Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.01.2020, 00:00

Vidíme lepšie, no oslepujeme okolie. LED svetlomety áut nie sú dobré pre oči, tvrdí odborník

Moderné svetlá využívajúce xenónovú, LED alebo laserovú technológiu síce svietia podstatne lepšie, no škodia svojim sfarbením ľudskému oku.

Halogénom odzvonilo, motoristi si v moderných autách chvália, ako xenónové, tak aj čoraz častejšie LEDkové a laserové svetlomety. Tie dokážu svojou účinnosťou urobiť z noci deň, píše iDNES.cz.

Autá vybavené modernými svetlometmi majú dosvit až stovky metrov, takže je nočná jazda pre vodiča menej stresujúca. Hynek Medřický, odborník na svetlo, však varuje pred oslnením.

Vodiči si svetlá moderných áut chvália, práve v tomto odbore urobili výrobcovia za posledné dekády obrovský skok vpred. Ešte v polovici tej uplynulej niektoré autá doslova žmúrili a vodič išli tak trochu "poslepiačky". Takáto jazda bola veľmi stresujúca, vodič musel výrazne spomaliť a dávať veľký pozor.

Dnešné autá svietia oveľa lepšie, je to obrovský rozdiel a stále častejšie umožňujú jazdiť so stále zapnutými diaľkovými svetlometmi. Inteligentne riadené svetlá, ktoré majú tienené jednotlivé segmenty (diódy) tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov, sú však stále výsadou prevažne luxusných áut.

​Lenže Medřický, ktorý sa dlhodobo zaoberá vplyvom svetla na ľudské telo, z bielo žiariacich svetiel moderných áut nadšený nie je.

Meranie spektrometrom dokonca ukazuje, v čom je problém: klasické žlté svetlo halogénovej žiarovky je pre ľudské oko príjemnejšie ako ostro biela alebo až modrastá ľadová žiara, ktorá oslňuje a spôsobuje takzvané závojové oslnenia.

"Čím starší vodič je, tým viac mu také oslnenie vadí," vysvetľuje Medřický. Riešením by podľa neho bolo teplotu svetiel vozidiel ľahko upraviť, aby neboli tak agresívne biele a svietili viac do žlta.