StoryEditor

Škoda Karoq má našliapnuté stať sa trhákom. Týmto nás prekvapila

14.10.2017, 00:00
Na talianskej Sicílii sme ako jedni z prvých vyskúšali nové kompaktné SUV českej značky Škoda.

Začiatkom marca uviedla Škoda na slovenský trh ich prvé veľké SUV označené ako Kodiaq. Ten si získal veľkú obľubu medzi zákazníkmi a automobilka tieto modely dokonca nestíha vyrábať. Po úspešnom nástupe sa o slovo hlási ďalší, menší člen. Ide o náhradu za populárnu Škodu Yeti s názvom Karoq.

Základné údaje už nejaký čas poznáme. Karoq je dlhý 4 382 milimetrov, široký 1 841 milimetrov, vysoký 1 603 milimetrov a jeho rázvor má hodnotu 2 630 milimetrov. Pôjde teda o pomerne kompaktné SUV z dielne českej automobilky.

​Ako sa však táto novinka správa na ceste, či dokonca mimo nej? Na prvých testovacích jazdách sme preverili schopnosti druhého člena rodiny Q a môžeme povedať, že pred nami stojí skvelý model a adept na poriadny trhák.

Vzhľadovo až príliš podobný

Už pri slávnostnej svetovej premiére som bol z Karoqu a až veľkej podobnosti s Kodiaqom mierne sklamaný. Rozdielov mohlo byť o trochu viac, no auto skrýva niekoľko odlišností, ktoré z neho robia aspoň trochu svieži kompakt. Hlavným prvkom sú, samozrejme, menšie a lepšie vyvážené rozmery, ale taktiež napríklad zadné svetlá. Tie sa líšia bumerangovým tvarom, ktorý vzhľad skvele obohatí. Zmenou prešli aj predné svetlomety a prepracované sú aj nárazníky.

V interiéri je už takmer všetko dobre známe, avšak pár drobností pribudlo aj tu. Spoza volantu na vás môže svietiť nový digitálny prístrojový štít, ktorý má ako prvá Škoda práve Karoq. Vodič si môže meniť jednotlivé zobrazenia podľa potreby. Nechýba stredový dotykový displej infotainmentu so systémom Columbus či Amundsen, ktorý disponuje aj funkciou WiFi-hotspot.

HN/Radoslav Petrík

​​Sedadlá sú pohodlné aj na dlhšie trasy a o priestor nie je núdza ani na sedadlách vzadu. Za seba si bez problémov sadne aj 180 centimetrov vysoký človek. Menší problém môže nastať len pri vystupovaní/nastupovaní, ktoré môže byť pre niektorých ľudí na zadné sedadlá, z môjho pohľadu, trochu náročnejšie.

Batožinový priestor má základný objem 521 litrov a pri sklopených sedadlách stúpne na 1 630 litrov. Ak má zákazník záujem, k dispozícii sú aj zadné sedadlá so systémom VarioFlex, pričom veľkosť priestoru sa pohybuje od 479 do 588 litrov. Ide o tri samostatné sedadlá, ktoré môžete dokonca úplne vybrať z auta – následne dostanete pri dvojmiestnej konfigurácii až 1 810 litrov priestoru.

Bezpečnosť a motorizácie

Škoda Karoq vo svojej výbave dokáže obsiahnuť aj celý rad asistenčných a bezpečnostných systémov. Ide o sledovanie mŕtveho uhla Blind Spot Detect, Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov, Emergency Assist či komfortné systémy ako parkovací asistent, asistent pre jazdu v zápche alebo udržanie v jazdnom pruhu. Samozrejme, že tu nájdete aj adaptívny tempomat ACC využívajúci dáta z radaru, rozpoznávanie dopravných značiek a upozornenie na únavu vodiča.

Kompaktné SUV prichádza s piatimi motormi, pričom vybrať si môžete z litrového benzínového trojvalca 1,0 TSI s výkonom 85 kW, štvorvalca 1,5 TSI s výkonom 110 kW a funkciou odpájania dvoch valcov. Z naftového zastúpenia je to základný 1,6-litrový TDI motor s výkonom 85 kW, prípadne dvojica dvojlitrov s výkonom 110 kW alebo 140 kW.

HN/Radoslav Petrík

​Milo nás prekvapil aj spomínaný benzínový trojvalec, ktorý s autom nemal absolútne žiadny problém. Výkon 115 koní na bežnú jazdu plne postačuje a nezachytili sme ani nepríjemné vibrácie či nepríjemné zvukové prejavy známe pri trojvalcoch. Nevylučujeme však, že to môže byť spôsobené lepším odhlučnením v prípade vyšších výbav.

