Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.01.2020, 14:08

Máte auto s automatickou prevodovkou? Toto je päť vecí, ktoré nikdy nerobte

Ak sa budete správne o vozidlo i automatickú prevodovku starať a dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad, pokojne prežije zvyšok auta.

Máte auto s automatickou prevodovkou? Toto je päť vecí, ktoré nikdy nerobte
Zdroj: 1st CLASS AGENCY

Automatická prevodovka bola pred časom výsadou len luxusných áut s poriadne nabitou výbavou. Dnes však začína byť na Slovensku čoraz populárnejšia a nájdeme ju aj v naozaj dostupných modeloch, kde je často k dispozícii za prijateľný príplatok.

Obľubu si získala predovšetkým vďaka svojej jednoduchosti ovládania, pohodliu a v podstate i bezpečnosti. Okrem toho, že sa nemusíte starať o radenie a venujete väčšiu pozornosť vedeniu vozidla, automatická prevodovka je menej háklivá na zlé zaobchádzanie, respektíve dáva menší priestor na chyby.

​I keď je jazda s "automatom" jednoduchšia a pohodlnejšia, aj tu treba dbať na isté návyky, aby ste ju v aute predčasne nezničili. Základom je poznať označenia:

  • P - parkovací režim. Vozidlo je zabezpečené proti samovoľnému rozjazdu pri zaparkovaní. Odporúčame však kombináciu s parkovacou/ručnou brzdou.
  • R - Reverse, čiže spiatočka. 
  • N - neutrál. Používa sa pri preraďovaní z polohy D do polohy R a späť.
  • D - Drive, teda jazda vpred. Je to bežný režim pre jazdu s vozidlom vpred a ak auto stojí v mernom kopci, tak neumožní samovoľne sa spustiť dole, ale drží vozidlo na mieste. 
  • S - Sport. Tento režim sa nenachádza pri každej automatickej prevodovke, avšak zabezpečuje dynamickejšie volenie prevodových stupňov. Často teda drží otáčky vozidla vo vyšších úrovniach a nižšie prevodové stupne pre zaistenie lepšej dynamiky auta. Rovnako je možné voliť sekvenčné radenie - manuálne radiť prevodové stupne smerom nahor alebo nadol. 

Ako teda predísť problémom a predĺžiť životnosť automatickej prevodovky vo vozidle? Tu je niekoľko jednoduchých tipov:

Neraďte "P" pred úplným zastavením

Radenie "P" pred úplným zastavením nie je správne. Radenie parkovacieho režimu je špecifické tým, že sa spolu s ním aktivuje i parkovacia "západka", ktorá bráni otáčaniu prevodovky a teda aj samotnému pohybu vozidla. Na rozdiel od radenia iných režimov bez úplného zastavenia, v tomto prípade sa môže nesprávnym spôsobom používania vytvoriť na túto západku veľký tlak a hrozí jej zlomenie.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.