Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.11.2020, 11:35

Značky odpovedali na kľúčovú otázku vodičov. Ako majú hybridy riešené studené štarty?

Štartovanie a jazda so studeným motorom neprospieva žiadnemu vozidlu. Ako majú túto problematiku riešené plug-in hybridné autá? A čo predohrev spaľovacích motorov?

Značky odpovedali na kľúčovú otázku vodičov. Ako majú hybridy riešené studené štarty?
Zdroj: Kia

Hybridné a plug-in hybridné autá sú dnes schopné samostatnej jazdy len na elektrický pohon, spaľovacie motory pritom často štartujú až počas jazdy. Neraz sa pritom ich motory nestihnú zohriať žiadnym voľnobehom a hneď po štarte ich riadiace jednotky ženú do vysokých otáčok.

Čo však s ich kondíciou urobí studený štart? Znesú podchladené motory týranie vysokými otáčkami aj v dlhodobom horizonte? Alebo je nakoniec všetko inak? Masívne rozšírenie plug-in hybridných verzií v modelových radoch jednotlivých automobiliek so sebou totiž neprináša len „papierovo“ menšie spotreby a menej lokálnych emisií CO2, ale aj nové otázky týkajúce sa ich zložitej konštrukcie a spoľahlivosti.

A hoci sú mnohé obavy konštruktérov oprávnené, faktom je, že sa medzi verejnosťou z času na čas objavia aj fámy vyplývajúce z neznalosti súvislostí či nepochopenia základného princípu fungovania hybridných modelov.

Majú hybridy zohrievanie spaľovacích motorov a ako sú riešené studené štarty?

Ako však zistiť, kde je pravda? Minimálne v oblasti plug-in hybridov je to problém. Na trhu sú krátko na to, aby sme s nimi mali nejaké dlhodobé skúsenosti, značkové dielne riešia všetko za zavretými dverami a nezávislé servisy sa im radšej oblúkom vyhýbajú. Ako z toho von? Máme jedinú možnosť, opýtať sa priamo výrobcov.

Tentoraz zaujímala redakciu TopSpeed.sk odpoveď na to, ako majú hybridy vyriešené zohrievanie spaľovacích motorov a aká je ich ochranu pred opotrebovaním prevádzkou v podchladenom stave. Nejeden prevádzkovateľ hybridného auta sa totiž pozastavuje nad tým, že studený spaľovací motor jeho hybridu ženie riadiaca elektronika auta hneď po prvom studenom štarte okamžite do vysokých otáčok. Dá sa tomu zabrániť alebo to ničomu nevadí?

​Všetci výrobcovia plug-in hybridných áut sa dnes zhodujú na tom, že termomanažment hnacieho mechanizmu (spaľovací motor, elektromotor, batérie + príslušenstvo) majú pod palcom riadiace jednotky spolupracujúce s celou armádou senzorov a snímačov monitorujúcich všetky potrebné komponenty.

V tomto musíme dať automobilkám za pravdu, dnešné systémy sú totiž tak zložité, že funkciu ich jednotlivých komponentov ovplyvňuje celý rad faktorov a teplota ich prevádzkových kvapalín je len jedným z nich.

BMW má v hybridoch komplexný termo-manažment

Potvrdzuje to aj nemecká automobilka BMW. Hovorí, že pri studenom štarte spaľovacieho motora v plug-in hybride sa stane to isté, čo pri spaľovacom motore konvenčného auta, teda nárast trecích síl a postupné zohrievanie pracovných priestorov a trecích plôch.

„Naše motory a prevodovky majú vzhľadom na aktuálne platné emisné normy koncept termo-manažmentu navrhnutý s cieľom jednak čo najmenších tepelných strát, ako aj čo najkratšieho času potrebného na dosiahnutie prevádzkovej teploty tak motora, aj prevodovky,“  hovorí vo svojom vyhlásení automobilka BMW.

Zdroj: Alžbeta Harry Gavendová / HN

„Technické riešenia sa síce v jednotlivých modeloch líšia, ale všeobecne ide o kombináciu výmenníkov tepla, termo-manažment modulov, elektrických čerpadiel, príslušných softvérových riešení a v neposlednom rade aj novú generáciu mazív, ktoré výrazne znižujú namáhanie a mieru opotrebenia mechanických častí motora a prevodovky,“ dodáva.

Volkswagen Group a Škoda - žiadny predohrev nepotrebujeme

V podobnom duchu sa nesie aj odpoveď českej automobilky Škoda Auto. Potvrdili, že na samotnej mechanike spaľovacích motorov a ich trecích plôch je niekoľko technologických aj technických úprav zohľadňujúcich prevádzku motora bezprostredne po studenom štarte.

Mladoboleslavská fabrika tvrdí, že na motore 1.4 TSI (ERA211), ktorý sa využíva v kombinácii s batériou pri plug-in hybridných verziách, boli urobené úpravy s cieľom zníženia trenia za studena a zrýchlenia ohrevu motora.

Špeciálny predohrev motora teda nie je podľa českého výrobcu potrebný. Nebráni sa však doplatku za nezávislé kúrenie. „Ako dodatočnú výbavu je možné si do vozidla objednať nezávislé kúrenie, tak ako aj pri iných modeloch značky Škoda,“ píše vo vyhlásení automobilka.

KIA točí za studena len do 3000 otáčok a má predohrev

Spaľovacie motory v hybridoch chráni aj automobilka KIA, používa metódy používané na zvýšenie odolnosti aj pri konvenčných modeloch, zároveň však zdôrazňuje, že riadiace algoritmy obmedzia maximálne otáčky premrznutého motora na 3000 otáčok za minútu.

