Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.12.2019, 00:00

Prečo nejazdiť na rezerve a radšej mať v nádrži viac paliva? Môžete si spôsobiť nemalé problémy

Dostatok paliva sa vám nepochybne zíde aj pri státí v zápchach. Najmä v zime je totiž potrebné mať auto stále naštartované.

Prečo nejazdiť na rezerve a radšej mať v nádrži viac paliva? Môžete si spôsobiť nemalé problémy
Zdroj: HN/Peter Mayer

Často máte v palivovej nádrži len niekoľko litrov paliva a svietenie kontrolky označujúcej rezervu paliva vám nie je neznáme? Robíte chybu a neplatí to len v zimnom období, no vtedy sa tento stav podceňuje a práve v chladnom období je jazda na rezerve zlá. Pri dlhodobejšom jazdení sa najčastejšie skloňujú dva problémy.

Nie sú pravidlom, skôr vyššou pravdepodobnosťou. Prečo sa tomu radšej nevyhnúť? Hovorí sa o znefunkčnení palivového čerpadla v nádrži a o kondenzácii vody v nádrži. Nádrž je totiž v princípe uzavretý priestor a skondenzovaná voda zo vzduchu sa dostane von len jednou cestou – do motora.

Poškodenie elektrického dopravného čerpadla

Začneme problémom s možným poškodením dopravného palivového čerpadla v nádrži. Tu treba na začiatok spomenúť, že nie každý automobil má v nádrži aj toto čerpadlo. Niektoré typy (staršie vznetové motory) ho jednoducho nemajú, keďže majú na vstrekovacom čerpadle malé dopravné zubové čerpadlo, ktoré toto elektrické v nádrži supluje.

Vtedy máte o starosť menej, v nádrži je len palivomer. Ak však elektrické čerpadlo v nádrži máte a jazdíte dlhodobo s malým množstvom paliva alebo na rezerve, môže čerpadlo prestať fungovať predčasne, teda skôr, ako by malo vydržať. Čerpadlo je totiž palivom chladené, keďže sa ako každý elektrický diel zohrieva. Konštruktéri s tým rátajú, a tak je dlhodobá prevádzka s minimom paliva pre toto čerpadlo škodlivá.

Okrem toho je palivom i mazané (v prípade vznetového motora), navyše saje palivo z najspodnejšej časti nádrže. Ak v nej máte väčšie množstvo paliva, nečistoty (ktoré sa prevádzkou do nádrže dostanú a v priebehu rokov je ich tam veľa) sú rozptýlené v celom objeme.

Ak však máte v nádrži minimum paliva, tak je väčšia pravdepodobnosť, že sa nečistoty z tohto malého objemu nasajú do čerpadla vo väčšom množstve. To všetko môže viesť k skoršiemu opotrebovaniu čerpadla a aj ďalších súčastí palivovej sústavy.

Kondenzácia vody

Ďalším problémom je kondenzácia vody v uzavretom priestore. Ak sa vodná para zo vzduchu, ktorý je v nádrži, vyzráža na povrchu, vznikne jednoducho voda, ktorá stečie do paliva a zmieša sa s ním. Ak máte v nádrži takmer „plnú“, množstvo vzduchu je tam minimálne. Ak však máte rezervu a jazdíte na nej často, množstvo vzduchu v nádrži sa takmer rovná celkovému objemu, a tak sa vyzrážaná voda dostane do celého palivového systému.

Okrem samotného palivového čerpadla môže voda postupne poškodzovať samotný palivomer, kovové potrubie (hrdza), vstrekovacie čerpadlo (ak ho motor má) a jednotlivé vstrekovače. Čiže nakoniec z tankovania za 10 eur raz za dva či tri dni namiesto tankovania plnej nádrže raz za mesiac nič neušetríte, palivo mesiac alebo dva v nádrži bez problémov vydrží (problémom je odstavenie auta tak na pol roka a viac), skôr si takýmto štýlom tankovania len viac ničíte súčasti palivovej sústavy.

​Obdobie plné zápch, nepredvídateľných komplikácií na cestách je spojené s chladom a nepohodou. Na rozdiel od letného obdobia, keď vo veľkej zápche môžete pohodlne opustiť auto alebo si aspoň dlhodobo otvoriť okno a nebude vám zima, je dobrá viditeľnosť, to všetko sú veci, ktoré v zime nefungujú. Je veľmi zlé, ak ostanete v dlhej nečakanej zápche niekde visieť bez paliva.

Je teda vhodné byť pripravený na situáciu, že v zápche na diaľnici budete aj niekoľko hodín s komfortom naštartovaného motora. A to iba s rezervou v nádrži proste nedokážete.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.