08.01.2018, 11:57

Mestské SUV, ktoré dokáže aj to, čo nechcete. Prebrodí aj pol metra vody

Vyskúšali sme svetové auto roka s novým motorom. Išlo výborne, no spotreba nebola ukážková.

Mestské SUV, ktoré dokáže aj to, čo nechcete. Prebrodí aj pol metra vody
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Vyšlo nám počasie, prešli sme cez tisíc testovacích kilometrov a skúsili F-Pace-om prebrodiť potok či neuviaznuť v hlbokom snehu. Na pomery auta, ktoré práve nie je žiaden off-road do lesa, toho zvládne dosť.

Celkovo F-Pace patrí medzi najkrajšie aj výborne jazdiace SUV. Má dobrý pohon 4x4, ktorý má základy od Land Roveru a ľahkú konštrukciu. Tá je z veľkej časti z hliníka. A hoci budú tieto autá jazdiť primárne len v meste, chceli sme si „užiť“ najmä mimo spevnených komunikácií.

Teda okrem zdolávania obrubníkov a podzemných garáží, sme sa vybrali do hlbokého snehu a lesa. Úprimne trakčný systém, ktorý počas jazdy uprednostňuje zadnú nápravu, pracuje ukážkovo. S obyčajnými pneumatikami sme v rámci limitov nemali problém ani na neodhrnutej zasneženej ceste. Smerom do kopca, a to na 20 palcových diskoch. Keď to už môžeme vyskúšať, tak prečo nie.

 

Dokáže to každý

Auto má výkon a dobré predpoklady zdolávať prekážky. V segmente patrí so svetlou výškou 213 mm k najvyšším. Rovnako dobre pracuje aj asistent pre zjazd. Vidíte zasnežený kopec, nastavíte si napríklad rýchlosť desať kilometrov za hodinu a už len točíte volantom. Každé koleso ovláda a pribrzďuje systém samostatne.

Auto sleduje, kam točíte volantom, a tomu sa elektronika prispôsobuje. Nato, aby ste podobný efekt dokázali „manuálne“, by ste museli ovládať brzdou každé koleso zvlášť. A tak aj vďaka takýmto doplnkom môžete zísť po zasneženom povrchu von z lesa. A bez toho, aby ste sa báli, že skončíte v susedovom plote.

Napriek peknému obalu sa vie Jaguár obracať aj v teréne. Cestou sme dokonca mohli prebrodiť aj potok. Jeho výška bola maximálne 15 až 20 centimetrov. Keď miestni videli, kam s týmto autom za 70 tisíc eur ideme, neverili vlastným očiam, no krátky prechod cez vodu zvládol Jaguár bez zaváhania.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Prebrodí aj pol metra vody 

Opäť to má v génoch od Land Roveru. Mestský Jaguar vám je schopný prebrodiť polmetrovú vodu. To asi v bežnom živote nevyužije ani percento majiteľov, ale stále máte tú možnosť.

Dnes je doba, ktorá praje segmentu SUV, no napriek všetkému sa F-Pace-u u nás pri pohľade na konkurenciu nedarí. BMW či Mercedes sú v predaji SUV úspešnejšie. Nemci robia Jaguaru obrovskú konkurenciu. A kým v jazdných vlastnostiach či možnostiach im pokojne môže konkurovať, pri interiéri to už tak byť nemusí.

Tu je zrejme jeho najslabšia stránka. Hoci je riešený zaujímavo, obkolesuje vás preveľa plastov a celkovo jeho štýl nemusí sadnúť každému. Vrátime sa k tomu, no vodič si za volantom pri šoférovaní určite nemá na čo sťažovať.

 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Pozor na multimediálny systém

V našom prípade sme mali pred sebou head-up displej, pádla pod volantom, automatickú osemstupňovú prevodovku a nakoniec to najlepšie. Nový motor. F-Pace ste si doteraz mohli totiž zobrať len so šialene silným dieslom alebo slabším štvorvalcom. Teraz prišiel ideál. Teda výkonovo. Vedeli by sme si predstaviť aj inú kombináciu (napríklad šesťvalec) ako štvorvalec dopovaný biturbom, ale funguje to.

Na všetky štyri kolesá putuje 240 koní a krútiaci moment 500 Nm. Ten je dostupný už od 1500 otáčok. Riadenie auta aj jeho jazdné vlastnosti sú charakteristické pre to, čo stavia Jaguar už roky. Teda je športové a na pomery SUV veľmi presné. Tento nový motor pribudne okrem Jaguaru F-Pace aj v modeloch XF alebo XE.

