12.01.2018, 00:00

Toto SUV nepatrí do lesa. V meste je však perfektné

Francúzska novinka, ktorá je zaujímavá najmä pre mladých či malú rodinu. Ďalšie SUV, ktoré chce dobiť svet.

Toto SUV nepatrí do lesa. V meste je však perfektné
Zdroj: HN/ Drahomír Piok

Automobilový priemysel sa časom rýchlo vyvíja. Dnes v prvom rade predáva dizajn, značka a technológie. Autá sa prispôsobili a ponúkajú alebo sa snažia ponúkať pekné balenie, v ktorom nájdete to, čo hľadáte. Ak autá cielia na SUV segment, ktorý je dnes doslova takmer na vrchole, musia byť oveľa štýlovejšie. Auto na vyššom alebo aspoň opticky vyššom podvozku si kupujú aj na Slovensku tisíce ľudí.

Ťahúňom kategórie sa stávajú takzvané malé SUV alebo, inak povedané, crossovery. Sú to autá, ktoré budú jazdiť najmä po spevnených cestách a teoreticky môžu zvládnuť aj menší terén. Vodičom dávajú lepší prehľad na cestách, posádke o niečo viac miesta a lepší komfort jazdy.

A presne táto vlastnosť bola prvá, ktorú sme si ihneď všimli. Je dobré, že si francúzske autá opäť priznajú svoju charakteristiku. Slušný komfort. 

Prednedávnom sme si vyskúšali novinku s názvom Citroën C3 Aircross, ktorá je už podľa názvu sčasti odvodená od menšieho Citroënu C3. Podobajú sa však len dizajnom. Koncern PSA na tomto SUV technologicky pracoval spolu s americkým GM. No a, paradoxne, celý Opel francúzske PSA v priebehu spolupráce kúpilo. Bolo to začiatkom minulého roku s cenou okolo 2,2 miliardy eur.

Vráťme sa však k autám. Hoci nie na prvý pohľad viditeľne, no model Crossland X od Opla a Aircross od Citroënu majú toho pod kapotou mnoho spoločného. 

Navyše vznikajú na rovnakom mieste. V španielskej Zaragoze. Zato dizajnom príbuznejší model, Citroën C3, má v rodnom liste Slovensko. Konkrétne závod PSA v Trnave.

 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

SUV bez štvorkolky

Citroën C3 Aircross je v skratke malé SUV, ktoré dostalo ideálnu ponuku motorov, no netreba ho často brať do ťažšieho terénu. Zablatená cesta či pár centimetrov snehu bude stačiť. Aircross totiž nemá v ponuke pohon všetkých štyroch kolies.

No ak ho chcete využívať aj mimo ciest, máte možnosť si priplatiť za niečo, čo v základe nenájdete. Mimo ciest sa tak „vytrápite menej“. Viete tu využiť schopnosť systému Grip Control, ktorú napríklad Peugeot prezentuje na modeloch 3008 a 5008.

Má svoje limity, ale na druhej strane vôbec nefunguje zle. Je to špeciálny systém pre jazdu na rôznych povrchoch ako sneh či piesok. Navyše, do Citroënu dostanete aj špeciálneho asistenta, ktorý pomáha pri kontrolovanom zjazde z kopca.

Takéto systémy majú primárne skôr autá, ktoré sa častejšie pozrú do terénu, než predokolky bez pohonu 4x4. Kvitujeme, že niečo také Aircross dovoľuje. Auto si aj vďaka tomuto viete výborne vyskladať podľa toho, ako ho plánujete využívať.

 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

V našom prípade sme mali na test model, ktorý mal motor PureTech s výkonom 81 kilowattov (110 koní) spojený s päťstupňovým manuálom (šesťstupňový automat za príplatok).

Príjemné jazdenie a pre Aircross je to z ponuky ideálny motor. Máte síce v cenníku aj možnosť zakúpiť si silnejší diesel, no zbytočne. Je výrazne drahší, má o 10 koní viac, a pokiaľ s týmto autom plánujete jazdiť hlavne v meste, zbytočne by ste ho trápili. Navyše, jeho spotreba je úplne ideálna a v budúcnosti vás čaká lacnejší servis ako v prípade zložitejšej dieselovej verzie.

