Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.01.2020, 14:08

Máte auto s automatickou prevodovkou? Toto je päť vecí, ktoré nikdy nerobte

Ak sa budete správne o vozidlo i automatickú prevodovku starať a dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad, pokojne prežije zvyšok auta.

Máte auto s automatickou prevodovkou? Toto je päť vecí, ktoré nikdy nerobte
Zdroj: 1st CLASS AGENCY

Automatická prevodovka bola pred časom výsadou len luxusných áut s poriadne nabitou výbavou. Dnes však začína byť na Slovensku čoraz populárnejšia a nájdeme ju aj v naozaj dostupných modeloch, kde je často k dispozícii za prijateľný príplatok.

Obľubu si získala predovšetkým vďaka svojej jednoduchosti ovládania, pohodliu a v podstate i bezpečnosti. Okrem toho, že sa nemusíte starať o radenie a venujete väčšiu pozornosť vedeniu vozidla, automatická prevodovka je menej háklivá na zlé zaobchádzanie, respektíve dáva menší priestor na chyby.

​I keď je jazda s "automatom" jednoduchšia a pohodlnejšia, aj tu treba dbať na isté návyky, aby ste ju v aute predčasne nezničili. Základom je poznať označenia:

  • P - parkovací režim. Vozidlo je zabezpečené proti samovoľnému rozjazdu pri zaparkovaní. Odporúčame však kombináciu s parkovacou/ručnou brzdou.
  • R - Reverse, čiže spiatočka. 
  • N - neutrál. Používa sa pri preraďovaní z polohy D do polohy R a späť.
  • D - Drive, teda jazda vpred. Je to bežný režim pre jazdu s vozidlom vpred a ak auto stojí v mernom kopci, tak neumožní samovoľne sa spustiť dole, ale drží vozidlo na mieste. 
  • S - Sport. Tento režim sa nenachádza pri každej automatickej prevodovke, avšak zabezpečuje dynamickejšie volenie prevodových stupňov. Často teda drží otáčky vozidla vo vyšších úrovniach a nižšie prevodové stupne pre zaistenie lepšej dynamiky auta. Rovnako je možné voliť sekvenčné radenie - manuálne radiť prevodové stupne smerom nahor alebo nadol. 

Ako teda predísť problémom a predĺžiť životnosť automatickej prevodovky vo vozidle? Tu je niekoľko jednoduchých tipov:

Neraďte "P" pred úplným zastavením

Radenie "P" pred úplným zastavením nie je správne. Radenie parkovacieho režimu je špecifické tým, že sa spolu s ním aktivuje i parkovacia "západka", ktorá bráni otáčaniu prevodovky a teda aj samotnému pohybu vozidla. Na rozdiel od radenia iných režimov bez úplného zastavenia, v tomto prípade sa môže nesprávnym spôsobom používania vytvoriť na túto západku veľký tlak a hrozí jej zlomenie.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.