Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.09.2020, 14:10

Toto s manuálnou prevodovkou v aute nikdy nerobte. Privediete ju čoskoro do hrobu

Čomu by sme sa mali pri jazde autom s manuálnou prevodovkou vyhnúť, aby sme predišli zbytočným problémom? Stačí dodržať jednoduché zásady.

Toto s manuálnou prevodovkou v aute nikdy nerobte. Privediete ju čoskoro do hrobu
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Automatická prevodovka sa stáva čoraz obľúbenejšou a najmä v mnohých skutočne výkonných alebo luxusných autách dáva skutočne zmysel. Nájdeme ju však naprieč kategóriami i segmentmi, pričom sa ponúka aj v naozaj ľudových modeloch.

Aj napriek tomu si ešte tradičná manuálna prevodovka udržuje skalných fanúšikov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Umožňuje totiž o niečo väčšiu kontrolu nad vozidlom a v športovo-orientovaných vozidlách prináša zase charakteristický zážitok z jazdy. Podobne ako s automatickou, aj s manuálnou prevodovkou je nutné vedieť správne zachádzať.

Totiž, práve manuálna prevodovka je náchylnejšia na rôzne chyby a zaužívané zlozvyky vodiča, ktoré môžu spôsobiť poškodenie komponentov spojky aj samotnej prevodovky. Okrem toho, nesprávnym zachádzaním s manuálnou prevodovkou môžete dokonca výrazne skrátiť aj životnosť motora. Od čoho by sme si teda mali odvyknúť?

Státie so zaradenou rýchlosťou

Život vo veľkomeste s autom s manuálnou prevodovkou môže byť naozaj náročný. Zápchy, križovatky, časté zastavenia – to všetko vplýva na životnosť spojky a prevodovky. Neprospieva jej však najmä to, keď s vozidlom dlho stojíme, máme zaradenú rýchlosť a zároveň stlačený spojkový pedál.

Spojka na dlhé „postávanie“ nie je práve stavaná a škodíte jej. Riešením je vyradiť si do neutrálu, pedál uvoľniť a až pri naskočení zelenej na semafore/rozjazde zaradiť rýchlosť a následne sa pohnúť. Ušetríte si tým niekoľko stoviek eur za opravy, ktoré sú v súvislosti so spojkou a prevodovkou vždy finančne náročné.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 60% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.