Trh automobilov nielen vo svete, ale aj u nás na Slovensku ovládli v poslednom období najmä športovo-úžitkové vozidlá. Modely, ktoré mnohí výrobcovia pred rokmi zatracovali, sa dnes dostávajú do výrazného popredia a siaha po nich takmer každá značka sveta.
Sú to vozidlá, ktoré stoja na zvýšených podvozkoch, no nie vždy ponúkajú výrazné výhody oproti svojim menším kolegom. Väčšina nedisponuje ani pohonom všetkých kolies a kvôli väčšej hmote na kolesách sú ťažšie/väčšie a teda i smädnejšie. Spotreba SUVčiek je teda často pochopiteľne vyššia, než pri sedanoch a kombíkoch.
Teda, aspoň to tak bolo kedysi. V súčasnosti už sa aj pod kapoty vozidiel SUV dostávajú naozaj moderné úsporné agregáty a s príchodom prísnejších emisných noriem tiež elektrifikované pohonné ústrojenstvá. Hybridy či plug-in hybridy nielen znižujú flotilové emisie výrobcu, ale prispievajú k dynamike auta a znižujú jeho priemernú spotrebu.
Organizácia Consumer Reports každý rok zrealizuje viac ako 50 automobilových testov rôznych modelov, vyhodnocujú množstvo údajov a prinášajú zaujímavé rebríčky. Jedným z nich výber desiatky modelov segmentu SUV s najnižšími spotrebami paliva. Organizácia nakupuje autá za vlastné prostriedky a nevyužíva podporu žiadnych sponzorov ani reklamných partnerov, ide o peniaze členov.
Americká organizácia vyhodnocuje svoje testy spotreby tradične v míľach na galón, preto sme tieto výsledky pretavili do "našej reči" a teda prepočítali hodnoty na litre na sto kilometrov.
Výsledky sú teda nezaujaté a skutočne objektívne. Všetky testované autá majú pohon všetkých kolies, absolvovali rovnakú trasu v meste a na diaľnici a vzhľadom na priemernú spotreba sa zostavilo poradie. Kúsky sa teda testovali v reálnych "ťažkých" podmienkach, nie výhradne mimo mesta, kde je spotreba zvyčajne najnižšia.
Na aké modely sa teda zamerať, ak hľadáte SUV, avšak nechcete poznať všetkých pracovníkov čerpacích staníc v okolí? Nechajte sa inšpirovať. Výber sme tiež mierne upravili so zameraním na európsky trh.