15.12.2017, 16:00

Mercedes s japonským pôvodom. Vyskúšali sme prvý prémiový pick-up

Prémiová nemecká značka získala pre svoj nový model nielen veľmi kvalitný technický základ, ale v rámci aliancie Renault-Nissan aj výrobné kapacity na preferovaných trhoch.

Mercedes s japonským pôvodom. Vyskúšali sme prvý prémiový pick-up
Zdroj: Michal Šafránek, iDnes.cz

Napriek použitej technike nemožno Mercedes triedy X považovať za Navaru s hviezdou na kapote. Konštruktéri odviedli obrovský kus práce, aby "iksko" odlíšili od svojho menej urodzeného súrodenca a priblížili ho ostatným modelom značky. To je napokon poznať už na pohľad.

Mercedes X navonok prekvapí úplne svojbytným vzhľadom, oproti japonskej sestre pôsobí mohutnejšie a má aj nepatrne väčšie rozmery. Na dĺžku vyrástol o 40 milimetrov, do výšky o 9 milimetrov a do šírky dokonca o výrazných 70 milimetrov.

Karoséria nesie prvky charakteristické pre súčasné modely s hviezdou na kapote, má však trochu uhladenejšie rysy bez výraznejších hrán a prelisov. Mohutný predok, ktorý veľkou maskou chladiča a mohutným logom budí zaslúžený rešpekt, sa asi najviac podobá veľkému SUV GLS.

​Z bočného profilu je spojitosť s Navarou najčitateľnejšia. Tvar dverí, línia okien a strechy zostali prakticky bez zmien, úplne nové sú naopak blatníky s menej výraznými lemami a hranatějšími výrezmi pre kolesá. Bez zmeny zostali aj rozmery korby (1587x1560x475 milimetrov), iný tvar však dostali koncové svetlomety, ktoré u triedy X zabehávajú do bokov, ale elegantne kopírujú tvar zadnej výklopnej priečky.

Podobne zásadnou premenou prešiel aj interiér. Hlavnú úlohu v ňom síce stále hrajú tvrdé plasty, ich povrch však bude ľahko udržiavateľný a predovšetkým odolný. Pre náročnejších zákazníkov má Mercedes k dispozícii niekoľko druhov interiérových dekorov, od brúseného hliníka až po imitáciu tropických drevín, v ponuke samozrejme nechýba ani kožené čalúnenie.

Prístrojovej doske, ktorá bola od základu prepracovaná, dominuje centrálne umiestnený displej palubného infotainmentu známy z ostatných mercedesov, povedomý je aj multifunkčný trojramenný volant, budíky, tlačidlá a ovládače na stredovej konzole, ale aj páčky na stĺpiku riadenia. Zaujímavým a originálnym detailom v interiéri sú iniciály X zabudované do mriežok výduchov ventilácie. Príslušnosť k Nissanu nezaprie naopak kľúč s diaľkovým ovládaním centrálneho zamykania. I keď je signovaný trojcípou hviezdou, jeho tvar je zhodný s modelom Nissan Navara.

Za volantom, ktorý je len výškovo nastaviteľný, sa sedí príjemne vysoko. Z hľadiska priestoru pre posádku však trieda X bohužiaľ zdedila od svojho japonského súrodenca isté obmedzenia. Cestujúci na predných sedadlách sedia v rozmerných všestranne nastaviteľných sedačkách a majú dostatok priestoru prakticky vo všetkých smeroch, ale vzadu je to o poznanie horšie.

Traja dospelí a štandardne vysokí pasažieri budú mať v druhom rade problém v pozdĺžnom aj priečnom smere, dlháni navyše aj s výhľadom von, prípadne sa neubránia kontaktu so stropným čalúnením. Komfortu pri cestovaní vzadu bohužiaľ neprispievajú ani nízko uložené sedáky, ktoré nútia pasažierov tlačiť kolená do predných operadiel.

