Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.06.2020, 12:36

Toto sú autá s najlepším ovládaním palubného systému. Krívajú najmä japonské značky

Briti vo svojom testovaní zisťovali, ktorý palubný systém súčasných vozidiel odvádza pozornosť vodiča pri jazde najmenej.

Toto sú autá s najlepším ovládaním palubného systému. Krívajú najmä japonské značky
Zdroj: Volkswagen

Uznávaný britský automobilový magazín What Car? vykonal detailný test palubných systémov rôznych automobilov. Cieľom bolo zistiť, ktoré systémy pri ovládaní odvádzajú najmenej pozornosti. Najlepšie si v tomto ohľade vedú nemecké luxusné značky, za pozornosť stojí, že aj malé zmeny v rámci koncernov prinášajú výrazné rozdiely v komforte ovládania, píše iDNES.cz.

V 20 autách skúmal magazín ovládanie niektorých funkcií palubných systémov predovšetkým z toho dôvodu, že v poslednej dobe (nielen) v jeho domácej Británii rastie podiel nehôd, pri ktorých je príčinou nevenovanie pozornosti jazde pri vedení vozidla.

​Okrem toho, že vodiči často používajú za volantom mobilné telefóny, odborníci aj magazín tento nárast pripisujú tiež palubným systémom áut, ktoré sa čoraz viac spoliehajú na dotykové ovládanie a ktorých displeje musia niekedy pre nastavenie i základných funkcií vodiči sledovať po dobu dlhých desiatok sekúnd.

Britský výskum tiež ukázal, že užívanie infotainmentu skracuje reakčný čas vodiča oveľa viac než niektoré omamné látky. Cieľom teda bolo zistiť, ako si jednotlivé palubné systémy vedú a aké sú medzi nimi rozdiely. Ako test magazínu What Car? zistil, tie dokážu byť veľmi výrazné. Metodika pritom bola vcelku jednoduchá.

Do každého z testovaných vozidiel posadili autori testu dvoch vodičov, natáčali ich kamerou a potom analyzovali záznam, pričom sa snažili určiť, ako dlho musí vodič sledovať displej pre nastavenie určitých funkcií. Vodiči samotní boli s palubnými systémami vozidiel dobre oboznámení, takže pri plnení zadaných úloh rozhodne netápali.

Úloh v teste bolo celkom šesť. Dva základné sa týkali klimatizácie, užívateľ mal nastaviť teplotu o dva stupne vyššiu, než ju má aktuálne nastavenú, druhou úlohou bolo zvýšiť rýchlosť ventilátora o dva stupne intenzity. Rýchlosť palubného systému a fungovania navigácie otestovali ďalšie dve úlohy: prvou bolo "odzoomovať" mapu s nastavenou trasou pre navigáciu tak, aby bola celá 32 kilometrová trasa na displeji vidieť. Druhou navigačnou úlohou bolo ukončiť navigáciu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 70% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.