StoryEditor

Audi mohlo mať najdokonalejšie auto na svete. Stačila len maličkosť

18.12.2017, 13:50
Je to najlepšie auto, aké kedy Audi vyrobilo. Nie je však dokonalé, kvôli maličkostiam musí dozrieť.

Sadnúť si do vlajkovej lode je vždy malý šok. Jednoducho, tu sa oddeľuje zrno od pliev, sem sa dostanú tie najlepšie technológie a toto je ukazovateľ statusu na najbližšie roky. Môžeme povedať, že aktuálne ide vývoj technológií najlepšie Nemcom. A najmä súboj BMW, Mercedesu a Audi je kategóriou samou osebe. 

Najmä v prípade tých najdrahších a najlepších áut, aké vôbec robia. 

Po tom, čo máme vyskúšané nové BMW 7, faceliftovaný Mercedes-Benz triedy S, sme nasadli do Audi A8. Bezpochyby je to jedno z najočakávanejších áut tohto roku. Doslova sme sa do toho auta tešili. Audi sa snažilo posunúť level opäť o niečo vyššie než konkurencia. 

Skúsme to teraz napísať jednou vetou, ktorá bude zrejme malou fackou. Audi A8 je perfektné auto, ale teraz ihneď si ho ešte nekupujte. Prečo? Technologicky (a zatiaľ na papieri) je Audi A8 v niektorých parametroch lepšie ako Mercedes triedy S.  

V tomto segmente je jasne určený benchmark (Mercedes), ktorý sa v mnohých systémoch podarilo Audi prekonať. Kľúčové prvky, ktoré by to však dokázali, si aktuálne objednať neviete. Respektíve si ich aspoň viete predobjednať. Prídu v polovici roka 2018. A vtedy to bude úplne iné auto. 

Umelá inteligencia v aute 

Napríklad Audi A8 bude prvé sériovo vyrábané auto, ktoré bude používať prvky umelej inteligencie. A toto posunie autá do úplne novej kategórie. Hoci o tom zatiaľ len čítame na papieri alebo internete, umelá inteligencia zmení v najbližších rokoch podstatnú časť sveta a jeho fungovania. 

Softvér sa bude učiť, rozmýšľať za vás a sám sa rozhodovať. A je revolučné, že Audi chce tieto prvky preniesť do podvozku, vnímania okolia auta, ale aj do celého systému ovládania. Má to však háčik. Je normálne, že automobilky postupne dopĺňajú nové funkcie a motorizácie až po odhalení auta. To je aj prípad Audi. 

Pri novom A8 tu však zatiaľ chýbajú niektoré pokrokové technológie, vďaka ktorým by sme možno dali do titulku, že Audi sa podarilo prekonať Mercedes a má najdokonalejšie auto na trhu. Nemôžeme.Prídu totiž až v polovici budúceho roku (prípadne v roku 2019). A teda stačila maličkosť. Buď s tým prísť odzačiatku alebo chvíľku počkať. Toto auto bude o rok - dva vďaka novej technike výrazne iné ako testujeme teraz. Ak po Audi A8 túžite, počkajte.   

Gf photography

Tým najväčším lákadlom v oblasti techniky malo byť uvedenie samojazdiaceho režimu, ktorý zvládne jazdu približne do 60 kilometrov za hodinu. Bez toho, aby ste čokoľvek robili. Je určený najmä do mesta či dopravnej zápchy. 

Nie je však finálne dostupný. A bude až v roku 2019. Teraz sa ukazuje, že technika predbieha legislatívu, a nikto ešte nevie, čo bude, ak auto v tomto režime napríklad bude účastníkom dopravnej nehody. Audi však môže byť prvé, ktoré sa pokúsi priniesť takéto inteligentné auto na cesty. V prípade Škody bude plný potenciál auta dostupný až oveľa neskôr.  

