11.01.2018, 14:30

Test novej generácie lacného SUV. Vlajková loď Dacie je nóbl ako nikdy predtým

Dacia je fenoménom dnešného automobilového trhu a jej vlajkonosičom je Duster - skvelé auto, ktoré pôjde opäť na dračku.

Test novej generácie lacného SUV. Vlajková loď Dacie je nóbl ako nikdy predtým
Zdroj: Dacia

Duster je vlajkovou loďou značky, teraz prichádza v novej generácii. Výroba zostáva v Rumunsku. Vyzerá mohutnejšie, ale je veľký ako predchodca, ktorého mechanický základ konštruktéri využili a postavili nové auto. K tomu sa pridala zaujímavá výbava a oveľa krajší interiér.

Pri rozprávaní o Dacii sa nikto nevyhne porovnávaniu. Dacia to vyjadruje lapidárne: "Ponúkame auto veľkosti kompaktného SUV (ako je Škoda Karoq), za cenu malého." Cenovo podobné crossovery navyše väčšinou ani neponúkajú pohon všetkých kolies. A len na doplnenie: Duster je hitom trhu s ojazdenými autami a je to auto so snáď najlepšou zostatkovou hodnotou.

Neprehliadnuteľný

V rámci vonkajšieho vzhľadu bol Duster vždy osobitý, nezameniteľný. Mongolský dizajnér Erde Tungaa dokázal zhmotniť robustnosť a ten istý výtvarník ho do druhej generácie premaľoval v honosnejšom duchu, ale zachoval "dusterovitost", že je to pokračovateľ rodu, spozná aj laik na prvý pohľad.

Tungaa je fakt dobrý, na Dusteri by sa mohli učiť majstri optických ilúzií. Nová generácia pôsobí oveľa väčším a masívnejším dojmom, aj keď stojí vedľa predchodcu, s metrom v ruke sa však ukáže, že sa pridávali len milimetre. Na dĺžku to sú dva a pol centimetra, rázvor je rovnaký a v ďalších mierach sa dokonca trochu ubralo.

​Z bočného pohľadu sa zmenil Duster najmenej, ten nový však spoznáte aj tak ľahko: za lemom predného kolesa je mohutný plastový ozdobný panel. Kolesá vie mať teraz Duster až 17-palcové (pre lepší komfort zostaňte pri 16-palcových), čelné sklo je posunuté o 10 centimetrov viac dopredu a je viac sklonené. To dáva kabíne inú atmosféru.

Osahávači plastov v interiéri po otvorení dverí okamžite zaútočia na prístrojovku a výplne dverí, áno stále sú z tvrdého materiálu. Na pohľad to nevadí, na dotyk vo finále tiež nie, hlavne že obloženie interiéru pri jazde po rozbitej ceste nerezonuje. To je totiž parádna disciplína Dustera.

Hlavným pracovným prostredím ladenia podvozku sú totiž rumunské cesty, s nimi sa musí každá Dacia vysporiadať. A tak je Duster na dierach v asfalte, aj na poľnej ceste absolútne suverénny. Diery a výstupky svedomito tlmí a filtruje na rozumnú mieru. Na rozbitej okreske je tak Duster komfortnejší viac, ako prémiové SUV za desaťnásobok.

Zdroj: Dacia

​Mierne pokroky v medziach tabuliek v ústredí Renaultu predstavuje strážca mŕtveho uhla (asi najužitočnejší zo všetkých asistenčných systémov), štartovacia karta, ktorá môže za peniaze navyše nahradiť nezabudnuteľný oldschool kľúčik starých Renaultov (a dnešných Dacii), alebo multifunkčný volant.

Multimediálne centrum s navigáciou TomTom sa presunulo hore na stredový panel, bližšie zornému poľu vodiča. Starý Duster s takou vymoženosťou totiž podľa všetkého vôbec nepočítal, a keď navigáciu dostal, bola príliš nízko, takže ju skoro prekrývala hlavica radiacej páky. Tú má aj nový Duster veľmi dlhú a jej chod je na dnešné pomery skôr kostrbatý.

Pokrok v medziach ceny

K multimediálnemu centru sa ešte vráťme: v dnešnej dobe rôznych "vychytávok", ktoré palubné centrá áut ponúknu, je ten v Dacii asi najprimitívnejší z európskych áut. Ale okrem toho, že je lacný, tiež funguje. Nedisponuje funkciami, ktoré nakoniec aj tak nikto nepoužíva, je usmerňovací a prehľadný, že ho zvládne aj vaša babička, funguje rýchlo, jasne a do cieľa vás dovedie. Nič nevykresľuje filozofiu Dacie lepšie.

