StoryEditor

Zažili sme Ameriku na Slovensku. V pick-upe

01.12.2017, 23:00
Úžitkové auto nemusí mať len podobu plechovej dodávky. Ranger ukazuje, že to ide aj veľmi štýlovo.

Uvezie tonu nákladu na korbe, pod kapotou má silný päťvalec a nestratí sa ani v teréne. Ranger navyše výborne skĺbil úžitkové vlastnosti spolu s možnosťami osobného auta. Dnes to je už takmer nevyhnutnosť. Podobnou cestou sa vydal aj konkurenčný Amarok alebo dokonca Mercedes s triedou X.

Teda v pick-upe sa už môžete denne normálne voziť do práce bez toho, aby ste mali pocit, že jazdíte v nejakom nákladom aute vhodnom akurát tak do lesa. Alebo naopak. Ak s ním budete každý deň vyrážať za zákazníkmi, oceníte jeho úžitkové vlastnosti a fakt, že sa nemusíte báť ani terénu. Ranger prebrodí 80 centimetrov vody, má uzávierku diferenciálu, redukciu alebo dodatočne chránený podvozok. Vnímate ho ako také „poctivé auto“.

Zábava za volantom

Na výber máte z rôznych stupňov výbavy, a tak do auta dostanete takmer čokoľvek. Primárne je to však klasický pick-up, ktorý má poháňanú zadnú nápravu. Ak si odmyslíme praktickú stránku zadného pohonu pri naloženom aute, výborne sa s ním zabavíte na zablatenom poli alebo na prvom snehu. Túto vlastnosť sme si museli viackrát overiť. Faktor zábavy teda skvele funguje aj na Rangeri.

Ak chcete z Rangera štvorkolku, teda pripojiť prednú nápravu a uľahčiť si jazdu zablateným terénom, zabudnite na inteligentnú elektroniku. Prvý pokyn dávate vy. Jednoducho otočíte ovládač jazdy do polohy 4 x 4. A zrazu máte stálu štvorkolku. Jazdiť takto môžete až do rýchlosti 120 kilometrov za hodinu. Čiže pri jazde v komplikovaných podmienkach nemáte s týmto obmedzením najmenší problém.

Hoci Ranger nie je primárne žiaden off-road, zvládne toho dosť. Pre pick-upy je problémom napríklad ich dĺžka či s tým súvisiace prechodové uhly. Auto je však, samozrejme, postavené na ráme, čo ho predurčuje na to, aby ste s ním povinne párkrát do mesiaca niekam vybehli. A minimálne ho zablatili.

Paradoxom je aj to, že sa nám v tomto aute jazdilo lepšie na rozbitej poľnej ceste než peknom asfalte. Celá stavba vozidla totiž nie je porovnateľná s komfortom, ktoré vám dá SUV. To však cieľom Fordu nebolo. V každom prípade, po presadnutí do tohto sa vám minimálne objaví úsmev na tvári.

  HN/ Archiv

Skvelá korba

Prvý zážitok máte hneď v meste. Sedíte pomerne vysoko, máte výborný prehľad o ceste pred sebou a takmer na všetkých sa pozeráte „zvrchu“. Fascinovalo nás, koľko ľudí pomerne bežný pick-up zaujímal. Podľa predajov toto nie je práve kategória, kde by sa roztrhlo vrece, no ľudia pomaly začínajú prichádzať na chuť aj takýmto autám. Najmä ak dokážete využiť šikovnú korbu.

Tá minimálne dokonale zastúpi napríklad prívesný vozík. Naložíte sem motorku, stavebný materiál alebo čokoľvek, čo potrebujete na chatu, pre prácu alebo na zábavu. Okrem toho si viete korbu dokonale prispôsobiť rôznymi nadstavbami. Ak by vám to nestačilo a potrebujete aj vozík, môžete ťahať 3,5 tony.

V prevedení double cab máte päť miest na sedenie a báť sa nemusíte ani v podzemnej garáži. Dáte sem pohodlne aj detskú sedačku. To auto je riadne pripravené na bežný život, čo nás celkom fascinovalo.

Nie ste práve v USA, kde s pick-upom chodíte aj po desať rožkov a mlieko do obchodu. S Rangerom sme jazdili týždeň. Samozrejme, prišli sme na niekoľko nedostatkov. Pri klasickom jazdení to stále nie je úplne osobné auto. Päťvalcový motor vie byť v otáčkach hlučnejší, rovnako pri nerovnostiach či vyjazdenom asfalte s koľajami „ťahá“ Ranger za volant.

V kabíne nájdete množstvo lacných detailov, no veľa vecí mu odpustíte. Na druhej strane skôr pozitívne hodnotíme, že Ranger sa vôbec na nič nehrá. Všetko, čo na aute vidíte, má svoj dôvod a skôr praktickú stránku. Je to stále kus auta, ktoré má listové pružiny, kde musíte „trieskať“ dverami, no kde máte občas aj detskú radosť z toho, že nemusíte rýchlo strhnúť volant kvôli malému výtlku na ceste. Nezaujíma vás.

  HN/ Archiv

Spotrebou neočarí

Nemáte nízkoprofilové pneumatiky, disky za tisíc eur a nebojíte sa každého obrubníka. V tomto ohľade šoférujete malý tank. A to aj spotrebou. Počítajte asi s 11 litrami na sto kilometrov. Motor so slušným objemom 3,2 litra a výkonom 200 koní bol v našom prípade spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Hmotnosť prázdneho auta je vyše dvoch ton, dynamika je absolútne primeraná rozmerom a možnostiam vozidla. Ak máte chuť, odvahu a peniaze, môžete ísť na diaľnici aj veľmi slušným tempom. Čo však využijete pri ťahaní a naloženom aute, je krútiaci moment 470 Nm.

Ranger je výborný multifunkčný automobil, ktorý sa najmä vo výbave Wildtrak dá využívať aj v každodennom živote. Ide však o finančne náročnejší model ako „obyčajný základ“ do práce. Ak sa pozrieme do cenníka, Ranger si môžete do firmy kúpiť už od 20-tisíc eur (cena je bez DPH). Ak však túžite po štýlovom pick-upe, ktorý dokáže zastúpiť aj osobné auto, pripravte si asi dvakrát toľko. 

Cena našej testovanej vzorky je takmer 45-tisíc eur. Tu už vyslovene musíte byť minimálne fanúšikom takýchto áut. Nie je to však úplne prestrelená cena. Auto má svoje kvality a pre mnohých ľudí môže byť viac praktické ako polovica SUV na trhu. Je to však stále úžitkové auto a kvôli komfortu si ho určite nekupujte.

01 - Modified: 2024-04-03 14:08:56 - Feat.: - Title: Predaj Fordu v USA v 1. štvrťroku vzrástol o 6,8 % 02 - Modified: 2024-03-13 13:10:00 - Feat.: - Title: Legendárny Ford Mustang tvoril dejiny. Za šesť dekád sa ho predalo vyše 10 miliónov 03 - Modified: 2024-02-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Súmrak výroby áut v Európe. Čína v továrni Fiatu, závod po forde však nikto nechce 04 - Modified: 2024-02-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Ford na steroidoch prichádza aj do Európy. Špičkové úpravy dostal pick-up i dodávka 05 - Modified: 2024-02-07 14:26:37 - Feat.: - Title: Automobilka Ford sa s odbormi dohodla na budúcnosti nemeckého závodu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 11:09