Technikou sa však určite nešetrilo. Začneme tým najlepším. Podvozok. To, čo Audi dokázalo urobiť s komfortom jazdy, je úctyhodné. K dispozícii máte viacero režimov, no u nás vyhral jednoznačne komfortný. Na 20-palcových diskoch si nová A8 spokojne hovie tak dokonale, že si nevieme predstaviť, čo prinesie aktívny podvozok s AI, ktorý príde (bohužiaľ) až v polovici budúceho roku.

Navyše sme už dlho nesedeli v aute, ktoré absolútne pohlcuje rýchlosť. Ak si nedáte pozor, tak na diaľnici nemáte problém ísť XXX kilometrov za hodinu. Po spomalení na „štandardných“ 130 kilometrov za hodinu sa vám zdá, že „stojíte“. Je to až vtipná situácia, kde sa máte chuť smiať, ako dokonale to funguje.

  HN/ Drahomír Piok

Podvozok je prekvapenie 

Dovolíme si tvrdiť, že tento podvozok sa pokojne môže porovnávať s kýmkoľvek. A čo prinesie jeho vylepšená verzia v budúcom roku... Audi sa možno bude môcť pochváliť najdokonalejším podvozkom na svete. Je síce nudné rozpisovať sa o niečom, čo veľa ľudí ani nevníma, no práve tento prvok je základom pre úspech.

Nikto sa nechce voziť v tvrdom, uskákanom aute, ktoré sa nešoféruje dobre, alebo pri ktorom máte dojem, že sa dokonca za volantom „narobíte“. Ovládaniu výrazne pomáhajú aj zadné kolesá, ktoré sa natáčajú. Audi si to vyskúšalo pri novej Q7 a teraz sa to dostalo do A8. Je to úžasný prvok, bez ktorého si toto auto ani nekupujte.

Psychologicky urobí to, že nemáte dojem, že šoférujete viac ako päť metrov dlhú limuzínu, ale skrátka obratný sedan. Technológia funguje tak, že do 60 kilometrov za hodinu sa kolesá otáčajú protichodne s prednými. Výrazne sa tak zlepšuje manévrovanie. Ak pôjdete rýchlejšie, tak sa kolesá budú natáčať zhodne s prednou nápravou, čo opäť podporuje zlepšenie manévrovania.

Toto je technológia, ktorú používajú aj špičkové športové autá. Napríklad také Porsche 911. Audi sa snaží predbehnúť dobu aj s novými motormi. Každá A-osmička je takzvaný mild-hybrid, čiže auto pracuje so sieťou s napätím 48 voltov. Výsledkom je celý sled technológií, ktorý má vplyv hlavne na výkon a spotrebu.

  HN / Drahomír Piok

Špičkové spracovanie

Tipnite si, za koľko môže jazdiť „naložené“ Audi A8 v hodnote 155-tisíc eur so šesťvalcovým motorom. Pokojne sme sa na nezabehnutom motore blížili k hranici šiestich litrov na sto kilometrov. Na diaľniciach tak prekonáte aj tisíc kilometrov na nádrž.

Náš diesel mal 286 koní, čo pri aute tejto kategórie nie je rekordne veľa, no pohodlne to stačí na všetko. Pomalí rozhodne na Audi A8 nebudete. Celá súhra motora s osemstupňovou prevodovkou a pohonom 4x4 bola presnou charakteristikou Audi. Quattro, samozrejme, získate v základe.

 Jazda v novom A8 sa môže pokojne označiť za zážitok. Aj kvôli tomu, čo má vodič, respektíve posádka okolo seba. Audi donieslo do tejto triedy dotykový displej, ktorý by mal byť všade. Je to najlepší displej v celom segmente.

V ovládaní si môžete nastaviť presnú haptickú odozvu s tým, že ak chcete niečo stlačiť, musíte na danej „ikone“ vytvoriť reálny tlak. Omylom tak na dotykovom displeji nezmeníte nič. Je to skvelé a výrazne to uľahčuje manipuláciu s obrazovkou.

