Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyVýrobcovia automobilov medzi sebou súťažia o riešenia, ktoré majú vodičom uľahčiť život, zvýšiť bezpečnosť pri riadení a podporiť ich ku kúpe automobilov danej značky.
Stále viac populárnych modelov je vybavených systémami, ktoré boli kedysi k dispozícii len ako bonusové, nachádzali sa v luxusných vozidlách a bežní vodiči o nich mohli nanajvýš tak snívať. Boli jednoducho určené len "vyšším vrstvám" a ich špičkovým automobilom.
Dnes je však situácia iná a mnohé z kedysi "nedosiahnuteľných" systémov sa dostávajú aj do v podstate najzákladnejších prevedení vozidiel. Špecialisti najväčšej dielenskej siete ProfiAuto Service preskúmali niekoľko obľúbených riešení používaných v moderných automobiloch a zhodnotili ich reálnu užitočnosť.
Systém ESP
ESP (Electronic Stability Program) je elektronický stabilizačný systém, ktorého hlavnou úlohou je udržiavať správnu dráhu vozidla počas rýchleho únikového manévru. V praxi to teda znamená, že ak senzory detekujú okamih, kedy sa vozidlo pohybuje, systém sám brzdí jedno alebo viacero kolies, aby udržal správnu trajektóriu auta a zvýšil tak bezpečnosť napríklad pri núdzových manévroch.
Okrem toho môže tento systém na základe údajov zo senzorov ESP pri manévrovaní dokonca i znížiť výkon motora. Toto riešenie využívajú okrem iných aj systémy ABS a ASR, ale tiež majú svoje senzory pre odstredivé sily, otáčanie vozidla okolo svojej osi a pre správny uhol riadenia.
„ESP je jedným z najdôležitejších bezpečnostných systémov. Od roku 2014 preto musí byť každé novo vyrobené auto vybavené stabilizačným systémom. Systém nie je aktivovaný pri každodennej jazde, ale v prípade spontánneho manévra počas obchádzania prekážky alebo pri príliš rýchlom vjazde do strany môže pomôcť vyhnúť sa nepríjemným situáciám na ceste,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.
„Na základe údajov zhromaždených zo senzorov systém analyzuje, aký kurz bude vodič sledovať. Ak je zistená odchýlka, privedie auto na požadovanú stopu. Vodiči by si tiež mali pamätať, že v automobiloch, ktoré majú ESP, nesmú pridávať pri šmyku plyn,“ dopĺňa Krejčí. Pri športových autách je potom v ostrých režimoch (alebo tlačidlom) účinnosť tohto systému elektronicky obmedzovaná, takže to vodičovi dovoľuje jazdiť cez zákruty ostrejšie bez obmedzovania výkonu a prípadne si užívať i pretáčavý šmyk.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.
Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.