14.01.2018, 00:00

Vydarený kombík od Jaguaru pritiahne pohľady. Na cestách však bude skôr rarita

Na test sme si prevzali zaujímavý kúsok, ktorý na slovenských cestách zrejme tak často neuvidíme.

Vydarený kombík od Jaguaru pritiahne pohľady. Na cestách však bude skôr rarita
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Konkértne Jaguar ťaží na Slovensku najmä z predajov modelu F-Pace, ktoré tvorí väčšinu predajov tejto značky. V ponuke sú však aj ďalší členovia a jedným z nich, no zároveň jediným svojho druhu, je aj nami testované "kombíčko" s označením XF Sportbrake. Že takáto kombinácia sa k značke akou je Jaguar nehodí? Neohŕňajme hneď nos.

Musíme povedať, že model XF Sportbrake je naozaj veľké auto. Svoje o tom hovoria už jeho rozmery - 4 955 milimetrov na dĺžku, 1 496 milimetrov na výšku a 1 987 milimetrov na šírku. Rázvor má hodnotu 2 960 milimetrov. O priestor v tomto prípade núdza naozaj nebude a výrazný problém nie je ani s parkovaním.

Ľudia sa otáčajú

Pokiaľ ide o dizajn auta, môžeme povedať, že sa britskej značke vydaril. Nejeden okoloidúci sa za kombíkom obzeral, čomu sa ani nečudujeme, vzhľad je naozaj pekný a dizajnéri urobili skvelú prácu. A povedzme si pravdu, mnohí ani netušili, že automobilka mieša karty aj v tejto kategórii, hoci XF Sportbrake nie je prvým takýmto modelom značky.

Prednej časti dominuje veľká maska chladiča, či úzke a dobre svietiace LED svetlomety so zabudovaným denným svietením, s funkciou prisvietenia do zákrut a inteligentným diaľkovým osvetlením. Mohutná predná kapota, pekná bočná línia a v zadnej časti dve agresívne sa tváriace funkčné koncovky výfuku dopĺňajúce štýlové úzke LED zadné svetlá.

Potešením pri otvorení automatických piatych dverí je pre mnohých objem batožinového priestoru, ktorý je však vo výsledku svojou hodnotou 565 litrov v tejto kategórii áut akýmsi priemerom. Na oko totiž trošku "klame" najmä svojím rovným tvarovaní.

Horšie je, že ak chcete doplniť potrebnú kvapalinu AdBlue, budete sa musieť ponoriť práve pod dno kufra. Trochu nepraktické, no dá sa s tým naučiť žiť. Ak niekomu základný objem batožinového priestoru nebude stačiť, jednoduchým sklopením zadných sedadiel v pomere 40:20:40 si ho vie zväčšiť.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Interiér je, samozrejme, plný kvalitných a príjemných materiálov, no mohlo to byť o čosi lepšie. Nechýbajú však "luxusné" prvky v podobe výsuvného radiaceho otočného voliča, elektricky otvárateľné výduchy klimatizácie, či bez dotykové zatváranie a otváranie clony panoramatickej strechy.

Pohodlné kožené sedadlá disponujú elektrickým ovládaním a rovnako ako predné, tak aj zadné bočné tiež vyhrievaním. Priestoru je dostatok tak na predných, ako aj na zadných sedadlách, pričom problém s pohodlím nebudú mať ani vyššie postavy.

Trochu menej praktické je nastavenie výhrevu sedadiel len pomocou menu infotainmentu na stredovom displeji, pritom vyhrievanie volantu je šikovne umiestnené na pohodlnom multifunkčnom volante. Stredová fixná lakťová opierka v sebe ukrýva dostatok priestoru na odloženie práve nepotrebných vecí a poteší aj dvojica držiakov na nápoje. Pod otočným voličom automatickej prevodovky sa nachádzajú tlačidlá na voľbu jazdných režimov. Na výber je dynamický, normálny, eko a režim na sneh.

Motorizácia

Postupne sa tak dostávame k srdcu automobilu a to k naftovému dvojlitrovému agregátu s dvojicou turbodúchadiel a výkonom 177 kW - 240 koní. Krútiaci moment má hodnotu 500 Nm, motor spolupracuje s osemstupňovým automatom (s pádlami pod volantom) a výkon vie prenášať na všetky štyri kolesá. 

BiTurbo dvojliter dokáže ponúknuť naozaj dostatok výkonu aj na svižnejšiu jazdu, pri ktorej vás v zákrutách výborne podrží podvozok a AWD pohon. XF Sportbrake dokáže dobre filtrovať nerovnosti, pričom však zostáva dostatočne sebaistý aj pri vyšších rýchlostiach. Jednoducho ide o diaľničný rýchlik, vďaka ktorému nebudete mať rozhodne veľký problém precestovať tisícky kilometrov - aj poriadne svižne.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pri bežnej pokojnej jazde o sebe nedáva motor príliš vedieť a dobre si rozumie aj s automatickou prevodovkou. Platí to aj pri zvolení režimu Dynamic, avšak tu už sa do interiéru dostáva hluk podstatne viac.

Reakcie sú lepšie, otáčky vyššie, no celkovo mi príde Jaguar ladený skôr na komfortnú rýchlu jazdu a nie na rôzne "preteky", hoci dynamika je naozaj slušná. Každopádne, to nie sú výčitky a akákoľvek jazda na Jaguari XF Sportbrake je úžasná - palec hore.

Pokiaľ ide o spotrebu, nie je to nič strašné. Na okreskách sa dá dosiahnuť hodnota šesť litrov na sto kilometrov, na diaľnici stúpla na približne 7,5 litra a pri svižnej jazde si vie "odpiť" z nádrže aj viac ako osem litrov.

Na slovenských cestách bude skôr rarita

Vo výbave nechýbajú "vychytávky" či bezpečnostné a asistenčné systémy rôznych druhov. Spomenúť môžeme adaptívny tempomat (viete deaktivovať odstup od vozidiel), obmedzovač rýchlosti, výstraha pred autom pred vami, sledovanie mŕtveho uhla, 360-stupňová kamera (aj kamera vpredu, vzadu a na bokoch), výstraha pred autom prichádzajúcim z boku a mnoho ďalšieho.

Zaujímavosťou je napríklad jemné zatrúbenie auta v prípade, že niekto z pasažierov nezavrel dvere a vy chcete vozidlo zamknúť.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Hoci ide o naozaj vydarené auto, stretnúť ho na slovenských cestách bude skôr vzácnosť a nie samozrejmosť. Dôvodom bude najmä vyššia cena. Ponúkne toho veľa, dizajnovo vie zaujať určite tiež, jazdné vlastnosti má vynikajúce, no zodpovedá tomu aj suma za tento výstredný kombík.

V základe môžete mať model XF Sportbrake od približne 44-tisíc eur. Náš kúsok sa cenou približoval takmer k 90-tisícom eur. To už je naozaj pomerne vyššia suma, no toto je prémiová značka a skvelé auto s nadčasovým dizajnom. ​

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.