Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.06.2020, 16:08

Veľké kolesá zlepšia vzhľad auta. Na negatívne vlastnosti však mnohí zabúdajú

Doplnili ste letné pneumatiky aj o štýlovejšie veľké disky kolies? Mali by ste vedieť, že hoci vyzerajú na aute lepšie, ich vlastnosti sú horšie než u diskov/pneumatík s menším priemerom a šírkou.

Veľké kolesá zlepšia vzhľad auta. Na negatívne vlastnosti však mnohí zabúdajú
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

V kruhoch motoristických fanúšikov nie je pojem "kolesá robia auto" ničím neznámym. Podobne ako "šaty robia človeka", aj celkový vzhľad či dojem z vozidla do výraznej miery ovplyvňujú obuté kolesá. Platí pritom, že čím väčšie, tým s najväčšou pravdepodobnosťou bude stúpať aj atraktívnosť samotného auta.

Vedia to aj výrobcovia, ktorí sa dnes s trochou nadsádzky predbiehajú, kto na auto dostane ráfiky s väčším priemerom. Ničím zvláštnym už pri niektorých modeloch nie sú ani kolesá s veľkosťou viac ako 20 palcov. A nemusí ísť pritom výhradne o vozidlá segmentu SUV.

Pozrite si aj niekoľko tipov, ako znížiť spotrebu auta. Tá sa zväčšuje aj pri osadení väčších kolies a širších pneumatík.

​Avšak aj mnohí priaznivci motorizmu, či obyčajní laici, sa potom vrhajú do vôd veľkých diskov bez toho, aby čo i len tušili o negatívnych vplyvoch zmeny veľkosti kolies na jazdné vlastnosti vozidla. Okrem toho, aj napriek širokému výberu na dnešnom trhu, sa treba riadiť tiež odporúčaniami výrobcu auta a rovnako aj zapísanými rozmermi v technickom preukaze.

V opačnom prípade vám hrozí pokuta či dokonca zabavenie tabuliek s evidenčným číslom vozidla (nie je schopné prevádzky na pozemných komunikáciách) do momentu, kedy automobil nebude vo vyhovujúcom stave. V niečom teda takéto obohatenie auta o väčšie disky dokáže pomôcť, v iných disciplínach potom skôr uškodiť a nehovoríme len o vyššej kúpnej cene. Poďme si to rozobrať pekne po poriadku.

Ovládateľnosť a brzdná dráha

Medzi jasné výhody, ktoré z osadenia väčších kolies (pneumatík a diskov) užívateľom vozidla plynú, patrí lepšia priľnavosť na suchej a vlhkej vozovke. Väčšia šírka pneumatiky s nižším profilovým číslom (čo sa spája s väčšími ráfikmi) tak zabezpečí lepšiu, rýchlejšiu a precíznejšiu ovládateľnosť auta, nakoľko dochádza k podstatne menšej deformácii pneumatiky, než je tomu u štandardného plášta s veľkým profilovým číslom. 

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.