Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.06.2020, 16:08

Veľké kolesá zlepšia vzhľad auta. Na negatívne vlastnosti však mnohí zabúdajú

Doplnili ste letné pneumatiky aj o štýlovejšie veľké disky kolies? Mali by ste vedieť, že hoci vyzerajú na aute lepšie, ich vlastnosti sú horšie než u diskov/pneumatík s menším priemerom a šírkou.

Veľké kolesá zlepšia vzhľad auta. Na negatívne vlastnosti však mnohí zabúdajú
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

V kruhoch motoristických fanúšikov nie je pojem "kolesá robia auto" ničím neznámym. Podobne ako "šaty robia človeka", aj celkový vzhľad či dojem z vozidla do výraznej miery ovplyvňujú obuté kolesá. Platí pritom, že čím väčšie, tým s najväčšou pravdepodobnosťou bude stúpať aj atraktívnosť samotného auta.

Vedia to aj výrobcovia, ktorí sa dnes s trochou nadsádzky predbiehajú, kto na auto dostane ráfiky s väčším priemerom. Ničím zvláštnym už pri niektorých modeloch nie sú ani kolesá s veľkosťou viac ako 20 palcov. A nemusí ísť pritom výhradne o vozidlá segmentu SUV.

Pozrite si aj niekoľko tipov, ako znížiť spotrebu auta. Tá sa zväčšuje aj pri osadení väčších kolies a širších pneumatík.

​Avšak aj mnohí priaznivci motorizmu, či obyčajní laici, sa potom vrhajú do vôd veľkých diskov bez toho, aby čo i len tušili o negatívnych vplyvoch zmeny veľkosti kolies na jazdné vlastnosti vozidla. Okrem toho, aj napriek širokému výberu na dnešnom trhu, sa treba riadiť tiež odporúčaniami výrobcu auta a rovnako aj zapísanými rozmermi v technickom preukaze.

V opačnom prípade vám hrozí pokuta či dokonca zabavenie tabuliek s evidenčným číslom vozidla (nie je schopné prevádzky na pozemných komunikáciách) do momentu, kedy automobil nebude vo vyhovujúcom stave. V niečom teda takéto obohatenie auta o väčšie disky dokáže pomôcť, v iných disciplínach potom skôr uškodiť a nehovoríme len o vyššej kúpnej cene. Poďme si to rozobrať pekne po poriadku.

Ovládateľnosť a brzdná dráha

Medzi jasné výhody, ktoré z osadenia väčších kolies (pneumatík a diskov) užívateľom vozidla plynú, patrí lepšia priľnavosť na suchej a vlhkej vozovke. Väčšia šírka pneumatiky s nižším profilovým číslom (čo sa spája s väčšími ráfikmi) tak zabezpečí lepšiu, rýchlejšiu a precíznejšiu ovládateľnosť auta, nakoľko dochádza k podstatne menšej deformácii pneumatiky, než je tomu u štandardného plášta s veľkým profilovým číslom. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 57% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.