Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.07.2017, 01:54

Ani BMW, ani Audi. Vyskúšali sme auto, ktoré píše históriu

Technológie a autonómne riadenie. To bude absolútnym ťahákom v najbližších rokoch. A to najmä v triede, kde vystupuje Mercedes-Benz triedy S, ktoré je najpredávanejším luxusným autom v triede. Vyskúšali sme jeho najnovšiu faceliftovanú verziu.

Považuje sa za najluxusnejšie a najkomfortnejšie auto na trhu. A navyše stále ukazuje, kam sa technológie v najbližších rokoch budú uberať. Hoci dnes je konkurencia medzi BMW, Audi a Mercedesom obrovská, po vyskúšaní jeho top modelu môžeme povedať, že Mercedesu jednoducho ide karta. 

Len pre uvedenie do deja, trieda S je najpredávanejším luxusným autom vo svojej triede. A to celosvetovo. Nedobehlo ju ani nové BMW, a ani Audi A8. 

Od roku 2013 nemecká automobilka predala 300-tisíc týchto áut, ktoré má štartovaciu cenu na približne 90-tisícoch eur. Teraz prichádza faceliftovaná verzia, ktorá zmenila viac ako sa na prvý pohľad zdá.

Kľúče a iPhone 

Prvé, čo si všimnete, je maličkosť. Nový kľúč. Mercedes po viac ako 10 rokoch mení vzhľad svojich kľúčikov, ktoré sú teraz však o niečo väčšie, no na druhú stranu krajšie. Druhé, čo sme dostali na prvých jazdách do rúk, je iPhone. 

Základná výbava auta a celkovo pôsobenie technológií v týchto rokoch kompletne zmení pojem auta. Kým doteraz to bolo viac o mechanike, teraz už auto, ktoré relatívne jazdí dobre, dokáže postaviť (takmer) ktokoľvek. Dať doň špičkové a drahé technológie ale nedokáže každý. A to, čo je špičkou, ukazuje vždy prémiová trieda a najčastejšie „S-kový“ Mercedes. 

Definitívne sa rozlúčte s dobou, kde si niečo v aute opravíte sami. Tu pri pohľade pod kapotu takmer nevidíte ani motor, a to na čo sa pozeráte je viac super počítač ako jednoduché auto. Pri jazde ste stále online, autá v Nemecku si medzi sebou vymieňajú informácie a stále nad vami drží ochrannú ruku obrovský rad asistentov.   

Pri nastupovaní môžeme usúdiť, že plusom pre majiteľov súčasnej verzie je, že vzhľadom novinka výrazne neodskočila. „Bežný smrteľník“ staršiu verziu od novšej nerozozná. Jednoducho stále to bude veľký a drahý Mercedes. Morálne tak vôbec trieda S, v prípade faceliftu, podobne ako v minulosti, nezostarla. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Vyšší výkon nedovolí zákon

Premenou na dizajne prešla najmä predná maska, ktorá teraz pôsobí omnoho elegantnejšie a aerodynamicky. Nové sú svetlá, ktoré sa, podobne ako v minulej verzii, prispôsobujú aktuálnym podmienkam, neosĺňujú oproti idúcich vodičov, no pracujú rýchlejšie a majú väčší dosah. Pracuje v nich 84 LED diod, ktoré dokážu dosvietiť na viac ako 650 metrov. 

Len ich správu má pod palcom štvorica riadiacich jednotiek (počítačov), ktoré stokrát za sekundu vypočítajú, kam presne a ako nasmerujú lúč svetla. Ten je navyše najsilnejší, aký len v aute môžete legálne dostať. Mercedes píše, že došiel na limit, ktorý mu zákon umožňuje. Silnejšie svietiť už nemôže.

Auto samé osvetľuje chodcov v tme, ukazuje ich na displeji nočného videa pred vami či svieti podľa navigácie a do zákrut skôr než zatočíte volantom. 

Zdroj: HN/Archív

To, čo však robí Mercedes Mercedesom, sa deje najmä vo vnútri. Špičkový interiér bol v našej verzii plný kože, karbónu, dreva či hliníka. Jednoducho wow-efekt stále funguje. Mercedes si zobral do triedy S špičkové displeje z novej triedy E, S-ko má teraz nový volant, ktorý už nie je dvoj-, ale trojramenný, a vynovený multimediálny systém Comand. 

Displeje patria medzi absolútnu špičku na trhu a funkčne rozširujú to, čo vodič vie o aute alebo jeho okolí. Napríklad v S63 AMG si môžete pred seba vybrať športové hodnoty alebo zobrazenie, kde vás trieda S upozorňuje na okolie a ukazuje údaje o ceste. Ak ste konzervatívny typ, môžete mať pred sebou len jednoduché budíky.