A tak, keď dostal nový Duster možnosť mať štyri kamery, ktoré sledujú dianie vpredu vzadu a na bokoch (tie sú v zrkadlách), zvolili menej náročné riešenie ako napríklad spriaznený Nissan, ktorý si na hrách s kamerami založil image. Pri autách menej šetriacich značiek skladá softvér obraz zo štyroch kamier do 360-stupňového pohľadu z vtáčej perspektívy, pri Dusteri vždy v rohu päťstupňový výsek chýba. Na orientáciu v teréne a v meste to však stačí a celkový pohľad by vraj bol o dosť drahší.

Horizontálne linky prístrojovky sú naozaj pekné. Šikovné a veľmi pekné je aj ovládanie klimatizácie, ak si priplatíte za automatickú (tú ponúka Dacia prvýkrát v histórii), a nad ňou parádne "klavírové" tlačidlá ďalších funkcií.Viac však oceníte úplne nové väčšie a prepracovanejšie sedadlá s pevnejšou výplňou, po dlhšej ceste môže niekomu vadiť menej výrazná bedrová opora (hoci má nastaviteľnú opierku), takže v Dusteri sedíte trochu s guľatým chrbtom.

V 4,3 metrovom aute je miesta na zadných sedadlách dosť aj pre vyššie postavy, za nimi je potom 445-litrový kufor (pohon zadnej nápravy pri štvorkolke uberie 34 litrov), jeho výraznejšie spodné hrany budú možno trochu prekážať hladkému nakladaniu kočíka.

Tiež pri motoroch sa Dacia drží pravidla ponúkať to, čoho vývoj už zaplatili zákazníci Renaultu a Nissanu. K prednému pohonu je ako základ atmosférická benzínová "jednašestka", ktorá môže dostať tiež prestavbu na spaľovanie LPG, či pohon 4x4. My sme vyskúšali druhý benzínový motor, preplňovaný štvorvalec s objemom 1,2-litra.

Zdroj: Dacia

​​Auto je s ním parádne živé, s rozumným vodičom dokáže ísť za šesť a pol litra, s rýchlym je spotreba deväť litrov. Manuál predsa len pretiahol prevody, takže už nepôjdete po diaľnici s vysoko vytočenou päťkou ako s končiacou generáciou, stále má veľmi krátku jednotku, ktorá má trochu nahrádzať redukciu.

Kto chce štvorkolku alebo automat, siahne po známom turbodieseli 1,5 dCi. S ním je Duster o niečo pokojnejší a plavnejší na diaľnici, s ľahším "benziňákom" pod kapotou zas ochotnejšie zatáča. Dvojspojkový automat radí rýchlo a logicky, s turbodieselom (jediný motor k automatu) mu to pekne šliape. Nie všetky motory sú však k dispozícii ihneď, niektoré verzie pribudnú do ponuky až neskôr.

Novinkou je elektrický posilňovač riadenia, ktorý nahradil hydraulický, má byť strmší a tiež má menšie ovládacie sily.

Viac ticha

Všetko, čo je viditeľné, je nové, skelet pod plášťom karosérie pochádza od predchodcu, je však vystužený, upravený, podvozok tiež vychádza z predchodcu (pôvodne platforma B0, dnes upravená B0+), to znamená, že jeho pôvod siaha ešte k prvej generácii Nissanu X-Trail. Mohutnejší predok má Duster kvôli prepracovanej kapote, ktorá lepšie ochráni chodcov pri eventuálnej nehode.

Nový Duster však dostal hlavne oveľa viac tlmiacich materiálov a tiež napríklad hrubšie okná, takže je interiér oveľa lepšie odhlučnený. To bola veľká slabina toho pôvodného modelu. Novinkou je tiež šesť airbagov namiesto štyroch pri predchodcovi (ten mal však bočné airbagy, ktoré chránili aj hlavu).

Zdroj: Dacia

​Podvozok 21 centimetrov nad zemou podčiarkuje to, že s Dusterom naozaj môžete ísť aj do terénu. A vzhľadom k cene vás nejaké "odreniny" nebudú mrzieť. Teraz je na to vyzbrojený napríklad asistenčným systémom zjazdu z prudkého kopca. Auto samé brzdí a udržuje trajektóriu tak, aby schádzal kolmo ku zrázu, vodič jedine krúti volantom a na brzdu nešliape.

No a na záver dobré aj zlé správy: hybridný, ani elektrický, pohon Dacia ešte dlho neponúkne, je to drahé. Bohužiaľ však tiež nepríde sedemmiestny Duster, to je už stopercentné.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.