Motory od Renaultu

Mercedes-Benz X ide do predaja s dvoma vznetovými pohonnými jednotkami. Benzínový agregát dostanú len modely na vybraných trhoch (napríklad Spojené arabské emiráty a Maroko). Základné prevedenie X220d poháňa preplňovaný vznetový štvorvalec M9T pôvodom od Renaultu, ktorý z objemu 2,3-litra produkuje 120 kW / 163 koní výkonu.

Silnejší variant označený ako 250d spolieha na rovnaký agregát, avšak výkon 140 kW / 190 koní je v tomto prípade dosiahnutý inštaláciou druhého turbodúchadla. Na rozdiel od Nissanu sú obe jednotky v Mercedese X vybavené systémom selektívnej katalytickej redukcie pre zníženie emisií výfukových plynov, ktorý zahŕňa aj 17-litrovú nádrž na močovinu (AdBlue).

V polovici budúceho roka rozšíri ponuku vidlicový vznetový šesťvalec vlastnej produkcie. Model 350d ponúkne 190 kW / 258 koní výkonu, trvalý pohon všetkých kolies a samozrejme aj výrazne lepšie dynamické parametre. Prvé dojmy z jazdy so šesťvalcovým "ikskom" dokazujú, že spojenie to bude naozaj vydarené.

Zdroj: Michal Šafránek, iDnes.cz

​V praxi však veľmi dobre poslúži aj silnejší z ponúkaných štvorvalcov 250d. Motor po naštartovaní prekvapí príjemne tlmeným chodom a minimom vibrácií. Agregát nijako neruší posádku ani pri jazde, svoju prítomnosť dáva najavo len pri prudkej akcelerácii a rozhodne nesklame ani svojim silovým prejavom. Výkon 190 koní dostačuje pre svižnú jazdu po diaľnici, aj pri zdolávaní terénu. Vďaka krútiacemu momentu 450 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1500 otáčok má vždy dostatok sily.

K uvoľnenému charakteru úžitkového Mercedesu sa dobre hodí aj sedemstupňový automat. Síce nepatrí k najrýchlejším, radí zato veľmi hladko a logicky. Pre zníženie spotreby a emisií udržuje prevodovka motor neustále v nízkych otáčkach takže pre podraďovanie je potrebné ju trochu viac pobádať plynovým pedálom. Kladne hodnotíme vzhľadom ku štvormiestnemu obsadeniu aj kombinovanú spotrebu 7,7 litra na sto kilometrov, dosiahnutú v priebehu nášho testovania.

Je to pracant

Hoci Mercedes myslí predovšetkým na náročných a na komfort zameraných zákazníkov, trieda X nezabudla byť drsným pracantom do nepohody. Štandardne nižšia svetlá výška než v prípade Navary ho síce v priepustnosti terénom trochu obmedzuje, o to presvedčivejšie je "iksko" v jazdnom prejave na ceste, kde mu pomáhajú tiež upravené nápravy s rozšíreným rozchodom o 62 milimetrov vpredu a 55 vzadu.

Viacprvková zadná náprava s vinutými pružinami síce neznesie také zaťaženie, ako tuhá náprava s listovými perami, ktorá je pri pick-upoch zvyčajná, pre cestovný komfort, ovládateľnosť a jazdnú stabilitu má však jednoznačný prínos. Model X je príjemným spoločníkom pri jazde po diaľnici, aj na kľukatých okreskách, nezaťažená korba nespôsobuje poskakovanie zadku a komfortne naladený podvozok s prehľadom absorbuje väčšinu nerovností. S prekvapivou chuťou sa tento päťmetrový gigant vrhá aj do zákrut, na obratnosti mu však uberá dlhý prevod riadenia, ktorý má celkom 3,5 otáčok medzi dorazmi. Pick-up s hmotnosťou cez dve tony síce nevyzýva k cestným radovánkam, napriek svetlej výške a vysoko položenému ťažisku je až neuveriteľné, ako urputne sa dokáže držať asfaltu.

