Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.10.2017, 14:22

Jazdili sme najluxusnejším autom na svete. Našli sme jednu chybičku

Angličania nepredávajú Rolls-Royce ako auto, ale ako najluxusnejší produkt na svete. Phanom navyše považujú za jedinečný - nikto iný podobné auto neponúka.

My nemáme žiadnu konkurenciu v automobilovom svete. Aj takto predstavili zástupcovia britskej značky to najlepšie, čo môžu ponúknuť – Rolls-Royce Phantom. Jednoducho toto už nie je len auto, ale niečo, čo môžete nazvať aj umením. 

Model Phantom sa vyrába už takmer sto rokov. Je to prakticky najdlhšie sa vyrábajúci modelový rad auta na svete a teraz prišiel v ôsmej generácii. Rolls-Royce funguje odlišne než klasické automobilky. Napríklad kým dnes sa štandardne vymení jedna generácia auta za šesť rokov, predchádzajúca, siedma generácia Phantomu tu bola 14 rokov. Tá predtým dokonca 23. 

Auto musí predbehnúť svoju dobu a splniť požiadavky najnáročnejších klientov na svete. Ak sa pýtate na cenu, tak vám ju prezradíme už teraz. Toto auto nie je pre bohatých, ale pre „super bohatých“. Jednoducho, cena verzie s predĺženým rázvorom je takmer na úrovni 500-tisíc eur. Samozrejme, bez dane. A to sa rozprávame o základnej verzii. Možnosti, ako z tohto auta urobiť špecialitku za milión eur, nie sú zložité. Môžete tam mať čokoľvek a poistiť sa, že už nikto na svete nebude jazdiť podobným autom. 

Cenia si ľudí

A ako sa také auto predáva? Výborne. Napríklad minulá verzia Phantomu sa každý rok predávala od začiatku až do jej konca na úrovni 700 až 900 kusov ročne. Dokonca jeden Rolls-Royce automobilka predala len počas prezentácie v hoteli. 

Samozrejme, aj destinácia prezentácie bola zvolená veľmi citlivo (zrekonštruovaný zámok za 300 miliónov eur), a tak jeden z návštevníkov, ktorý nemal s akciou Rolls-Roycu nič spoločné, si jeden kúpil.  

Jednou z najdôležitejších vlastností tohto Rollsu je dizajn. Na mieste bol s nami aj Giles Taylor, ktorý nový Phantom navrhol. Ako hovoril, bola to jedna z najťažších úloh, akú kedy dostal. Bolo až zážitkom sledovať, ako opisuje dizajn na vystavenom aute v lobby hotela.

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​Rolls je napríklad špecifický v tom, že kombinuje technológiu s ľuďmi. A tak zatiaľ čo ostatné automobilky hojne využívajú roboty a snažia sa nimi nahradiť všetko, čo sa dá, tu sa ešte cení ľudská práca. Najdôležitejší zvar na aute, ktorý ho drží „pohromade“, robia dvaja ľudia. A to ručne. Musí to byť taká precízna robota, ktorú jednoducho dajú robiť len špecialistom.

Zaujímavosťou bolo, ako Taylor opisoval, že Rolls musí jednoducho urobiť pri príchode dojem, a aj preto má najväčšiu prednú masku. Všetko musí byť dokonalé. Ale odchod auta je zase úplne iný. Phantom má podľa Taylora najmenšie zadné svetlá na trhu. Celé to má budiť dojem, že ak okolo vás Rolls-Royce prejde, tak to bude niečo špeciálne, no celé to bude pôsobiť s ľahkosťou a noblesou. Jednoducho, každý štvorcový centimeter na tom aute má svoj zmysel. 

Ako najluxusnejší Rolls pôsobí naživo? Aj napriek tomu, že vyskúšate najnovší Mercedes S, testovali ste niekoľko BMW radu 7, sedeli ste v predĺženom Maybachu pre hlavy štátov, Rolls je iný svet. 

 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

Počujete to ticho

Zástupcovia automobilky síce vedia, že Phantom nie je absolútnou technologickou špičkou, ale ponúka úplne odlišné vlastnosti. Napríklad novým prvkom v Rollse je takzvaná galéria. Je to jedinečný prvok, ktorý tvorí takmer celú palubnú dosku. Môžete si do nej umiestniť, čo len chcete. 

Rolls-Royce navyše oslovil najlepších umelcov sveta, aby prezentovali, z čoho si napríklad zákazníci môžu vyberať, a výsledok je jednoducho ten, že reálne v aute vozíte umelecké dielo. Samozrejme, ručne pripravené. A to je len malá časť, ktorú si viete prispôsobiť. Na výber máte prakticky neobmedzené množstvo farieb, materiálov a prvkov, s ktorými si viete vyskladať vlastné auto.  

Pre všetkých milovníkov audia dodáme, že v Rollse sme zažili ten najlepší zvukový zážitok, ktorý sme mohli v aute absolvovať. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Ak sa na auto pozrieme technologicky, tak je oveľa ďalej ako predchodca. Nový Phantom je postavený na vlastnej modulárnej platforme, ktorú dostanú len Rollsy. Žiadne BMW. Motor narástol na 6,75 litra a jeho výkon je 571 koní. Samozrejme, že sa rozprávame o dvanásťvalci. 

Má to však obrovský rozdiel. Teraz to už nie je „atmosféra“, ale má dve turbá. Narástol krútiaci moment, klesla spotreba. Ako na tom bude spoľahlivosť, netušíme. Fakt je však ten, že naštartované auto nepočujete, až keď pridáte, ozve sa veľmi kultivovaný tón spod kapoty. 