Zaujímavejšie je však udržiavanie prevádzkovej teploty spaľovacieho motora počas prevádzky auta, teda aj v momentoch, keď auto ženie elektromotor a štvorvalec pod kapotou chladne.

Zdroj: Kia

“Predohrev je na všetkých HEV/PHEV vozidlách a jeho úlohou je udržiavanie teploty motora medzi 30 - 115 stupňov Celzia, respektíve pri dosiahnutí teplôt pod a nad tieto hodnoty sa spustí samotný spaľovací motor, bez ohľadu na potreby vodiča,“ píše sa vo vyhlásení automobilky KIA.

“Využívame aj ohrev vody z výfuku (na výfukovom potrubí je výhrevné teleso) a rovnako sú k dispozícii ďalšie dva samostatné výhrevné bloky (blok motora a hlava) riadené softvérom. Vďaka tomu udržíme aj vypnutý spaľovací motor zohriaty aspoň na spomínaných 30 stupňov Celzia, čo v kombinácii s elektronickým obmedzovačom jeho maximálnych otáčok stačí,“ dodáva.

Žiadny voľnobeh, treba ho rýchlo zohriať

Svoje skúsenosti s udržiavaním spaľovacích motorov hybridných modelov na správnej teplote ponúka aj nemecký Mercedes-Benz. Ten na to ide tak, že sa snaží spaľovací motor dostať čo najskôr na prevádzkovú teplotu.

„Akýkoľvek prvý štart motora je studený štart. Aj pre konvenčný motor. Po naštartovaní má zmysel motor rýchlo zohriať,“ hovorí zástupca automobilky Mercedes-Benz. „Najhoršou podmienkou pre motor je voľnobeh bez zaťaženia, ideálne je zahriať motor so stredným zaťažením a strednými otáčkami. To je presne to, čo robíme s hybridom, ak je to možné.“

„Ak je potrebný plný výkon, nemôžeme to urobiť, ale vo všetkých našich testoch sa ubezpečujeme, že motor dokáže tieto podmienky zvládnuť. Pri extrémne nízkej teplote štartujeme motor od začiatku, aby sme sa vyhli týmto najhorším prípadom. Po počiatočnom naštartovaní dokáže motor udržiavať teplotu celkom dobre aj pri dlhodobejšom výlučne elektrickom pohone. Pri elektrickom pohone sa už chladiaca kvapalina ohrieva, pretože cirkulácia chladiaceho okruhu preteká cez ďalšie súčasti, ktoré sú teplejšie. Tie však na samotné prehrievanie spaľovacieho motora veľký vplyv nemajú,“ dopĺňa nemecká automobilka.

Renaultu všetko chráni elektronika

Na scénu plug-in hybridných modelov sa nedávno vydala aj francúzska automobilka Renault. Aj v jej prípade sa o udržiavanie prevádzkových teplôt všetkých komponentov hybridného pohonu stará elektronika. Automobilka pritom zdôrazňuje, že nejde len o teplotu motora, svoj termomanažment musia mať aj trakčný akumulátor, elektromotor, menič napätia a mnoho ďalších komponentov.

„Centrálna riadiaca jednotka, okrem iného, stráži kompletný tepelný režim všetkých častí vozidla. Do tohto systému sú zapojené trakčný akumulátor, elektromotor, menič napätia, nabíjačka, spaľovací motor, aj klimatizácia. Pri chladení sa využíva kombinácia chladenia vzduchom ako aj chladenia chladiacou kvapalinou,“ komentuje automobilka Renault.

Seat motor predhreje odpadovým teplom z batérií

Španielska automobilka Seat pri svojich plug-in hybridoch spaľovací motor neštartuje hneď. Ide na to trochu inak a spaľovací motor nezohrieva jeho vlastným naštartovaním. „Samotný benzínový motor (olej + chladiaca kvapalina) si odovzdávajú navzájom teplo z elektrického kúrenia a z chladenia batérií. V DSG prevodovke je priamo integrovaný elektromotor, kde produkovaním tepla zohrieva olej v prevodovke DSG na bezpečnú prevádzkovú teplotu,“ hovorí na adresu predohrevu motora Seat.

Riadiace algoritmy samozrejme počítajú aj so scenárom okamžitej potreby výkonu. „Ak zošliapnete plynový pedál naplno napr. už po dvoch minutách od nasadnutia do auta, zachová sa úplne rovnako ako studený čisto benzínový pohon – motor trpí a prvých päť minút treba so studeným autom jazdiť opatrne, či je to benzín, diesel alebo PHEV,“ priznáva férovo automobilka.

„Ak však budete chvíľu jazdiť čisto na elektrinu (napríklad päť až 10 minút), elektromotor, batéria a aktivované elektrické kúrenie odovzdajú dostatok tepla motoru (olej + chladiaca kvapalina) a prevodovke (olej), aby neštartoval úplne studený, ale čo najbližšie prevádzkovej teplote,“ dopĺňa zástupca španielskej automobilky.

Ako sa teda ukazuje, každý výrobca ide na ochranu spaľovacieho motora motora svojich hybridov trochu inak a hoci je na trhu viac výrobcov plug-in hybridných áut, nielen tí z tohto článku, všetci to riešia, plus mínus, rovnako.

Záver je jasný, aj s plug-in hybridom treba spočiatku jazdiť opatrne a dopriať jeho komponentom čas na zohriatie na prevádzkovú teplotu. A hoci sú samotné spaľovacie motory postavené tak, aby znášali aj studené štarty, vodič dokáže svojím citlivým prístupom výdrži ich mechaniky stále dostatočne účinne pomôcť.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.