Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.10.2020, 12:05

Jazdených áut je na trhu medziročne viac. Zdraželi však o tisícky eur

Za trištvrte roku ponúkol trh so zánovnými vozidlami o niečo viac áut, ich cena však v medziročnom porovnaní výraznejšie stúpla.

Jazdených áut je na trhu medziročne viac. Zdraželi však o tisícky eur
Zdroj: Škoda Auto

Ceny väčšiny nových vozidiel na slovenskom trhu v poslednej dobe neustále rastú. Automobilky sú pod tlakom emisných noriem a musia svoje produkty zdražovať aby pokryli dodatočné poplatky, respektíve aby dokázali platiť pokuty za nadlimitné emisie CO2.

Na druhú stranu sú potom autá aj čím ďalej zložitejšie - tým pádom aj drahšie na výrobu, aby stále prísnejšie emisné limity stanovené Európskou úniou dokázali plniť. 

Za deväť mesiacov tohto roku bolo na slovenskom trhu celkovo v ponuke 35 210 áut vo veku do päť rokov a s nájazdom do 50-tisíc kilometrov. Bolo ich pritom o 4 236 viac než za rovnaké obdobie vlaňajšieho roka, no medziročne sa zvýšila aj ich stredná hodnota ceny.

Z analýzy trhu vozidiel realizovanou spoločnosťou AURES Holdings, pod ktorú patrí aj značka Mototechna špecializujúca sa na zánovné autá, totiž vyplýva, že oproti roku 2019 vzrástla o 4 510 eur - na 25 500 eur. 

„Vysoké ceny nových áut v súčasnej dobe výrazne ovplyvňuje aj ich nedostatok spôsobený zastavením výroby v jarných mesiacoch. Amortizáciu zánovných vozidiel odpíše už prvý majiteľ a druhý majiteľ si tak už zaobstaráva auto v zrovnateľnej kvalite, no samozrejme výrazne lacnejšie,“ uvádza Stanislav Gálik, výkonný riaditeľ inovačného laboratória AuresLab z holdingu AURES.

Najväčší prepad hodnoty nastáva hneď v prvom roku. Pre porovnanie možno uviesť, že dobre vybavená ročná Fabia s hodnotou 12-tisíc najazdených kilometrov a cenníkovou cenou okolo 14 680 eur je o 16 percent, respektíve 2 300 eur lacnejšia.

Pri obdobnom automobile Kia Ceed je prepad hodnoty v prvom roku rovnakých 16 percent, ale v absolútnych číslach až 2 680 eur. Podobné je to aj športovo-úžitkových vozidlách Škoda Karoq a Kodiaq (cca 12-13 percent); Scala, Hyundai i30 a veľmi žiadané Suzuki Vitara sa následne pohybujú v strate okolo 11 percent.

„Najrýchlejšie sa prepadáva hodnota luxusných vozidiel. Napríklad pri dvojročných SUV od BMW a Mercedesu s 20 tisícami kilometrov je úspora aj cez 40 percent, u trojročných s 30 tisícami kilometrov sa pohybuje už okolo 50 percent cenníkovej ceny,“ upozorňuje Gálik.

ujemcovia o zánovné automobily si na celom slovenskom trhu mohli počas uplynulého trištvrte roku vyberať z vozidiel so strednou hodnotou 1,2 roku a s 13 857 kilometrami na tachometri. Zánovných vozidiel s benzínovým motorom bolo 47 percent, zatiaľ čo za rovnaké obdobie minulého roka to bolo 54 percent.

Obľubu zánovných áut na benzín potvrdzujú aj dáta značky Mototechna, kde sa tento rok ponúkalo 85,7 percent vozidiel s benzínovou motorizáciou. V ponuke samotnej spoločnosti sa priemerná cena ustálila na hodnote 14 346 eur. 

Predajcom tento rok prešlo rukami najviac zánovných áut Škoda Octavia (929 kusov) nasledovaných Škodou Fabia (844 kusov) a Kiou Ceed (631 kusov). Model Škoda Octavia suverénne vládol aj minuloročnej ponuke, medziročne sa ho však v predaji objavilo o 94 kusov viac.

Obľúbenú kategóriu vozidiel SUV podľa dát Mototechny za posledného trištvrte roku o tri percentá predbehli hatchbacky s 39 percentným podielom, na treťom mieste sa umiestnili potom modely v prevedení kombi s 12 percentami.