrehli.

Mali sme možnosť vyskúšať si verziu, ktorú bude zrejme preferovať väčšina záujemcov. Pod kapotou sa nachádzal benzínový prepĺňaný 1,4-litrový štvorvalec T-GDI s výkonom 103 kW – 140 koní. Krútiaci moment má v tomto prípade hodnotu 242 Nm v rozsahu 1 500 – 3 200 otáčok za minútu. Motor spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a práca s ňou je naozaj veľmi príjemná.

​Pokiaľ ide o motor, vo vyšších otáčkach má naozaj dostatok sily a pri kúpe by sme volili práve túto motorizáciu. Druhou, základnou, je litrový trojvalec T-GDI s výkonom 88 kW, čiže 120 koní. K dispozícii je aj sedemstupňová automatická prevodovka DCT s voľbou jazdných režimov, avšak dostupná výhradne len s 1,4-litrovým motorom a za príplatok 1 850 eur.

Auto je veľmi dobre odhlučnené a podvozok sa snaží filtrovať väčšinu nerovností. Pritom má však dobrý kontakt s asfaltom aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut. Samozrejme, nejde o žiadny športový automobil, avšak ani dynamickejšia jazda nie je i30 Fastback proti srsti. Spolu so štýlovým dizajnom tak tvorí veľmi sľubnú kombináciu, o ktorú môže byť aj na Slovensku záujem.

Dostanete veľa za málo

Vo výbave (nie v každej) nechýbajú najrôznejšie bezpečnostné a asistenčné systémy. Príkladom môže byť upozornenie na hroziaci čelný náraz, udržiavanie v jazdnom pruhu, upozornenie na auto v mŕtvom uhle, čítanie dopravných značiek či automatické prepínanie diaľkových svetlometov.

Základnú výbavu Comfort+ si viete ľahko rozšíriť o najrôznejšie prvky, množstvo „luxusu“ však dostanete už v základe – vyhrievanie predných sedadiel, tónované sklá, elektrické ovládanie predných a zadných okien, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, systém pre automatické udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie tlaku v pneumatikách, systém sledovania únavy vodiča, systém autonómneho núdzového brzdenia, zadné parkovacie senzory a mnoho ďalšieho.

HN/Radoslav Petrík

​K dispozícii sú celkom tri výbavové stupne, a to spomínaný Comfort+, Family a najvyššia výbava s názvom Style. Tá prichádza s 18-palcovými hliníkovými diskami kolies (v základe 16-palcové a pri Family 17-palcové) a celkovo sa dá priplatiť len za naozaj niekoľko doplnkov – panoramatická strecha, metalický lak, adaptívny tempomat, kožené čalúnenie s ventiláciou a vyhrievaním sedadiel či niekoľko ďalších bezpečnostných/asistenčných systémov.

Celkovo sa nový Hyundai i30 Fastback z nášho pohľadu naozaj podaril a nebojíme sa povedať, že si ho veľké množstvo ľudí naozaj kúpi a obľúbi. Zaujme nielen svojím charizmatickým výstredným dizajnom a kupé strihom karosérie, ale tiež praktickosťou, dobrými jazdnými vlastnosťami a cenou.

Tá sa začína na akčných 15 890 eur za litrový T-GDI trojvalec vo výbave Comfort+ spárovaný so šesťstupňovým manuálom. Strop tvorí výbava Style s 1,4-litrovým motorom a so šesťstupňovým manuálom za 19 990 eur. To už je slušná konkurencia, ktorá môže na trhu poriadne zamiešať karty. ​

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 353
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava: predná
Výkon (kW/ot.): 103/6000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 242/1500-3200 ot./min.
Zrýchlenie z 0-100km/h: 9,2 s.
Objem batožinového priestoru (l): 450
Objem palivovej nádrže (l): 50​​

01 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 02 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 03 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 04 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 05 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 12:18