StoryEditor

Veľký test Škody Favorit. Aj po 30 rokoch je to nečakane moderné auto

18.09.2017, 13:00
Za volantom Škody Favorit strávili redaktori Lidoviek 1700 kilometrov a jeden čistý deň času. Legendárne auto prekvapuje aj po 30 rokoch od jeho vzniku.

Prvé nasadnutie za volant zapožičanej Škody Favorit z Retroautomuzea v Strnadiciach, prinieslo vcelku príjemné pocity. Naše auto z roku 1993 bolo vo výbornom stave a rýchlo rozptýlilo naše obavy o tom, ako sa bude s konštrukčne viac ako 30 rokov starým autom v dnešnej premávky jazdiť. V tomto ohľade môžeme aj dnes svedomito prehlásiť, že Favorit bol a je stále moderným vozidlom, koncepciou a ovládaním sa zásadne nelíši od súčasným automobilov. Čím Favorit dokáže aj dnes prekvapiť, je hlavne ponuka vnútorného priestoru a jazdný komfort.

Znie to možno zvláštne, ale dnešné autá triedy malých a kompaktných modelov nie sú vnútri oveľa väčšie než Favorit. A to aj napriek tomu, že vo výsledku narástli často o viac ako štyri centimetre. Táto zdanlivo nelogická vec je spôsobená vývojom v automobilovom svete - okrem ekológie, najväčším problémom vývoja automobilov bola najmä bezpečnosť. A to vyžadovalo masívnejšiu konštrukciu áut, ktorá sa logicky odrážala v pomere vonkajšej a vnútornej veľkosti auta.

Moderné materiály síce umožňujú priestor pre posádku získať späť, je to však beh na dlhú trať. Favorit je teda na svoju veľkosť a kategóriu aj dnes nečakane priestranné auto, je to ale dané aj niekoľkými ústupkami: úplne mu chýbajú akékoľvek odkladacie priestory, kam by ste si počas jazdy odložili fľašu s nápojom. Tieto veci sa tak vo Favorite počas cestovania kotúľajú po podlahe, hlavne za prednými sedadlami.

​Bezpečnosť je samozrejme dnes asi najdôležitejším dôvodom, prečo nie je úplne najlepší nápad vo Favorite jazdiť v súčasnej hektickej doprave. Aj malá nehoda môže mať veľmi vážne následky, jediným bezpečnostným prvkom sú tu pásy, to je všetko.

Ani oceľové výstuhy vo dverách, ktoré má naše prevedenie po druhej modernizácii, by dnes z hľadiska ochrany posádky neobstáli. Potvrdzuje to aj naše následné presadnutie do Škody Fabia, ktorá je dnes vlastne autom rovnakej triedy ako vtedy Favorit. Fabia oproti nemu pôsobí nečakane robustne a mohutne, pritom v kontexte ostatných automobilov dnešnej doby tomu tak nie je.

Čo ďalej je na Favorite príjemné, je jazdný komfort. Podvozok tohto malého auta je veľmi ladný, Favorit prekvapivo filtruje nerovnosti všetkých druhov. Podieľa sa na tom samozrejme „obutie“ – dnešné autá majú čím ďalej, tým väčšie  kolesá s nižším profilom pneumatík, čo ku komfortu neprispieva. Favorit má 13-palcové disky obuté do pneumatík s pomerne vysokým profilom a len tie utlmia celý rad nerovností. Ostatné je potom samozrejme práca podvozku.

Pritom jazdné vlastnosti Favorita tým zásadne netrpia – áno, dnešné podvozky dovolia vodičovi razantnejšie prejazdy zákrutou a dávajú trochu viac istoty, ale Favorit je veľmi dobre ovládateľné a čitateľné auto. V zákrute sa síce výraznejšie nakláňa a auto tak trochu pláva, ale nie je to nič, čo by nemal vodič pod kontrolou. Úprimne, aj dnes existujú automobily, ktoré majú podobné správanie sa počas jazdy a Favorit tak rozhodne nie je z hľadiska jazdných vlastností v bežnej premávke ničím problematickým.

Nemusí byť ani brzdou premávky. Pohonná jednotka Favorita bola skonštruovaná naozaj veľmi nadčasovo a trvanlivo. Spoľahlivý motor má okrem toho celkom elán. Toto vozidlo nikdy nebolo veľký šprintér, ale v porovnaní s aktuálnymi autami podobných kategórií so základnými motorizáciami v dynamike na papieri veľmi nezaostáva a v praxi sa rozdiely prakticky mažú.