Nový Phantom je napríklad až o 10 percent tichší ako predchodca. V interiéri je skutočne extrémne ticho, no veľmi podobné zažijete aj v novom Maybachu. Pocitovo ho však môžeme označiť za svetovú jednotku. 

Užívať si ho budete najmä na zadných sedadlách, kde máte všetko. To, že toto nie je auto pre „obyčajných ľudí“, je vidieť najmä v interiéri. 

 

Zdroj: Rolls-Royce

Strop 

Napríklad tu máte pomerne dosť miesta na uloženie alkoholu (whiskey, šampanské), samozrejme, nechýbajú poháre. Máte tu tlačidlo na zatváranie dverí (výborná vec), tie sa otvárajú, ako vždy, „opačne“ než v klasických autách. S tým súvisí tiež ďalšia zaujímavosť. Takto otvorené dvere pri vystupovaní dávajú cestujúcim viac súkromia a priestoru. Napríklad pohodlnejšie sa tak vystupuje pri dave novinárov alebo fanúšikov.

Viac ako doma sme sa cítili za volantom. Jazda autom je extrémne plavná, cítite sa ako na plachetnici. Na svet sa spoza volantu Rollsu pozerá jednoducho krajšie. To, že máte dostatok výkonu, vám zobrazuje špeciálny ukazovateľ vedľa rýchlosti a množstva paliva spolu s teplotou motora. 

Majitelia vozidiel značky Rolls-Royce urobia približne štyritisíc kilometrov za rok. Auto sa berie ako niečo výnimočné, na špeciálne príležitosti. No je to priemer, ktorý však neplatí pre stovky majiteľov, ktorí jazdia Rollsom pokojne aj každý deň a pri každej príležitosti. Jazda v ňom upokojuje. 

Noviniek vo Phantome ôsmej generácie je viac ako dosť. Auto dostal najväčšiu masku chladiča vo svojej ére a naopak najmenšie koncové svetlá. Predné svetlá používajú aj laser a ich efekt denného svietenia je prekrásny. 

Novinka stojí na novom podvozku s novým motorom a „tichším“ interiérom. Samozrejmosťou sú dvojité sklá, ktoré sú najtenšie v celom automobilovom svete, 130 kilogramov z hmotnosti cez 2,5 tony zaberá len materiál, ktorý tlmí zvuk. Všetko je tu mohutné s jasným odkazom na to, že sa tu nešerilo. Všade je pravé drevo, kov a sklo. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok
Možnosti prispôsobenia sa tu zrejme nedajú číslom ani ohraničiť. Auto si viete nastaviť absolútne podľa seba, a to takmer vo všetkom. Zo špecialít, ktoré inde nenájdete, je tu napríklad zatváranie dverí len tlačidlom. A to z interiéru, ale aj exteriéru. Napríklad zadné dvere zatvoríte iba stlačením kľučky. 

Phantom sa doslova vznáša na 22 palcových diskoch, skenuje cestu pred sebou a prispôsobuje sa nerovnostiam. Napríklad výtlkom. Používa na to sústavu kamier a rovnako údaje z podvozku. Špeciálne sú aj pneumatiky. Tie majú v sebe časť peny, ktorá má na starosti ich „utíšiť“. 

Chýbajú staršie detaily

Takmer všetko je tu iné ako v normálnom aute. Ale je to tu o niečo podobnejšie reálnemu svetu, než bola predchádzajúca generácia. 

A to je škoda. Napríklad v minulej verzii sme ocenili unikátne nastavovanie sedadla, ovládacie centrum pre Spirit of Ecstaxy (soška na prednej kapote), alebo miesto pre dútniky. Nezabudlo sa však na miesto pre dáždniky, ktoré je samozrejme vyhrievané. Čiže mokrý dáždnik vo farbách auta uschne aj zastrčený v dverách. Stratilo sa aj čaro, že kufor otvorí len vodič z predného sedadla. Teraz ho otvoríte aj „normálne zozadu“, ako pri každom inom aute. 

Mrzelo nás, že sa z Phantomu stratilo viac detailov, ktoré boli jedinečné len pre túto značku. Pribudol však jeden nový, a to vo forme galérie. Tá sa nachádza na celej čelnej strane palubnej dosky. Môžete si tam dať čokoľvek. Rolls však oslovil top umelcov sveta, aby ukázali, čo si doň zákazníci môžu nakonfigurovať. Nechýba tak hodváb či iné ručne vyrobené diela. 

Rolls je vo svojom svete najlepším. Ak by ste ho chceli porovnávať s technologickou vyspelosťou, tak narazíte. Nie je tu autopilot a ani vám sám nezaparkuje, ak vystúpite. To všetko zástupcovia automobilky ihneď povedali na začiatku prezentácie. Nemajú za cieľ byť lídrom v technologickej „vojne“, ale naopak chcú byť číslom jedna v tom, kde sú doma. A to v materiáloch, luxuse, vyhotovení, komforte, tichu a v prístupe k zákazníkom. 

A keďže stále úspešne predáva jedni z najdrahších sériovo vyrábaných áut na svete, má status, o akom sa iným automobilkám môže len snívať. Robí to perfektne, a to aj napriek tomu, že pokiaľ by sme začali surovo porovnávať, tak Rolls by nemusel byť najlepším vo všetkom. Jednoducho je iný. Krásny, mohutný a veľmi drahý. A to všetko robí dokonalú mágiu. Mať nejaké milióny navyše, už by stál na dvore.

Zdroj: HN/Drahomír Piok