Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.03.2020, 14:08

Hit alebo prepadák? Odborník hodnotí moderné bezpečnostné systémy ​​dnešných áut

Výber systémov, ktoré sa dostávajú do veľkého množstva aktuálne predávaných vozidiel, alebo v nich už nejaký čas sú. Patria medzi užitočné?

Hit alebo prepadák? Odborník hodnotí moderné bezpečnostné systémy ​​dnešných áut
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Výrobcovia automobilov medzi sebou súťažia o riešenia, ktoré majú vodičom uľahčiť život, zvýšiť bezpečnosť pri riadení a podporiť ich ku kúpe automobilov danej značky.

Stále viac populárnych modelov je vybavených systémami, ktoré boli kedysi k dispozícii len ako bonusové, nachádzali sa v luxusných vozidlách a bežní vodiči o nich mohli nanajvýš tak snívať. Boli jednoducho určené len "vyšším vrstvám" a ich špičkovým automobilom.

Dnes je však situácia iná a mnohé z kedysi "nedosiahnuteľných" systémov sa dostávajú aj do v podstate najzákladnejších prevedení vozidiel. Špecialisti najväčšej dielenskej siete ProfiAuto Service preskúmali niekoľko obľúbených riešení používaných v moderných automobiloch a zhodnotili ich reálnu užitočnosť.

Systém ESP

ESP (Electronic Stability Program) je elektronický stabilizačný systém, ktorého hlavnou úlohou je udržiavať správnu dráhu vozidla počas rýchleho únikového manévru. V praxi to teda znamená, že ak senzory detekujú okamih, kedy sa vozidlo pohybuje, systém sám brzdí jedno alebo viacero kolies, aby udržal správnu trajektóriu auta a zvýšil tak bezpečnosť napríklad pri núdzových manévroch.

Okrem toho môže tento systém na základe údajov zo senzorov ESP pri manévrovaní dokonca i znížiť výkon motora. Toto riešenie využívajú okrem iných aj systémy ABS a ASR, ale tiež majú svoje senzory pre odstredivé sily, otáčanie vozidla okolo svojej osi a pre správny uhol riadenia.

„ESP je jedným z najdôležitejších bezpečnostných systémov. Od roku 2014 preto musí byť každé novo vyrobené auto vybavené stabilizačným systémom. Systém nie je aktivovaný pri každodennej jazde, ale v prípade spontánneho manévra počas obchádzania prekážky alebo pri príliš rýchlom vjazde do strany môže pomôcť vyhnúť sa nepríjemným situáciám na ceste,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku. 

„Na základe údajov zhromaždených zo senzorov systém analyzuje, aký kurz bude vodič sledovať. Ak je zistená odchýlka, privedie auto na požadovanú stopu. Vodiči by si tiež mali pamätať, že v automobiloch, ktoré majú ESP, nesmú pridávať pri šmyku plyn,“ dopĺňa Krejčí. Pri športových autách je potom v ostrých režimoch (alebo tlačidlom) účinnosť tohto systému elektronicky obmedzovaná, takže to vodičovi dovoľuje jazdiť cez zákruty ostrejšie bez obmedzovania výkonu a prípadne si užívať i pretáčavý šmyk.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.