17.12.2017, 00:00

Na hranici svojich možností. Nový Peugeot sme chceli položiť na lopatky

Do redakcie sa k nám dostal víťaz ankety Európske auto roka 2017, je ním SUV 3008 francúzskej automobilky Peugeot.

Na hranici svojich možností. Nový Peugeot sme chceli položiť na lopatky
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Predchodca nami testovaného modelu 3008 bolo akési MPV, ktoré, pravdupovediac, nebolo každému po chuti. S príchodom novej  generácie, ktorá si to namierila do čoraz populárnejšieho segmentu SUV sa však pohľad na toto „štvorčíslie“ od Francúzov mení.

Novinka totiž zaujme na prvý pohľad najmä svojím dizajnom. Atraktívne a medzi konkurenciou originálne tvary sa Peugeotu podarili a za „neokukanosť“ si zaslúži prvú dávku pochvaly. Ide však o SUV bez pohonu všetkých štyroch kolies,  musíte sa tak spoľahnúť výhradne na pohon predných kolies a systém Grip Control. My sa sa rozhodli tento systém a celkovo Peugeot podrobiť pomerne náročnej skúške.

V snahe dostať ho "na lopatky" sme zamierili na poľnú bahnitú cestu. Tá môže byť pre mnohých najviac zradná a to najmä v prípade, že sem vyrazíte po výdatných dažďoch ako my. Netrvalo dlho a Peugeot podľahol, zastal a uviazol. Na rad teda prišiel spomínaný systém Grip Control. Či sa zaň naozaj oplatí priplatiť si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch nižšie.

Originalita sa cení

Pozornosť okrem zaujímavých kriviek pútala aj kombinácia zelenej a čiernej farby na karosérii. Záujemcov rozhodne potešia skvele svietiace Full LED svetlomety, tie mimochodom dostanete k testovanej GT verzii vždy. Originálnosť nájdeme aj v zadnej časti, vďaka trojici svetelných „pásov“ spoznáte Peugeot aj v tme a z diaľky. Nechýbajú však ani v súčasnosti čoraz viac osádzané falošné chrómové koncovky výfukov.

Prednosťou tohto auta sa u mnohých stane práve interiér. Ten je naozaj vydarený a povedal by som že tiež trochu futuristický. Vodiča, rovnako ako aj spolujazdca, obklopuje množstvo panelov. To nie je výčitka, ale fakt. Krivky sú ako z inej galaxie a "vypichnúť" môžeme napríklad tvrdo zrezaný volant na ktorý si musíte niekoľko kilometrov zvykať, no práca s ním je výborná. Zaujímavá je tiež radiaca páka automatickej prevodovky, či tlačidlá pre listovanie v menu infotainmentu – nastavovanie hudby, klimatizácie, vozidla a podobne.

Vodič má naraz pocit, akoby nesedel v SUVčku, ale rovno v lietadle. Poteší však otočný ovládač hlasitosti audia a vydarený dotykový displej v strede palubnej dosky. Mrzí nás a popravde aj trochu štve, že vypínať otravný Štart/Stop systém je vodič povinný zdĺhavým preklikávaním sa cez menu. Reakcie na dotyk sú na dobrej úrovni, rovnako ako spracovanie všetkých materiálov v kabíne. 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Keď už sme pri materiáloch, bez pochvaly nemôžeme obísť sedadlá. Na dlhšiu jazdu som s nimi nemal žiadne výrazné problémy, disponujú pekným dizajnom s prešívaním, vodičové je elektricky nastaviteľné a nie je tak ťažké nastaviť si dokonalú pozíciu za volantom, možno však nie pre každého. Využiť pri jazde môže, okrem vodiča aj spolujazdec, masážnu funkciu s výberom hneď z niekoľkých štýlov a intenzity.

Spomenúť môžeme digitálny i-cockpit prístrojový štít, ktorý si viete jednoducho nastaviť pre zobrazovanie práve potrebných informácii. Rovnako tiež ambientné osvetlenie interiéru, stierače so zabudovaným ostrekovaním, množstvo úložných priestorov či výber vôní klimatizácie.

Miesta je dostatok tak na predných, ako aj na zadných sedadlách. Pohodlie však utrpelo vďaka kratším sedákom zadných sedadiel a nemožnosti zasunutia nôh pod predné sedadlá. Batožinový priestor je dostatočne veľký nielen pre štýlového manažéra, ale aj pre rodinu s deťmi. Jeho objem je 520 litrov a o otváranie piatych dverí sa stará automatika. Nechýba ani praktické otváranie pomocou „kopnutia“ pod zadný nárazník.

Na výber nie je

Ako sme už spomínali v úvode, testovali sme Peugeot 3008 v najvyššej možnej verzii s označením GT. Ak si však myslíte, že s dvojicou písmen sa k SUV pridá aj športový duch, mýlite sa. Hoci dizajnom môže mnohých klamať, Peugeot osadil do tejto verzie výhradne dvojlitrový dieselový agregát BlueHDI s výkonom 133 kW a krútiacim momentom 400 Nm.