Pri pokojnej jazde sa pohodlne dostanete pod hranicu sedem litrov. Problémom pre niekoho však môže byť fakt, že PureTech 110 pracuje len s tromi valcami. Na prejave to je, samozrejme, počuť, no nemusíte očakávať silné nepríjemné vibrácie na volante či v kabíne. Auto má aj pri plnom obsadení dostatok výkonu a v podstate nevybočuje zo štandardu, ktorý je v tejto kategórii nastavený. 

Chýbal nám tu však jeden zaujímavý doplnok, ktorý Citroën predstavil ešte pri modeli C3. A tým je kamera, ktorú má C3 automaticky zabudovanú a sleduje dopravu pred ním. Ani nám nejde o možnosti ukladať si videá či fotografie z jazdy a posielať ich na Facebook, ale mať pri sebe zariadenie, ktoré vám v prípade nehody môže pomôcť. Ideálny koncept, ktorý sa, ako sa zdá, neujal. Alebo si ho Citroën šetrí pre iné modely.

 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

Rekordný kufor

Čo nám však chýbať veľmi nebude, sú plastové bubliny, ktoré mal Cactus alebo za príplatok aj C3. Dizajnovo kontroverzný doplnok však vedel ochrániť dvere voči poškriabaniu, napríklad ak vedľa vás na parkovisku niekto nešetrne otvoril dvere.

A čo interiér? Sklamaním je množstvo tvrdých plastov, poteší však vzdušnosť a množstvo odkladacích priestorov. Poteší aj možnosť mať v aute bezdrôtové nabíjanie. Rovnako je zaujímavým znakom v tejto kategórii možnosť posúvania zadnej lavice. Sedadlá, teda tie predné, sú mimoriadne komfortné, vzadu musíte očakávať menší kompromis. Do kufra sa zmestí 520 litrov, čo je aktuálne rekord v danej triede.

Citroën sa snažil a priniesol do auta mnoho zaujímavých technológií. Napríklad head-up displej. Hoci premieta len na vysúvacie sklíčko, no rovnako to robí aj oveľa luxusnejší a drahší Volkswagen Arteon.

Samozrejmosťou je dnes parkovací asistent, stráženie mŕtvych uhlov, upozornenie na vybočenie z pruhu alebo čítanie dopravných značiek. Auto sa navyše pri zapnutom tempomate a prečítaní maximálnej rýchlosti zo značky dokáže danej rýchlosti aj prispôsobiť. Najviac však oceňujeme jednoduchého asistenta na predchádzanie zrážky v meste. Funguje v rýchlostiach od päť až do 85 kilometrov za hodinu.

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

​Celkom na nás auto zapôsobilo pomerne solídnym dojmom. Auto SUV do mesta aj na výlety je pomerne ideálne najmä veľkosťou kufra či vnútorným priestorom. Má to však aj svoje negatíva. Systém štart-stop vypnete len v menu na dotykovej obrazovke a rovnako sa dostávate k ovládaniu klimatizácie. Dizajn sa týmto odstraňovaním aj často používaných tlačidiel stáva až príliš jednoduchý.

Nastupovanie do auta je vďaka o niečo vyššiemu sedeniu jednoduchšie a za volantom sa cítite veľmi príjemne. Samozrejme, Aircross nie je auto na šialené prejazdy zákrutami, no stabilitou na ceste sa drží normálu.

Čo je však pre súčasnosť skvelé, sú možnosti individualizácie auta. Dostanete sa tak k veľmi zaujímavým kombináciám interiéru. Nechýbajú ani odvážnejšie možnosti lakovania strechy či zrkadiel. V tomto je Citroën jednotka.

Na záver môžeme zhrnúť, že sa nám stále nepáči nutnosť ovládania klimatizácie cez multimediálny systém alebo množstvo tvrdých plastov vo vnútri. Cena auta je, naopak, veľmi porovnateľná s konkurenciou. C3 Aircross začína na cene 11 900 eur.

S motorom PureTech 110 a dobre nastaveným päťstupňovým manuálom sa dostávame v strednej výbave fell na 14 490 eur. A to je podľa nás ideál. Páčia sa nám možnosti auta, jeho individualizácia, ale aj priestor v interiéri. C3 Aircross, aj keď s drobnými nedostatkami, ide dobrým smerom. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.