Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.12.2020, 00:00

Kryt pod motorom má svoj význam. Nejde len o ochranu, má aj omnoho dôležitejšiu funkciu

Kryt pod motorom je dnes súčasťou sériovej výbavy takmer všetkých nových áut. Mnohí pritom stále žijú v tom, že jeho úlohou je iba ochrana motora pred znečistením.

Kryt pod motorom má svoj význam. Nejde len o ochranu, má aj omnoho dôležitejšiu funkciu
Zdroj: TopSpeed.sk

Určite ste už v premávke videli auto, pod ktorým sa počas jazdy trepoce zle prichytený podmotorový plastový kryt. Spomíname si, že svojho času to bol pri Octaviach prvej generácie takmer folklór.

Lepšie na tom však nebol ani Volkswagen Golf či Bora, v ktorých prípade dokonca samotní konštruktéri upozorňovali na relatívne nízku svetlú výšku (najmä v kombinácii s motormi 2.3 V5, ktoré ťahali olejovú vaňu skoro po zemi) a vyzývali k opatrnosti majiteľov počas jazdy.

Nezriedka sa tak stalo, že majitelia kryt stratili a už sa oň viac vôbec nestarali. Jednoducho nikomu na aute vlastne nechýbal. Už v tých časoch to bola chyba, dnes jeho význam dokonca ešte viac stúpa a jazdiť bez neho neprospieva ani posádke, ani samotnému autu. Prečo?

Nejde len o špinu

Základnou a asi aj najznámejšou funkciou krytu pod motorom je ochrana agregátu pred znečistením. Kryt jednoducho bráni vode, blatu a čiastočne aj prachu, aby zospodu vnikali do motorového priestoru a tam spôsoboval škody.

Dôležité to nie je len v zime, keď sa dokáže slaná zmes snehu a vody zmeniť na korozívne agresívny roztok napádajúci všetko kovové a elektrickú kabeláž, ale aj v lete, keď blato či voda striekajú na alternátory, chladiče či neprimeraným spôsobom „útočia“ na kovové olejové vane. Kryt pod motorom má však aj ďalšie dve veľmi dôležité funkcie.

Aerodynamika súčasných áut je totiž taká dôležitá, že jej konštruktéri podriaďujú nielen tvarovanie karosérií, ale aj podvozkov áut. Všimli ste si niekedy, ako dôkladne sú dnešné autá zakrytované zospodu? A nejde len o to, aby bol spodok auta čo najhladší, tvarovanie spodných krytov usmerňuje prúdenie vzduchu pod autom a účinne bráni tvorbe vztlaku.

​Platí to aj pre spomínaný kryt pod motorom, spod ktorého vychádza vzduch z motorového priestoru presne definovaným smerom tak, aby sa neodrážal od cesty a nenarážal zospodu do zadnej nápravy či zadného previsu vozidla.

Práve toto bol napríklad problém, na ktorý upozorňovala aj Mladá Boleslav v súvislosti s Octaviou. Ak totiž užívateľ odstránil kryt, nekontrolovaný prúd vzduchu nadvihoval jej zadnú nápravu a na diaľniciach strácal model pozdĺžnu stabilitu. Pozor na to, dnešné kryty vám skutočne zabezpečujú aj lepší prítlak na ceste.

Pri terénnych autách potom slúži kryt pod motorom predovšetkým na jeho dôkladnú ochranu počas jazdy mimo spevnených ciest. Aerodynamika tu často nehrá žiadnu úlohu.

Zdroj: TopSpeed.sk

Nevyhnutné chladenie

Motorový priestor moderného auta je plný periférií a príslušenstva vyžadujúceho chladenie. Všimnite si pasívne hliníkové chladiče LED svetiel či rebrované riadiace jednotky, pod kapotou sa toho však zohrieva ešte viac (okrem samotného motora). Preto je nevyhnutné, aby motorovým priestorom pretekal dostatočný objem chladiaceho vzduchu.

Z hľadiska aerodynamiky je však žiaduce, aby ho nebolo na druhú stranu zase zbytočne veľa (prietok vzduchu motorovým priestorom zhoršuje aerodynamický odpor), aj preto sa dnes čoraz častejšie stretávame s aktívnymi žalúziami pred chladičmi, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa aktuálnej potreby chladenia.

​Na usmerňovaní presne definovaného prietoku vzduchu motorovým priestorom sa zúčastňuje aj kryt pod motorom, jeho odstránenie preto naruší prúdenie vzduchu okolo niektorých komponentov a tie sa začnú prehrievať. Zdá sa to ako malý zanedbateľný detail, lenže je mimoriadne dôležitý.

Mimochodom, všimli ste si, že na niektorých autách sa úplne nelogicky spúšťa sahara (vetrák chladiča), aj keď na to nie je logický dôvod? V skutočnosti na to dôvod je a je ním práve prehrievanie motorového priestoru automobilu.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.