Začnete zabúdať šoférovať

Kontakt s autom a väčšinu systémov sprevádza nový volant. Ten dostal, opäť ako trieda E, dotykové plochy na ovládanie, prakticky všetkých systémov v aute. 

Ten z najzaujímavejších sa skrýva pod názvom Active Distance Control Distronic, ktorý kombinuje aj aktívneho asistenta pre riadenie. Ľudsky povedané, opäť ďalší systém, ktorý nás o pár rokov pripraví o zážitok zo šoférovania. A tak to bola po naštartovaní prvá vec, ktorú sme si chceli naživo otestovať. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Mercedes odteraz jednoducho berie cestu, tak ako ju vidíte vy. Dokáže vypočítať, že zátačku pred vami neprejdete v rýchlosti 90 kilometrov za hodinu, ale napríklad 65 kilometrov za hodinu. Ak máte tento systém zapnutý, tak automaticky spomalí a začne točiť volantom. Ten však stále treba držať a riadiť ním auto. Hoci ho môžete na pár sekúnd pustiť a auto si chvíľu poradí, Mercedes chce, aby ste stále za správanie na ceste boli zodpovední vy. 

Nedovoľuje mu to legislatíva a ani vyspelosť systému, hoci je špičkový. Auto sa samé orientuje podľa rýchlostných limitov, spomaľuje, zrýchľuje prípadne úplne zastane. Pri testovacej jazde sme si začali pripadať nadbytoční. O to viac, ak zabočíte s týmto autom na rýchlostnú cestu či diaľnicu. 

Aspoň točíte volantom

Na okresnej ceste aspoň točíte volantom, na diaľnici ho len „akože“ držíte. Ak sa dostanete do dopravnej zápchy, auto si poradí takmer úplne samostatne. Nechce ani, aby ste každú chvíľu držali volant. Dokonca ak zastane, samé sa rozbehne. A to nie len do pár sekúnd. Pokojne môže stáť aj pol minúty a bez vášho zásahu, ak sa kolóna pred vami rozbehne, auto pokračuje ďalej. Mercedes absolútne kontroluje okolie pomocou kamier, radarov či ultrazvukových senzorov.

V niektorých momentoch máte dojem, že vodič je takmer zbytočný. Auto dokáže jazdiť a ovládať plyn a brzdu na okresných cestách tak komfortne, že kolega novinár si na zadných sedadlách pospal. Systém však nie je hlúpy a nechce zdržovať dopravu. Neočakávajte pomalé reakcie, ale úplne normálnu jazdu. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Auto dokáže jazdiť takto „autonómne“ dokonca aj v športovom režime, kde sa púšťa do zákrut oveľa odvážnejšie než by si to dovolila väčšina vodičov. Dokáže to samozrejme aj ekologicky.

Pri 100-kilometrovej trase sme do riadenia (brzdy a plynu) počas „autonómneho režimu“ zasiahli jediný krát. Auto by zákrutu síce asi v 30 kilometroch za hodinu prešlo, no nechceli sme zobudiť kolegu na zadnom sedadle.

Jediný výrobca, ktorý má už na trhu auto, ktoré sa podobne správa na cestách, je Volkswagen s Arteonom. Tesla s podobnou funkciou viac-menej len experimentuje a funguje len v určitých oblastiach. Mercedes tak dokáže jazdiť kdekoľvek. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Oáza luxusu

Pozor si musíte dávať pri prednostiach v jazde, kde auto nevidí a zastať v tomto prípade musíte vy. Rovnako na semaforoch či stopkách.

Ostatné funkcie ako sledovanie chodcov, okolitej premávky, vyhýbanie sa nárazu či autonómne brzdenie vyzerajú ako samozrejmosť.

Ak povieme, že toto je vesmírna loď na kolesách, ani trošku nepreháňame. Len výrobca nám totiž dodal 120 stranovú správu, ktorá popisuje väčšinu funkcií vynoveného Mercedesu.

To, čo robí triedu S legendárnou, je komfort. Hoci oáza luxusu je predovšetkým na zadných sedadlách, auto odteraz ponúka špeciálny režim, ktorý sa snaží eliminovať naklonením karosérie preťaženie v zákrutách. Samozrejmosťou je už systém, ktorý si napríklad dáva pozor na spomaľovače a utlmuje ich. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Auto je doslova prekopané technikou a podľa Mercedesu ponúka wellnes. V zásade je to set programov, ktoré v aute vytvoria určitú atmosféru. Zmení sa farba, nastaví správna hudba, vôňa a zapne sa masáž. 