Trieda X je vybavená pohonom všetkých kolies 4MATIC, ktorý prostredníctvom dvojice diferenciálov pripája do záberu predné kolesá. Sofistikovaný systém, ktorý rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, možno aktivovať za jazdy až do rýchlosti 100 kilometrov za hodinu. Pre jazdu obzvlášť členitým terénom Mercedes ponúka aj uzávierku zadného diferenciálu alebo prevedenie s väčšou svetlou výškou (+20 milimetrov).

Na terénnom polygóne aj na prašných cestách sme sa presvedčili, že mohutný pick-up s logom Mercedesu znesie porovnanie s pravými off-roadmi. Mimoriadne pevná nosná štruktúra vozidla, ktoré zaisťuje vysokú odolnosť proti krúteniu karosérie, v spojení s vyspelým pohonom všetkých kolies dáva vodičovi mimoriadnu istotu aj v zložitých terénnych situáciách.

Zdroj: Michal Šafránek, iDnes.cz

​Na členitej trati sme ocenili aj schopnosti asistenta pre zjazd z kopca a uzávierku diferenciálu, ktorá v režime Low mení prevodový pomer a tým uľahčuje plynulý pohyb na rôznorodom povrchu. Vzhľadom k veľkým vonkajším rozmerom sme v teréne s vďakou kvitovali aj prítomnosť kamerového systému, ktorý poskytuje 360 ​​stupňový výhľad okolo vozidla, ten napokon príde vhod aj pri parkovaní alebo cúvaní s prívesom.

Mercedes X, ktorý sa bude vyrábať v španielskej Barcelone a argentínskej Córdobe, ide do predaja v troch stupňoch výbavy. Základná Pure vsádza na praktické využitie a zahŕňa napríklad nelakované nárazníky, oceľové kolesá, autorádio s prehrávačom USB, elektricky ovládané bočné okná a vonkajšie spätné zrkadlá, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, manuálnu klimatizáciu, palubný počítač, tempomat a asistent pre sledovanie jazdného pruhu alebo systém pre sledovanie dopravného značenia.

Stredný stupeň Progressive obsahuje navyše nárazníky vo farbe karosérie, kolesá z ľahkých zliatin, pozdĺžne strešné nosiče, kožou potiahnutý volant a hlavicu radiacej páky, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické stierače, alebo systém upínacích líšt pre zabezpečenie nákladu na korbe.

Najvyššia výbava Power, ktorá je k dispozícii výhradne so silnejším agregátom, ponúkne navyše väčšie kolesá, LED svetlomety, autorádio s prehrávačom CD, elektricky ovládané predné sedadlá, automatickú klimatizáciu, systém pre zjazd z kopcov či systém pre bezkľúčový vstup.

Zdroj: Michal Šafránek, iDnes.cz

​Tradične bohatý je aj zoznam príplatkovej výbavy, individualizačních prvkov a doplnkov pre využitie nákladového priestoru.

Mercedes z platformy prevzatej od Nissanu Navara dokázal vyťažil maximum. Úpravy, ktoré konštruktéri stuttgartskej značky na mohutnom pick-upu vykonali, ho od pôvodne pracovného vozidla posunuli podstatne bližšie k modelom kategórie SUV, avšak pri zachovaní solídnych úžitkových vlastností a výborných terénnych schopností.

Za japonským súrodencom zaostáva iba v dvoch ohľadoch. Pohľad do technických dát ukazuje, že Trieda X má v porovnaní s Navarou mierne horšie dynamické parametre. Tie sú následkom zhruba o 200 kilogramov vyššej hmotnosti, ktorá súvisí s vykonanými úpravami. Tradične vyššia bude v porovnaní s Nissanom aj cena. V Nemecku začína na hodnote približne 37-tisíc eur.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.