Výhodou je v tomto prípade konštrukcia nezaťažená prísnymi ekologickými normami. Motor „neškrtia“ a klasická konštrukcia ešte s karburátorom mu dáva príjemnú charakteristiku, kedy motor ťahá od nízkych otáčok. Držať s Favoritom diaľničné tempo aj na dlhých stúpaniach rozhodne nie je problém, teda pokiaľ je auto v tak dobrom stave, ako to naše.

Technický stav bude v súčasnej dobe asi najväčší problém. Odvíja sa okrem iného od toho, že šikovných mechanikov, ktorí by dokázali správne nastaviť napríklad spomínaný karburátor, rapídne ubúda. Nezanedbaný a Favorit s dobrým servisom je ale stále prekvapivo príjemné a funkčné auto. A to aj napríklad vďaka celkom presnému radeniu – aj dnes existujú nové autá, pri ktorých sa radí horšie, hoci majú kratšiu radiacu páku a komfortnejšie ovládanie.

Petr Kozlík, Mafra

​V tom všetkom je Favorit vlastne stále príjemne moderné auto – a to aj keď nemá ABS, posilňovač riadenia alebo stabilizačný systém. Rozumný vodič si ale poradí, no pravdou je, že na ľade nemusí byť Favorit práve ideálny. A napríklad ono nastavenie sa bude prejavovať v tom, ako bude auto v zime ľahko štartovať. Ani náš Favorit neštartoval hneď na prvý krát, občas štartovanie vyžadovalo miernu dávku plynu v pravú chvíľu a toto sa môže v zime prejaviť oveľa výraznejšie.

V tom majú moderné autá náskok, na druhú stranu keď Favorit neštartuje, aj dnes u neho oveľa ľahšie odhalíte príčinu takejto poruchy a oprava bude jednoduchšia. Spomínaný posilňovač riadenia by prišiel vhod pri parkovaní, ale vzhľadom na to, že je Favorit ľahké auto, to nie je žiadna tragédia. Len je škoda, že samotné riadenie pôsobí trochu gumovo, ale aj to je vlastne trend, ku ktorému sa dnešné autá často vracajú.

Všetky tieto drobné nedostatky sa ale podieľajú na jave, kvôli ktorému nie je Favorit schopný s dnešnými autami držať krok. Hoci sme ocenili jeho jazdné vlastnosti, celkový komfort auta je úplne inde ako pri dnešných automobiloch. Posun je podobný ako v prípade bezpečnosti, to sú dve zásadné oblasti, v ktorých sa dnešné autá od Favorita dramaticky líšia.

Favorit je jednoducho auto, pri ktorom je riadenie predsa len určitá práca, dnešné vozidlá sa oproti nemu ovládajú veľmi ľahko a vyžadujú menej pozornosti. Otázkou je, či je to správne. Vodič vo Favorite musí byť neustále ostražitý, na čo ľudia za volantom moderných áut často zabúdajú.

Petr Kozlík, Mafra

​Pozornosť ale tiež znamená, že sa za volantom Škody Favorit ľahko vodič unaví, a to obzvlášť v dňoch, kedy je vonku extrémne teplo a slnečné počasie. Chýbajúca klimatizácia a ďalšie moderné komfortné prvky, ktoré vodiča a posádku rozmaznávajú, znamenajú zvýšenie únavy. Úprimne, prvých pár dní nám to tak neprišlo, ale po štyroch dňoch za volantom auta sme do neho ráno sadali už úplne polámaní.

Ale chápeme, že niektorí vodiči Favorit ešte dnes používajú napríklad na krátke denné trasy. Vozidlo na to stále s prehľadom stačí a aj keď predstavuje z hľadiska bezpečnosti pre svoju posádku zvýšené riziko, v mnohých ohľadoch je to stále nečakane moderné auto. A to je dobrá správa aj pre ľudí, ktorí si Favorit zaobstarajú ako takzvaný youngtimer – čas obľuby prvého českého moderného auta ako veterána totiž prichádza a Favorit sa majiteľovi odmení tým, že je relatívne nenáročný.

01 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 04 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 05 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 13:17