Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.04.2020, 14:02

Drahší variant a limitovaný výber. Toto je 10 mýtov operatívneho lízingu

Pozrite si najväčšie predsudky, ktoré majú spoločnosti pri zvažovaní spôsobu obstarania a správy vozidlového parku, a prichádzajú tak o tisíce eur.

Drahší variant a limitovaný výber. Toto je 10 mýtov operatívneho lízingu

Nákup nového auta je vždy veľkým krokom a je potrebné si zhodnotiť všetky faktory. Vhodnou alternatívou však môže byť pre mnohých "zapožičanie" v podobe operatívneho lízingu. Najmä teda pre firmy či živnostníkov je takýto spôsob zaobstarania vozidla v mnohých smeroch výhodný.

„Čo je v garáži, to sa počíta.“ „Keď už sme to splatili, tak už to nič nestojí.“ „A malej firme sa operatívny lízing aj tak neoplatí.“ Aj vy takto uvažujete vo firme? Mýlite sa a môžete tak kvôli neovereným predsudkom prísť zbytočne o tisíce eur. Pozrite si teda 10 najčastejších mýtov pri firemnom fleete a chýb, ktoré vás stoja financie podľa odborníčky z brandže.

Pozrite si i najbezpečnejšie autá za uplynulý rok 2019

Kúpa vás vyjde lacnejšie

Jeden z hlavných predsudkov firiem, ktoré váhajú, či prejsť na operatívny lízing je, že auto na operatívny lízing je drahé a naopak do majetku vyjde lacnejšie. Dôvod? Je vaše na rozdiel od operatívneho lízingu, kedy auto nevlastníte, a hlavne, raz sa zaň zaplatí a hotovo.

Lenže obstaraním vozidla sa náklady na neho nekončia, všímať si treba celkové prevádzkové náklady (TCO – Total Costs of Ownership) či celkové náklady na mobilitu (TCM – Total Costs of Mobility). Tie zahŕňajú aj náklady na palivo, pneumatiky, pravidelný servis a údržbu, náhradné vozidlá, registračné poplatky, cestnú daň, diaľničnú známku, poistenie, asistenčné služby, teda všetky prevádzkové aj administratívne náklady. To sú skutočné náklady.

Možno sa na prvý pohľad zdá, že za štvorročný prenájom vozidla, čo je najčastejšia doba operatívneho lízingu, je platba na prvý pohľad vysoká, je to však len na prvý pohľad. „V priemere ušetríte pri operatívnom lízingu v porovnaní s kúpou či finančným lízingom cca 20 až 25 percent na jedno vozidlo. Mesačná platba pritom zahŕňa všetky spomínané položky, hoci pri mnohých je ťažké predikovať vopred vývoj nákladov,“ upozorňuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Pri kúpe do majetku či na finančný lízing totiž prefinancujete celú obstarávaciu sumu. Aj tú, ktorú reálne nevyužijete. Je len na vás, či odpredajom auta po niekoľkých rokoch získate časť investícií späť. V prípade operatívneho lízingu platíte len rozdiel medzi obstarávacou a zostatkovou hodnotou vozidla po ukončení doby nájmu.

Malej firme sa to neoplatí

Dávno neplatí mýtus, že sa operatívny lízing neoplatí malej a strednej firme. Práve naopak, benefitovať z toho môže pri prevádzkových, personálnych aj administratívnych nákladoch a ušetrené peniaze investovať do vlastného biznisu. Ľudský kapitál je bez ohľadu na veľkosť firmy významným aktívom.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.