Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.01.2018, 14:08

Mercedes stále ukazuje ostatným, ako sa robia autá. V jednom ho však konkurencia predbehla

Občas sa zdá, že je zbytočné filozofovať, kto má najlepšie biznis auto na svete. Stačí sa usadiť do triedy S.

Mercedes stále ukazuje ostatným, ako sa robia autá. V jednom ho však konkurencia predbehla
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Fakt, že sa označenie Mercedes stalo synonymom luxusu a kvality, vôbec nie je náhoda. Najviac si to uvedomíte, keď sa dostanete do ich vlajkovej lode. Tá často prináša niektoré technológie, ktoré sa do ostatných áut dostanú až po rokoch.

Teraz prešla aktuálna novinka faceliftom, ktorý sa postaral najmä o novú dávku technológií. Navyše, pri teste, ako je tento, by zrejme bolo ľahšie napísať, čo sa nám nepáčilo, než to, čo funguje dobre a prečo sa vôbec budúcim majiteľom nečudujeme, ak za podobné auto zaplatia aj 150-tisíc eur.

Chýbala nám tu však zo začiatku jedna technologická vec. Audi pridalo do svojej novinky aj natáčaciu zadnú nápravu. S autom sa tak výrazne lepšie manévruje, najmä v podzemných garážach či stiesnených uličkách. Toto je loď, ktorá má cez päť metrov, a pomohlo by jej to. Stačilo však pár chvíľ za volantom a vedeli ste si v tom nájsť cit. 

Počas testovacieho týždňa sme auto zobrali na tisíckilometrový výlet, prešli s ním celé Slovensko, ale jazdili sme aj prevažnú väčšinu času v Bratislave. Jedna vec, ktorá nás fascinovala od začiatku až do konca, bola práca podvozka. 

Skenuje cestu

Nemecké cesty môžete zažiť aj na Slovensku. Musíte však mať to správne auto, aby ste si ten pocit mohli vychutnať. Cestovanie sa môže pokojne prirovnať k plavbe. A to sme ešte podvozok nemali v top verzii, kde sa automaticky prispôsobuje podmienkam na ceste, podľa toho, čo vidia jeho kamery. Stačí si v položkách zaškrtnúť Magic Body Control.

Systém sa vtedy síce u nás zrejme „narobí“, keďže skenuje cestu pred sebou, ale výsledný efekt by za to mal stáť. Slovensko však Mercedes prekonalo. Ak si nedáte pozor a „podarí“ sa vám prejsť cez extrémnu nerovnosť, aj do kabíny sa ozve nepekný náraz.

Ale napriek tomu hodnotíme jazdu na 20-palcových diskoch za extrémne pohodlnú. A navyše tichú. Tu sa môžete dokonale unášať atmosférou auta. Zatvoríte sa a ste v inom svete. Mercedes dostal zážitok z jazdy na novú úroveň.

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

​Vďaka funkcii Energizing. Stačí zvoliť požadovaný režim a auto vám prostredníctvom vône, zvuku, masáže či dokonca svetla navodí akúkoľvek atmosféru. Môže sa to zdať ako maličkosť, no Nemci toto všetko robia len kvôli komfortu z jazdy. A zjavne to funguje.

Rovnako aj materiály, ktorých sa dotýkate alebo vás v aute obklopujú. To je kapitola sama osebe. Dizajnu však musíme vytknúť jedinú vec. V novej verzii Mercedesu triedy S už nenájdete krásny dvojramenný volant. Vypadol z ponuky. 

V našom prípade sme však mali pred sebou mierne upravený volant s logom AMG. Ponúka dvojicu dotykových plôch a základné tlačidlá na ovládanie všetkého podstatného. Je výborný. Obrovskou výhodou je, že len z volantu viete ovládať všetky funkcie na oboch veľkých obrazovkách pred sebou.

 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

Pokročilý motor

Po všetkých autách, v ktorých máte dotykový displej, pochopíte, že ak sa ovládanie systému urobí správne, vôbec dotyk nepotrebujete.

Interiér pri novej verzii prišiel len s jemnými zmenami. Okrem nového volantu, kvalitnejších obrazoviek a vylepšeného systému sa zmenila aj zadná časť. Najmä pri štvormiestnom usporiadaní. Máte tú skvelé miesto na telefón, stolíky či možnosť chladničky. U nás v päťmiestnom vyhotovení sme rovnako po sklopení stredovej opierky získali napríklad šikovnú nabíjaciu plochu na telefón.

To, že máte na zadných sedadlách pred sebou obrazovky, kde môžete sledovať čokoľvek, je už úplne normálne.

Čo však normálne pri iných autách nie je, je vankúšik, ktorý máte za hlavou. Celkovo sedenie vzadu hodnotíme ako jedno z najlepších, ktoré môžete aktuálne v automobilovom svete zažiť. Páči sa nám aj šikovne vyriešené ovládanie sedadiel na dverách, ktoré takto Mercedes už roky umiestňuje. 

Hoci sme veľmi radi sedeli vzadu, najlepšie sme sa stále cítili za volantom. Pod kapotou sme mali netypicky diesel. Avšak kým v minulosti drvil všetky verzie len benzín a predávala sa najmä verzia S500 či dokonca S63, teraz sa na Slovensku podľa Mercedesu predaj vyrovnáva.

