Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.05.2020, 08:40

Toto s turbomotorom auta nikdy nerobte. Môžete ho priviesť do hrobu

Vytáčanie motora do maximálnych otáčok, prehnane nízke otáčky, ale aj ďalšie maličkosti môžu znižovať životnosť drahého turbodúchadla.

Toto s turbomotorom auta nikdy nerobte. Môžete ho priviesť do hrobu
Zdroj: netcarshow.com (Ilustračná snímka)

Turbodúchadlo, turbo, turbína či slimák. Nech už ho nazývate akokoľvek, táto súčiastka moderných motorov je nielen dôležitá, ale taktiež v prípade poruchy poriadne drahá. Turbodúchadlom prepĺňané agregáty sú dnes už bežnou súčasťou ponúk v podstate všetkých výrobcov áut. 

Hoci kedysi išlo o výsadu športovejšie ladených vozidiel, dnes dopĺňajú pohonnú jednotku automobilov naprieč trhom, segmentami i triedami. Niet pochýb, táto "drobnosť" ponúka množstvo výhod a primárne ponúka vyšší výkon aj pri nižších zdvihových objemoch.

Len málokto z vodičov si však uvedomuje, že vozidlo s turbomotorom si vyžaduje špecifické zaobchádzanie. Teda v prípade, ak nechcete znížiť jeho životnosť a zarobiť si na poriadne drahé opravy. Čo by sme teda mali pri jazde a živote s takýmto vozidlom dodržiavať?

Kľúčové by malo byť ochladenie

Je pravda, že niektoré najmodernejšie vozidlá už sú do istej miery chránené a nie je teda potrebné prikláňať turbodúchadlu až takú pozornosť ako v minulosti, no nie každý má na najnovšie modely z ponúk značiek. Najmä jazdené a staršie turbodieselové automobily sú stále veľmi populárne a práve tie môžu byť náchylné na poškodenie.

​Vtedy zase záleží aj na tom, či sa o vozidlo prechádzajúci majiteľ staral. Nasledovné riadky môžu pomôcť i v prípade, že ste kúpili jazdenku s nevyhnutne potrebnou výmenou turbodúchadla a vďaka týmto radám budete môcť predĺžiť životnosť nového alebo repasovaného turba.

Ako vlastne funguje? Dnes už vo vozidlách nájdeme aj viacero turbodúchadiel, avšak v zásade, turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu stláčať vzduch do satia motora. Čím vyššie je teda namáhanie agregátu (ostrá jazda, jazda na diaľnici,...), tým vyššia je aj teplota výfukových plynov a teplota turbodúchadla.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.