Dôležité zmeny však nastali najmä pod kapotou. Trieda S po facelifte má až 6 500 nových dielov. A veľkú časť zabrala práve pohonná sústava.

Limuzína alebo superšport?

Kráľom zostáva model AMG S65, ktorý ponúka šialený výkon 630 koní. Pod ním zostáva AMG S63, ktoré zrýchli z nula na sto kilometrov za hodinu už za 3,5 sekundy a dosiahne 900 Nm. Dostalo úplne nový motor V8 s biturbom a objemom štyri litre.

Bez preháňania trieda S vstupuje do ríše športových áut. Na rovinkách bezpodmienečne a ani v zákrutách nie je úplne stratené. Pri pohľade do tabuľky a na to, čo môžete v tomto aute zažiť, sa zdá byť na hranici fyzikálnych zákonov. AMG vie byť šialene rýchle. A to stále píšeme o 5,3 metrov dlhej limuzíne.  

S63 navyše jazdí s novým pohonom 4Matic+, ktorý dokáže poháňať všetky štyri alebo len zadné kolesá. Okrem toho práve verzia S63 patrí na Slovensku k veľmi obľúbeným, čiže bude to jeden z najpredávanejších modelov triedy S u nás. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Až priam neuveriteľne športový zvuk tohto auta dokonale pozná aj polovica ubytovaných hostí päť hviezdičkového luxusného švajčiarskeho hotela nad Zurichom, kde nás Mercedes ubytoval a ráno „rozdával“ autá na prvé jazdy. A teda často nasledovalo „testovanie“ výfukovej sústavy za studena, čo hostia určite ocenili.  

Zabudnite na minulosť

Fanúšikovia značky sa budú musieť naučiť nové označenia. Model S560 totiž bude zastupovať vrcholový osemvalec. Ten má objem štyri litre, slušných 469 koní a až 700 Nm. Práve s týmto autom sme na svetovej prezentácii jazdili najviac. Je to auto, ktoré má krásnu odozvu, kultivovaný chod a výkon mu rozhodne nechýba. Celý čas pokojne pradie, ale ak pridáte, ozve sa jeho príjemná „melódia“. 

Ak sa po novom pozriete na model S500, bude to nový radový šesťvalec s objemom tri litre. Tu však prichádza veľká zmena. Mercedes dáva do auta 48V sústavu, ktorej zmení pár základných súčiastok. Motor nemá klasický štartér a rovnako prišiel aj o remeňový pohon. Všetko bude po novom zabezpečovať elektrický kompresor a integrovaný štartér generátor. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Skrátka Mercedes si postavil jeden z najmodernejších motorov, ktorý ukazuje evolúciu. Má nižšiu spotrebu a vyšší výkon. Tu konkrétne šesťvalec poskytne až 435 koní a tabuľkovú kombinovanú spotrebu 6,6 až 6,9 litra.

Nové sú aj dieslové pohony, kde si Nemci postavili aj svoj historicky vôbec najsilnejší. Všetko sú to samozrejme šesťvalce s objemom tri litre. Základ ponuky tvorí S350 s výkonom 286 koní. Novinkou je asi S400, ktoré dostalo až 340 „dieslových koní“ a 700 Nm. Spotreba má byť na úrovni piatich litrov. Samozrejme, že zatiaľ môžeme predať len číslo z tabuliek. 

Takto sa to robí

Ponuka motorov sa tak pri triede S značne zatraktívnila. Vybrať si je už možné nie len extrémne silný benzín, ale aj svižný diesel. 

O tomto aute by sa dalo napísať ešte päť ďalších strán, no v zásade Mercedes ukázal všetkým ostatným, ako sa robí facelift ako z učebnice. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Limuzína dostala krásny, len o niečo upravený dizajn, ktorý ho úplne neodlíšil od predchádzajúcej verzie, a dostal poriadnu technologickú nádielku. Auto je tak v každom ohľade lepšie ako predchádzajúci model a prináša okrem nových technológii aj nové motorizácie. Základná cena na Slovensku ostáva samozrejme prémiová. Je na úrovni 93 tisíc eur. 

Po prvej jazde ale môžeme konštatovať najmä jediné. Trieda S ukazuje, ako budú ostatné autá vyzerať o pár rokov, a samozrejme, ak chcete porovnanie, tak z nemeckej trojice je toto auto aktuálne najkomfortnejšie.