Auto je dobre odhlučnené a je z neho veľmi cítiť prémiové spracovanie. V kokpite sa môžete pozerať na 12,3 palcový displej alebo klasické budíky. Rovnako aj multimediálny systém ponúka veľkú dotykovú obrazovku. V našom prípade sme ju však v aute nemali. A pokiaľ ste náročnejší na palubné systémy v aute, určite si ju zadovážte.

 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Skôr pre štyroch ako piatich

Celému systému chýba však lepšia previazanosť. Prekážalo nám napríklad, že už priamo z volantu nevieme listovať v telefónnom zozname. Kto bežne v autách telefonuje, ocenil by aspoň prechádzanie posledných kontaktov. Tu musíte riešiť všetko cez centrálny displej.

Na druhú stranu oceňujeme výkon audia. To hrá už v základe veľmi slušne. Priestoru na predných sedadlách je pomerne dosť a nechýba ani dostatok odkladacích miest. Vzadu sa však už môžete tlačiť. Pri nastupovaní do zadnej časti auta vám trošku prekáža veľký podbeh. Ten je navyše po otvorení dverí krytý veľkým čiernym plastom.

V prípade čierneho auta to nevyzerá zvláštne, no ak zvolíte inú farbu, asi sa budete čudovať, čo tam ten plast robí. Hoci ide o „veľké SUV“, pohodlne sa tú odvezú štyria ľudia. Piatemu bude v strede prekážať tunel a malé tvrdé sedadlo. F-Pace nie je pre zadných cestujúcich príliš široký.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​Miesta nad hlavou je v podstate na danú kategóriu pomerne dosť. Oceňujem však prístup Jaguaru a osadenie USB konektorov aj pre zadných pasažierov. Deťom tak môžete nabíjať tablet alebo ak sedíte vzadu, tak aj sebe mobilný telefón.

Pokiaľ sa pozrieme na poslednú praktickú časť, ktorú by malo SUV spĺňať, tak kufor je takmer perfektný. Máte tu miesto na rezervu a ďalších 500 litrov. Je v ideálnej výške a s dobrým prístupom. Štyria ľudia sa tu pokojne pobalia. A to bez väčších problémov 

S kufrom sa však viaže ešte jedna unikátna vlastnosť. F-Pace môžete otvárať aj bez kľúča vo vrecku. Ak si idete napríklad zašportovať a nechcete si pri behu zavadzať s kľúčmi od auta, tu si ich môžete nechať v aute.

 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Kľúč máte na ruke

F-Pace totiž dovoľuje použitie špeciálneho náramku, ktorý ho nahradí. A tak si predstavte, že prídete na miesto, náramok, ktorý pokojne môžete prenášať v aute si dáte na ruku, a kľúče necháte vo vnútri. Ďalej prídete k zadnému kufru. Priblížením náramku k písmenu „J“ sa Jaguar zamkne. Teraz pokojne môžete ísť kamkoľvek s tým, že kľúč máte na ruke. Vyzerá to ako fitness doplnok na sledovanie vašej činnosti.

Po tom, čo dobeháte, prídete k autu, opäť k písmenu „J“ a stlačíte tlačidlo na otvorenie kufra. Tým auto otvoríte a môžete pokojne naštartovať a ísť domov. Veľmi šikovné riešenie, ktoré, ak ste aktívny človek, využijete. Páčilo by sa nám aj zapracovanie otvárania do mobilného telefónu, no aj táto možnosť je funkčná.

Jaguar F-Pace je auto, ktoré sme si u nás obľúbili tým ako jazdí. Najlepší bol samozrejme s 380 koňovým benzínovým motorom V6, no táto kombinácia dieslu s biturbom sa javí ako ideálne riešenie.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​Má výkon, a ani spotreba by nemala byť vysoká. Papierovo auto jazdí za 5,8 litra. No reálne to je viac. Pokojne aj osem a viac litrov. Pokiaľ sa chcete priblížiť tomu, čo udáva výrobca, musíte sa veľmi snažiť a dávať si pozor. Viac ako na iných autách. Pod šesť litrov s týmto jazdiť zrejme nebudete, a preto hodnotíme normovanú spotrebu ako veľmi odvážnu.

Nakoniec hodnotíme príchod Jaguaru F-Pace 25d pomerne dobre. Základná cena s pohonom všetkých štyroch kolies vo verzii Prestige s bohatou výbavou je 56 tisíc eur. Čo tiež nie je úplne prehnané. Auto pôsobí na ceste veľmi vyváženým a moderným dojmom, pripomína kupé a radí sa do kategórie niečo medzi BMW X5 a X4.

Za volantom sa navyše necítite, že ovládate veľké auto. Ktoré navyše v teréne skôr veľmi príjemne prekvapí ako sklame. Jaguar si dal na svojich prednostiach záležať, a to sa mu podarilo. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.