HN / Drahomír Piok

Toto ovládanie funguje na primárnom multimediálnom systéme, ale aj sekundárnom pod ním. Tlačidlá zmizli. Teda takmer. Páčilo sa nám však, že to nie je násilné odstránenie. Jednoducho tu nemáte pocit, že vám nejaké tlačidlo chýba. Všetko nájdete na obrazovke. Alebo to dôležité zostalo zachované. Máte tu stále možnosť ihneď ovládať klimatizáciu, spustiť kamery okolo auta, ovládať hlasitosť či prehrávanie hudby bez toho, aby ste sa museli niekam zložito preklikávať.

Palec hore za túto revolúciu. Vodič má pred sebou okrem toho obrazovku, ktorú už Audi používa napríklad v Q7 alebo aj novom A4. Spracovanie interiéru je stále excelentné, aj keď sme našli chybičku krásy.

Na zadných sedadlách majú pasažieri pred sebou tablety. Šikovné riešenie. Dajú sa odoberať, deti si ich môžu so sebou zobrať a hrať sa ďalej aj doma. Tablety však mali očividne chybu. Zrejme „búchali“, a tak sa na zadnej strane objavila nalepená páska, ktorá to mala vyriešiť.

Rovnako zvláštne pôsobí aj plastová podložka pod nohy. V top verzii ju však nahradí aj „prezidentské“ sedenie s možnosťou masáže nôh. Celkom luxus. Audi pridalo obrovské množstvo prvkom pri ovládaní a nastaveniach všetkého možného. Chce to asi dva dni byť zavretý v aute, aby ste sa dostali ku všetkému, čo dokáže.

HN / Drahomír Piok

Úžasný detail

Nás úplne najviac zaujala obyčajná lampa. Čo je na nej také zvláštne? Ukazuje detail, nad ktorým v Audi premýšľali pri vývoji. Zadná lampa s Matrix LED je špecialita, ktorú nikto nemá. Dostanete sa k nej cez dotykový tablet, ktorý bezdrôtovo komunikuje s modulom lampy.

No a tú si viete presne nastaviť, kam má svietiť. V lampe sú LED segmenty (rovnako ako v prednom svete), ktoré presne môžu svietiť na miesto, ktoré určíte. Napríklad len váš časopis, ktorý máte v ruke, a nikoho iného svetlom nerušíte. Úžasný detail.

A týmto uzavrieme náš test. Audi premyslelo novú A8 do poslednej matice. Je úžasné, koľko vecí toto auto zvládne. V automobilovom segmente vstupujeme do novej doby.

Už vôbec nebude úplne mimo vyberať auto len podľa techniky. Jednoducho, každé už jazdí úžasne, no v technológiách sa menia rýchlejšie a vznikajú tu väčšie rozdiely. S autom prakticky komunikujete denne a chcete, aby bolo perfektné a praktické. Audi ide správnym smerom. Chce byť technologicky na úplnej špičke. A v tomto nové Audi A8 ešte čaká obrovská budúcnosť. Jediné čo nám bude raz chýbať - bude to šoférovanie. 

HN / Drahomír Piok

01 - Modified: 2017-12-04 08:02:20 - Feat.: 0 - Title: Najluxusnejšie Audi je oficiálne na Slovensku. Ohrozí aj najnovší Mercedes
01 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 02 - Modified: 2024-02-13 10:25:00 - Feat.: - Title: Odpísané špičkové Audi nekončí. Značka pre veľký záujem ešte predlžuje jeho výrobu 03 - Modified: 2024-01-11 14:40:56 - Feat.: - Title: Audi minulý rok predalo takmer dva milióny áut, elektromobily však úspech nezožali 04 - Modified: 2023-12-22 11:05:54 - Feat.: - Title: Audi reaguje na pokles záujmu o batériové autá. Premiéry elektromobilov sa spomalia 05 - Modified: 2023-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Bratislavský Volkswagen sa pripravuje na príchod novej vlajkovej lode. Zmien sa dočká aj menší top model
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 02:44