Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.12.2020, 11:35

Z výfuku auta neprúdia len emisie z paliva. Hromadí sa v ňom aj nebezpečná voda​

"Receptom" na hromadenie vody vo výfuku sú zložité výfukové potrubia a časté krátke jazdy po meste. Ak to budete zanedbávať, časom môže dôjsť k poškodeniu potrubia.

Z výfuku auta neprúdia len emisie z paliva. Hromadí sa v ňom aj nebezpečná voda​
Zdroj: Reuters

Určite ste už jazdili za autom, ktorému sa z výfuku valil hustý „dym“. A pokojne to mohlo byť aj za novým autom plniacim najprísnejšie emisné normy. Ako je to možné? Odpoveď je veľmi jednoduchá, z výfuku auta krátko po jazde totiž neprúdia len emisie z paliva, ale aj vodná para.

Je však taká neškodná, ako sa traduje? Minimálne pre auto predstavuje voda vo výfuku významný problém. Výfukové systémy dnešných áut sú stále zložitejšie a okrem pribúdania rôznych senzorov neraz bojujú aj s rôznymi tvarmi výfukového potrubia či rastúcim počtom tlmičov (napríklad agregát 1.5 TSI Evo).

​Zjednodušene by sa dalo povedať, že čím zložitejší výfuk auto má, tým hustejší „dym“ z neho krátko po studenom štarte pôjde. V tomto prípade to však nie sú len emisie spáleného paliva, ale odparujúci sa vodný kondenzát nahromadený vo výfuku.

Neškodná voda? Ani náhodou

Hromadenie vody vo výfuku je prirodzený jav súvisiaci s fyzikou, nie so zhoršujúcim sa technickým stavom motora, ako si niektorí motoristi môžu myslieť. Má niekoľko príčin, tou hlavnou je však chladnutie výfuku po odstavení auta. 

Jednoducho sa v ňom „vzdušná“ vlhkosť mení na kondenzát, ktorý sa najmä pri krátkych jazdách vo výfuku postupne hromadí a môže vyústiť až do stavu, že vo výfuku vozíte niekoľko litrov vody. Podotýkam, že korozívne agresívnej vody.

Takáto nahromadená voda sa z výfuku väčšinou počas jazdy dostane sama, potrebuje však dostatok času na poriadne prehriatie a odparenie. Časť vody so sebou strhne aj prúd spalín a z výfuku jednoducho vystrieka. Najmä v minulosti sa na autách objavovali aj tlmiče s malými dierkami v najnižších miestach, z ktorých kondenzát samovoľne vytekal.

Zdroj: Reuters

​V súčasnosti sú však protiemisné systémy v autách veľmi citlivé na správny protitlak a presne definovaný obsah kyslíka v spalinách, ak by ste teda do výfuku navŕtali dierku, senzory to zaznamenajú, vyhodnotia nesprávny protitlak, prípadne chudobnú zmes (zvýši sa podiel kyslíka nasatého prúdom spalín cez odtokovú dierku) a riadiaca jednotka veľmi často prejde do núdzového režimu (aj preto neviete s deravým výfukom prejsť cez Emisnú kontrolu).

Voda sa odparí, no vytvorí znova

V podstate sa dá teda povedať, že proti vode vo výfuku neviete nijako bojovať, aj keď ju totiž dlhšou jazdou z výfuku dostanete, po odstávke auta sa tam vytvorí znova. Pravdou však je, že čím viac krátkych jázd s autom robíte, tým viac kondenzátu so sebou vo výfuku vozíte. A to je problém z hľadiska životnosti výfukového potrubia.

Ono totiž nejde len o bežnú neškodnú pitnú vodu, ale o „kyslú“ vodu kontaminovanú emisiami. Jej odvrátenou stránkou je následne zvýšená chemická agresivita vyvolávajúca nechcenú koróziu. Vplyvom jej pôsobenia tak výfuky korodujú, zákerné na tom celom však je, že zvnútra.

​Vizuálne tak nemáte šancu spoznať, v akom stave výfuk vlastne je. Na starších autách ako prvé „odchádzali“ priečky v poslednom tlmiči, čo ste spoľahlivo spoznali podľa iného zvuku vychádzajúceho z výfuku, pri nových autách sa už zvuk s "vypadávaním" priečok veľmi nemení (aspoň teda pri originálnych výfukoch z prvovýroby).

Čo by ste si teda z tohto článku mali odniesť? Najmä teda to, že voda vo výfuku a biely dym krátko po studenom štarte je v podstate normálna vec, s ktorou nič neurobíme a netreba kvôli nej panikáriť.

Jedným dychom však treba upozorniť na to, že ak vychádza podozrivo biely dym z výfuku neustále, už môže ísť o technický problém súvisiaci s prienikom chladiacej kvapaliny do valcov.

Ak vám teda auto podozrivo „dymí“ a zároveň vám mizne chladiaca zmes z expanznej nádobky chladiaceho systému v motorovom priestore, vyhľadajte odborný servis a treba to čo možno najrýchlejšie riešiť.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.