Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.11.2019, 14:19

Ako pneumatiky správne skladovať? Poradíme, čo by ste určite nemali robiť

Uloženie pneumatík na obdobie mimo sezóny môže predĺžiť ich životnosť, alebo ju naopak znížiť.

Ako pneumatiky správne skladovať? Poradíme, čo by ste určite nemali robiť
Zdroj: Dreamstime

Zima sa už nezadržateľne blíži a kto ešte stále nemá automobil prezutý na zimných pneumatikách, nemal by dlho čakať. Pneuservisy už zažívajú nával a kto nemal vopred rezervovaný termín, na rad sa dostane len veľmi ťažko. 

V príprave na zimné obdobie by však nemal vodičov trápiť iba výber správneho rozmeru a typu pneumatík, ak už nie sú vyhovujúce na prevádzku, ale tiež samotné skladovanie vymenených letných pneumatík. Práve správne uschovanie mimo sezóny môže prispieť k dlhšej životnosti plášťov, čím v konečnom dôsledku ušetríte nemalé financie.

Uskladnenie 

Ak máte k dispozícii skladovacie priestory, ideálne je uložiť pneumatiky obuté na diskoch na ležato, prípadne do špeciálneho stojana, políc alebo zavesiť za otvor v disku. Treba však rátať s tým, že najlepšie je takto uložiť len dve kolesá na seba a ponechať ich nahustené na jeden bar. Určite by ste nemali disky s pneumatikami nechať odložené na stojato.

V prípade, že prezúvate len gumy, potom pneumatiky bez diskov stavajte na stojato. Aspoň tak to odporúčajú i odborníci v pneuservisoch, pričom hovoria aj o tom, že pneumatiky by ste mali každý mesiac mierne pootočiť, aby sa nedeformovali. Zabudnúť by ste mali pri uskladnení pneumatík na uloženie jednotlivo na seba, prípadne na ich zavesenie. V takom prípade by hrozila ich deformácia a znehodnotenie.

Zdroj: iDnes.cz

​Všeobecne sa neodporúča skladovať pneumatiky (či už na diskoch alebo bez nich) na vlhkých a mastných/zaolejovaných miestach či vo vonkajších priestoroch (iba ak sú vyššie, než je podklad skladového priestoru). Vyhnúť by ste sa mali aj miestnostiam s veľmi nestálou teplotou, kde pôsobia extrémne teploty (odporúčané pod 25 stupňov Celzia), priame slnečné žiarenie a ani pri peciach alebo otvorenom ohni. 

Pneumatiky zrelé na vyhodenie

Najpriamejším ukazovateľom, že už to majú plášte za sebou, je dezén. Letné pneumatiky s hĺbkou pod tri milimetre vyhoďte a to isté platí pre zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu pod štyri milimetre. Ak necháte na vozidle pneumatiky s menej ako zákonným 1,6 milimetrovým (zimné tri milimetre) dezénom, riskujete právne následky a v prípade nehody môžete prísť o poistné plnenie.

Dôležitý je okrem správneho nahustenia, ktoré nájdete na veku palivovej nádrže alebo na B stĺpiku po otvorení dverí vodiča, aj stav a vek pneumatík. Čím staršie pneumatiky sú, tým horšie jazdné vlastnosti budú mať najmä na vlhkých cestách. Trakcia sa tak rapídne zníži a to bez ohľadu na samotnú hĺbku dezénu. 

​Priemerná životnosť pneumatiky je zhruba päť rokov - po tomto období sa pneumatiky odporúča využívať s bezpečnostnými obmedzeniami. Je lepšie pneumatiky radšej meniť skôr, než následne (prinajlepšom) ľutovať. Dôležité je to pri zimných pneumatikách, ale aj pri tých letných.

Vodiči sa okrem toho často domnievajú, že ak v predajni nedostanú pneumatiky vyrobené v roku zakúpenia, dostávajú nekvalitný a starý tovar. Ak sú však pneumatiky správne skladované, ich životnosť je dlhšia ako päť rokov. Až potom dochádza k zhoršeniu ich vlastností. Takže ročné pneumatiky určite nie sú "po záruke", ale dá sa chápať, keď chce niekto gumy čo najčerstvejšie - aby mu dlho vydržali.

Zdroj: Archív HN

​Vek však len tak pohľadom na pneumatiku nezistíte. Je potrebné nájsť číslo DOT (Department of Transportation), ktoré sa nachádza na bočnej strane pneumatiky a môže vyzerať asi takto: DOT H2UV YC3B 0319.

V označení sa skrýva výrobná továreň, veľkosť pneumatiky a jej obdobie výroby. Na určenie veku pneumatiky vám však bude stačiť posledná časť čísla DOT. V našom prípade hovoríme o údaji 0316. Prvé dve číslice uvádzajú týždeň výroby pneumatiky. Druhé dve číslice zas uvádzajú rok výroby. Pneumatika s označením 0319 bola vyrobená počas tretieho týždňa roku 2019.