Spolupracuje taktiež jedine so šesťstupňovým automatom a charakter okrem pomalých reakcii prevodovky zabíja aj fakt, že pohotovostná hmotnosť je na úrovni približne 1,6 tony. 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​To znamená, že je „tritisícosmička“ aj napriek zdanlivo vysokému výkonu len priemerným jazdcom. Spotreba sa na diaľnici pri tempe asi 135 kilometrov za hodinu pohybovala na úrovni siedmych litrov. Mimo mesto viete dosiahnuť priemer približne o liter menej, ak však siahnete po „športovom režime“, hranicu ôsmych litrov viete ľahko prekonať. 

Áno, Peugeot 3008 GT vám ponúka hneď niekoľko režimov a medzi nimi je tiež ten športový. Nachádza sa na stredovom tuneli a zmení sa hneď niekoľko vecí. Auto reaguje na plyn o čosi rýchlejšie, prevodovka podrží otáčky na vyššej úrovni a z reproduktorov sa na vás začne valiť umelý zvuk motora.

Nerozhodný a bez pohonu všetkých kolies

Ak chcete vyhovieť modelu 3008, jazdite výhradne po rovných a hladkých cestách. Nie žeby nefungoval volant, no podvozok je vtedy najistejší. Pri ostrejších prejazdoch sa už výraznejšie nakláňa, avšak pri jazde rovno zase pôsobí podvozok športovejšie a netlmí nerovnosti tak, ako by ste očakávali. Nie je to nič strašné, avšak pripadá mi trochu nevyvážený a nerozhodný – nevedel na čo sa zamerať a tak športovnosť a komfort trochu poplietol. 

Ďalším negatívom je spomínaná absencia pohonu všetkých štyroch kolies. Peugeot 3008 totiž dostanete výhradne s pohonom predných kolies. To malé percento vodičov, ktorý uvažujú nad využitím tohto SUV mimo ciest, musí stačiť systém Grip Control. Ten len v každom režime (sneh, piesok,...) upravuje trakciu a tak pomáha k lepšej jazde. Vráťme sa teda k našej skúsenosti, kedy sme si ho mohli, možno až nedobrovoľne prísne vyskúšať pri jazde poľnou cestou. 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​„Cesta“ bola extrémne premočená. S autom sme na okraji poľa zapadli a mysleli si, že tam už zostaneme. No prekvapivo, po niekoľkých desiatkach minút sa nám nakoniec podarilo naozaj „vyhrabať“. Vyskúšali sme väčšinu režimov systému a zdá sa, že najviac nám pomohol režim "Piesok". 

Ak teda jazdíte aj na odľahlé chaty či na lyžovačky, priplatiť si s verziou GT približne 400 eur za Grip Control sa zrejme vážne oplatí. Vieme to my a teraz to už viete aj vy. Avšak ešte raz pripomíname, že aj tento systém je len menším pomocníkom, ktorý upravuje trakciu a má svoje limity. Tie sme pravdepodobne dosiahli a len tak tak náš problém prekonali.

Po náročnom manévrovaní musíme pochváliť aj ďalšiu užitočnú vec - prekrytie prahov dverí. Nehrozí teda, že po takto náročnom jazdení si zašpiníte nohavice pri nastupovaní do auta. 

Zhodnotenie

Samozrejmosťou sú vo výbave napríklad adaptívny tempomat, ktorý funguje skvele, alebo hneď niekoľko asistenčných či bezpečnostných systémov. Nechýba kontrola mŕtveho uhla, upozornenie na auto pred vami a mnoho ďalších „vychytávok“.

Auto zaujme svojím dizajnom nielen v prípade exteriéru, ale najmä v interiéri. Nie je žiadnym pretekárom, no predbiehať sa rozhodne nebudete báť. Pre rodinu, či ľudí, ktorých podmienkou nie sú extrémne výkony, je Peugeot 3008 skvelou voľbou. ​Ak teda nevyžadujete SUV viac zamerané na Off roadové jazdy.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Hoci s občasným „výbehom“ mimo spevnené cesty si 3008 poradí, a nemusí vás sklamať ani pri situácii akú sme zažili my, má svoje limity. Jednoducho, prioritou prioritou auta je prevažne mesto a pevnejšie cesty, kde spĺňa väčšinu požiadaviek.

Mrzí nás, že Peugeot neponúka s týmto modelom pohon 4x4, no v nasledujúcich rokoch by sa to malo, našťastie, zmeniť. Uvidíme, aké vlastnosti a cenu bude mať model potom, teraz ho môžete získať v základe už od 19 990 eur, nami testovaná verzia však prišla s cenovkou 39 110 eur. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.