Strednou cestou môže byť aj napriek „zmenšujúcej sa“ popularite dieslov práve dvojlitrový agregát s výkonom 150 koní. Auto ponúkne dostatočnú dynamiku, a to aj na svižnejšiu jazdu.

Vrcholom je však 190 koní, ktoré produkuje dvojlitrový „nafťák“ a v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies je to naozaj skvelé vozenie. Karoq zvládne aj prípadné výlety mimo spevnených asfaltových ciest, hoci svetlá výška nie je práve obrovská – 180 milimetrov, poradíte si vďaka tvarovaniu nárazníkov aj v miernom teréne.

Je nám úplne jasné, že väčšina zákazníkov na takéto miesta pravdepodobne nikdy nezavíta, prípadne ak, tak len veľmi zriedka. Je však dobré vedieť, že pri stlačení tlačidla Off-Road môžete pokojne absolvovať cestu na odľahlú chatu či záhradu. Prispôsobí sa pohon všetkých štyroch kolies, trakčná kontrola a správanie prevodovky. Rovnako nebudete mať problém ani so zjazdom strmých kopcov, keď vám dopomôže asistent zjazdu z kopca.

Podvozok ako najväčšie prekvapenie

Pre mňa osobne bol asi najväčším prekvapením práve podvozok novej Škody Karoq. A to myslím v tom najlepšom zmysle. Komfort máte zaistený aj napriek tomu, že si nezvolíte adaptívny podvozok DCC (hoci je k dispozícii). Už klasický podvozok tlmí nerovnosti veľmi dobre a nejde pritom o známe plávanie po ceste, keď sa vám pomaly dvíha žalúdok po pár kilometroch. Nie, je príjemne pevný, no tiež dostatočne jemný na filtrovanie väčšiny nerovností. Do kabíny sa pritom dostávajú rázy len veľmi ojedinele, a to sme absolvovali testy aj na kvalitovo „slovenských“ cestách na Sicílii.

Pri všetkých agregátoch si vyberáte medzi manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, alebo automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Jedine pri najvýkonnejšom dieselovom agregáte je k dispozícii výhradne pohon všetkých štyroch kolies a automatická prevodovka DSG.

HN/Radoslav Petrík

​Vodič si vie v modeloch tiež voliť zo štyroch jazdných režimov – Normal, Eco, Sport a Individual, prípadne pre verzie 4 x 4 aj Snow a spomínané tlačidlo Off-Road.

V ponuke sú zákazníkom k dispozícii dokonca 19-palcové disky, ktoré však pravdepodobne výrazne uberú na jazdnom komforte, a tiež 14 rôznych farieb karosérie. Rovnako tu nájdete množstvo „Simply Clever“ riešení, ako je to už pri Škode zvykom. Veď možno práve pre to je u ľudí taká obľúbená – chcú praktické auto, ktorým Karoq rozhodne je.

Malý Kodiaq bude trhák

Po prvých jazdách môžeme povedať, že sa Škode model Karoq naozaj vydaril. Hoci dizajnovo sa mohol od svojho väčšieho brata trochu viac odlišovať a odviazať, vynahrádza to skvelými jazdnými vlastnosťami a množstvom praktických riešení v kabíne.

Aj napriek tomu, že väčšina majiteľov s novinkou mimo bežných ciest nepôjde, je dobré vedieť, že Karoq sa mierneho terénu absolútne nebojí. Svojím podvozkom dokáže výborne tlmiť väčšinu nerovností a mať dobrú priľnavosť. Celkovo je auto dobre manévrovateľné a dostatočne svižné aj s litrovým trojvalcom.

HN/Radoslav Petrík

​​Kto si myslí, že Karoq je rovnaké auto ako Seat Ateca, jedine s odlišným znakom na kapote, nemá tak úplne pravdu. Ateca predsa len stavila na športovejšie naladenie podvozku, zatiaľ čo Škoda Karoq dala prednosť väčšiemu komfortu. To je vzhľadom na naše "kvalitné" cesty rozhodne lepšie riešenie pri aute, akým je Karoq.

Kodiaq poriadne rozbúril trh už začiatkom roka, menší súrodenec môže spôsobiť podobný ošiaľ v prvej polovici novembra, keď by sa mali na Slovensko dostať prvé predvádzacie vozidlá s oficiálnym vstupom modelu na slovenský trh.

Momentálne prebiehajú predobjednávky, keď sa cena za model s vyššou výbavou Ambition, s motorom 1,0 TSI (85 kW) a šesťstupňovým manuálom začína na sume 19 770 eur. 

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 21:58