Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.03.2020, 12:05

Analýza ukazuje, čo najviac ničí batérie elektromobilu. Ako sa tomu vyhnúť?

Životnosť batérií je pre mnohých elektromobilistov aj prípadných záujemcov o elektrické autá veľkým strašiakom. Niektoré situácie škodia batériám viac, iné zase menej.

Analýza ukazuje, čo najviac ničí batérie elektromobilu. Ako sa tomu vyhnúť?
Zdroj: Škoda

Príbehy o elektromobiloch s doslova zničenými batériami po niekoľkých rokoch prevádzky sa sem tam niekde vynoria a sú často používané ako argument proti elektromobilite. V skutočnosti však životnosť batérií nie je tak kritickou záležitosťou. Obzvlášť, keď sa o batériu prevádzkovateľ správne stará, píše iDNES.cz.

Lenže táto starostlivosť zase ukazuje, akou špecifickou záležitosťou elektromobilita je. Hoci aj u bežného auta ovplyvňuje zaobchádzanie užívateľom výrazne životnosť, pri batériách je spôsob správania sa k nim snáď ešte významnejší. Odborníci na to poukazujú už dlhší čas: všeobecne platí poučka, že po 10 rokoch prevádzky klesá kapacita batérií elektromobilov typicky zhruba na 80 percent pôvodnej hodnoty.

​A kto sa o batériu svojho vozidla dobre stará, dočká sa aj oveľa pomalšej degradácie. Kľúčom je batériu úplne nevybíjať, plne nenabíjať, vyvarovať sa rýchleho či extrémne pomalého dobíjania a nenechávať batériu príliš dlho vo vybitom alebo plne nabitom stave.

Tieto poučky aktuálne potvrdzujú aj dáta spoločnosti Geotab. Tá zozbierala údaje z celkom šesťtisíc elektromobilov, z ktorých mnohé majú za sebou už viac ako šesť rokov prevádzky. Dáta ukazujú, že priemerne stratí batéria elektrovozidiel ročne asi 2,3 percenta svojej kapacity, čo znamená, že po piatich rokoch prevádzky sa dojazd elektromobilu skráti o 11,5 percent.

Avšak v prípade správneho zaobchádzania s batériou je strata ešte optimistickejšia: autá, ktoré boli vhodne nabíjané a neboli prevádzkované v príliš horúcej klíme, vykazujú priemernú stratu kapacity 1,6 percenta za rok, po piatich rokoch teda iba osem percent. U elektromobilu s dojazdom 200 kilometrov na jedno nabitie to znamená po piatich rokoch stratu 16 kilometrov dojazdu, čo pre väčšinu prípadov použitia takého auta zrejme nebude rozhodujúce.

Problém menom teplo

Dáta zozbierané spoločnosťou Geotab jasne dokazujú i to, čo sa všeobecne vie už dlho. Najviac batériám škodí teplo. Zásadný vplyv na životnosť má teda aj to, v akej klíme sú vozidlá prevádzkované, ale to na druhú stranu samotný užívateľ neovplyvní. Geotab však ukazuje, že zatiaľ čo v krajinách s miernym podnebím (s menej ako piatimi dňami cez 27 stupňov Celzia za rok) degradujú batérie naozaj pomaly (po štyroch rokoch má batéria v priemere asi 97 percent svojej kapacity), v teplejších krajinách (s viac ako piatimi dňami cez 27 stupňov Celzia za rok) po rovnakej dobe kapacita klesne na približne 89 percent.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.