Čiže nová motorizácia zaberá. A presne tú sme mali pod kapotou. Je to „malý“ nemecký sen. Úplne jednoducho – má to výkon, ťah a nič to „nepapá“. Auto ponúka veľmi slušných 340 koní, krútiaci moment 700 Nm a spotrebu pokojne pod sedem litrov. A to nehovoríme o tabuľkových hodnotách a ekojazde.

Zdroj: HN / Drahomír Piok

Diaľničný krížnik

Auto sme zobrali na lyžovačku do Telgártu, normálne ho napratali batožinou, využili možnosti lyžiarskeho vaku a prešli sa po slovenských cestách. Mimo diaľnice v kombinovanej forme sme dosiahli spotrebu 6,5 litra. Bez akéhokoľvek snaženia sa a v normálnom režime.

Auto má 70 litrovú nádrž, čiže v prípade bežného jazdenia prejdete tisíc kilometrov. Pochváliť musíme aj prevodovku. Nový 9G-Tronic má už podľa označenia deväť stupňov a pri diaľničnej 130-tke nemáte ani 1 500 otáčok.

Toto auto má v DNA dlhé presuny. Najmä na nemeckých diaľniciach. Nemáte tu obmedzenú rýchlosť. Prezradíme vám, že ani pri 180-tke nemáte 2 000 otáčok. A stále sa cítite ako v privátnom lietadle, kde máte ticho a pokoj.

S-ko bolo vždy okrem komfortu a luxusu aj o technológiách. A tu máte ďalší stupienok k tomu, kde vás auto začína oberať o šoférovanie. Teda pokiaľ chcete. Napríklad pri všetkých zapnutých systémoch auto dovoľuje veľmi pokročilú poloautonómnu jazdu. 

Počas jazdy sa vám automaticky prispôsobuje rýchlosť, a to nielen podľa limitov, ale topografie. Napríklad auto rozumie tomu, že pri vjazde do mesta spomalí na 50 kilometrov za hodinu alebo, naopak, po výjazde zrýchli, no spomalí automaticky aj pred ostrejšou zákrutou.

Samozrejmosťou je aktívne zasahovanie do riadenia, sledovanie chodcov, čiar, nočné videnie, autonómne brzdenie alebo pomoc pri vyhýbacom manévri. Auto vie sledovať aj bočnú premávku a asistent by mal vedieť vyhnúť sa zrážke aj vtedy, ak vám niekto nedá prednosť.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Určuje trendy 

Technologická prevaha senzorov, radarov či kamier v aute je impozantná. Až by sa zdalo, že nabúrať s týmto autom je takmer nemožné. Všetky ukážky sme absolvovali ešte pri prezentácii vo Švajčiarsku. Tam krásne fungovali. Auto dokonca samostatne zabrzdilo aj z rýchlosti 100 kilometrov za hodinu až na nulu a predišlo zrážke s improvizovanou kolónou, ktorá stála.

Na cestách to reálne vyzerá tak, že na diaľniciach funguje asistent, ktorý dokáže sčasti takmer dokonale prevziať kontrolu. Pri horších cestách však u nás môže chýbať značenie a stále bude pre vás pohodlnejšie šoférovať sami. Mercedes však jasne ukazuje, že dlho trvať nebude a aspoň niekde prevezme kontrolu úplne. Čaká sa viac-menej len na legislatívne zmeny.

Auto ponúka vynikajúce svetlomety do tmy, ktoré sú na hranici toho, čo zákon povoľuje. Majú dosvit 650 metrov, automaticky sa prispôsobujú premávke a napríklad tmavých chodcov vám na ceste označia. Respektíve ich naopak upozornia, že idete po ceste. Grafika svetiel sa sčasti zmenila a nový Mercedes-Benz triedy S odhalíte podľa toho, že má trojicu LED pásov v dennom svietení.

A nakoniec by sme mohli začať porovnávať, keďže máme vyskúšané nové BMW 7 či aktuálne Audi A8. Každá z týchto top limuzín má niečo do seba a vyhrávať budú najmä osobné sympatie či iné špecifické preferencie. Napríklad Audi má výbornú natáčaciu zadnú nápravu alebo BMW ovládanie gestami. No ak sa na to pozrieme v „hrubom“, špičkou v komforte a luxuse stále ostáva Mercedes. 

Okrem toho vo vývoji je už určite aj jeho nová verzia, ktorá zrejme posunie hranice oveľa ďalej ako tento facelift. Pre tento moment je to však stále auto, ktoré môže určovať trendy. 

 

Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC 

Motor: šesťvalec, diesel

Prevodovka: deväťstupňová, automat

Výkon: 250 kW (340 koní) / 700 Nm

Zrýchlenie z 0 na 100: 5,2 sekundy

Maximálna rýchlosť: 250 kilometrov za hodinu

Spotreba: 5,6 litra (kombinovaná)

Hmotnosť: 2 075 kilogramov

Objem batožinového priestoru: 510 litrov

Cena testovaného modelu: 157-tisíc eur