StoryEditor

Jazdkyne v F1 len ako "ozdoby". Ženy si asi nikdy nezasadnú za volant monopostu

23.08.2015, 16:59
Majú tvár i úsmev filmových herečiek, postavu takmer ako tie najžiadanejšie modelky a zhodne tiež prácu, testovacie jazdkyne F1.

Lenže aj počas nedeľných pretekov v belgickom Spa zostanú Susie Wolffová a Carmen Jordi v boxoch svojich tímov len v úlohe "pohľadných ozdôb". Len v úlohe "narušitelek" rýdzo mužského sveta, ktorých hlavná úloha počas Veľkej ceny je prostý: byť sprievodcom VIP hostí, píše iDnes.cz

Zmení sa to niekedy? A môžu sa vôbec ženy presadiť vo svete F1?

Ony tvrdia: Áno! Koniec koncov ťažko by mohli hovoriť niečo iné, pretože jednak svojmu pretekárskemu nasadeniu (najskôr) veria a jednak ich tímy bohato platia za to, že ich bude vidieť aj počuť v médiách. Že budú lákať pozornosť.

A tak je možno lepšie dať slovo niekomu, kto má nadhľad. Jan Charouz tiež robil testovacieho pilota v Lotuse (podobne ako Jord), teraz komentuje pre Sport 1 a tvrdí: "Na svete asi baba, ktorá na F1 má, je. Ale z tých dvoch sa do nej nedostane žiadna. Je to na 95 percent spôsob, ako nalákať sponzorov. "

Ženy nemajú takú silu

Prečo ten príkry súd, ktorý však nie je ojedinelým výkrikom Charouza, ale častým názorom?

Laikovi sa to nemusí zdať, ale v F1 aj ďalších motoristických športoch je základom dokonalá fyzička. Vydržať hodinu a pol za volantom, keď každú chvíľu na vás pôsobí značné preťaženie, je vážne fuška. Aj preto majú piloti kondíciu ako špičkoví atléti, figúru bez gramu tuku.

A aj preto sú ženy v takej nevýhode. "Pre nich je to strašne nefér. Je to, ako by ste vzal na tenise tú najlepšiu babu a proti nej chlapa na 150. mieste rebríčka. On ju rovnako porazí. Sme stavaní inak," opisuje Charouz.

A pridá osobný príklad. Pred piatimi rokmi jazdila v tíme svojho otca v sérii AutoGP sa Švajčiarkou Natacha Gachnangovou, o ktorej kedysi Bernie Ecclestone tvrdil, že by to mohla dotiahnuť až do F1. V závode zašla skvele prvé tri kolá, ale potom skončila.

"V F1 je to hlavne o výdrži, ale aj nižšia séria ako GP2 je fyzicky veľmi náročná. Tam musíte plnou silou točiť volantom, je to maximálne vypätie a nedokážem si predstaviť, ako by to žena zvládla." Predstaviť si to nedokáže ani šéf F1 Ecclestone, ktorý inak po žene v šampionáte z marketingového hľadiska veľmi túži. A tak navrhol, že by vytvoril sériu špeciálne pre nežné pohlavie, ktorá by bola súčasťou niektorých pretekárskych víkendov F1.

"Dievčenská" liga? Áno! Nie!

Nápad na "dievčenskú" ligu rozdelil ony dve ženy, ktoré teraz majú k formule najbližšie. Španielka Jordy iniciatívu víta a tvrdí: "Presadiť sa v motošporte je pre ženy ťažké, pretože súperí s mužmi. Iné športy majú ženské šampionáty, tak prečo by F1 mala byť iná. Bernie má pravdu a ja si myslím, že sa čoskoro dočkáme."

To Britka Wolffová sa takmer naježí a ostro vyriekne: "Nie je to správna cesta. Po prvé neviem, kde by sme zohnali toľko kvalitných pilotek. Po druhé som pretekala celú kariéru ako normálny jazdec, tak prečo by som teraz pretekala len proti ženám. To by som sa radšej vôbec nezúčastnila. Výhra by ma ani netešila."

Ako to už býva, obe majú v niečom pravdu. Žien, ktoré by zvládli F1, naozaj vo svete veľa nie je, lenže zároveň bez špeciálneho seriálu sa len ťažko v kráľovskej disciplíne trvalo presadia. Jordy aj Wolffová sú dozaista skvelé vodičky, lepšie ako väčšina šoférov na cestách, lenže takých ako ony sú v pretekárskom svete stovky.

Veď Jordy to nanajvýš dotiahla do série GP3, čo je vo formulovej hierarchii tretej liga. Nezískala v nej ani bod a aj jej celkové, 29. miesto napovedá, že si ju Lotus nevybral kvôli výsledkom, ale skôr stavil na tvár.

Wolffová síce prišla z prestížnej série cestovných vozov DTM, ale ani ona nežiarila. A tak skôr zaujme, že je manželkou šéfa stajne Mercedes, ktorý má aj menšinový podiel vo Williamse, ktorý práve Susie najal.

Náhoda?

Za posledné dve sezóny ju síce stajňa nasadila v štyroch piatkových tréningoch, čo ale nie je veľa.

Náhradníčka? Radšej nie

Hoci je rola oboch žien byť testovacou pilotkou, tak v súčasnej F1, kedy je testovanie takmer zakázané, ide vlastne o symbolickú funkciu.

Úlohy? Sem tam sa so starším monopostom prevezie na nejakej show, dáva víkend čo víkend na okruhoch tie isté rozhovory, v ktorých opakuje, že chcete zbúrať predsudky a stať sa vzorom pre mladšie dievčatá, aby ste sa vzápätí vyfotili pre rôzne magazíny vo zvodných (až sexy) pozíciách, čo je pre zástancov rodovej rovnosti ten najhorší stereotyp.

Ako to Williams s Wolffovou myslí vážne, sa ukázalo pred tohtoročným závodom v Malajzii. Keď nebolo jasné, či sa Valtteri Bottas stihne uzdraviť, tak šéfka stajne oznámila, že Wollfová ho nenahradí, hoci mala s monopostom najviac skúseností.

"Ona je testovacou jazdkyňou, nie záložný," povedala Claire Williamsová.

Takto to so ženami v F1 máte ...

01 - Modified: 2007-08-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Číslo dňa
01 - Modified: 2024-02-03 19:08:50 - Feat.: - Title: Splnil som si detský sen, povedal Hamilton po prestupe do Ferrari 02 - Modified: 2024-02-02 09:48:19 - Feat.: - Title: Akcie Ferrari narástli na historické maximum. Dôvodom je prestup Hamiltona 03 - Modified: 2024-02-01 15:07:04 - Feat.: - Title: Hamiltonov prestup do Ferrari? Jedna z naj „peciek“ v celej histórii F1. Láka ho ôsmy titul, tvrdí expert 04 - Modified: 2023-10-22 21:15:45 - Feat.: - Title: Verstappen vyhral Veľkú cenu USA s jubilejným 50. triumfom v kariére 05 - Modified: 2023-10-12 10:43:21 - Feat.: - Title: Bernie Ecclestone otočil. Bývalý šéf F1 sa priznal k daňovým podvodom, mal zatajiť majetok za 650 miliónov
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
02. máj 2024 09:11