Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.11.2019, 11:03

Strašiak menom korózia. Čo robiť, aby vám vaše auto nezhnilo pred očami?

Korózia. Hrdza. Hnedý mor. Rakovina. Útočia na každé auto, nové aj ojazdené. Vieme, ako sa im dá ubrániť. Prejdite si náš podrobný návod, ako sa to robí u odborníkov.

Strašiak menom korózia. Čo robiť, aby vám vaše auto nezhnilo pred očami?
Zdroj: Roman Švidrnoch, MF DNES

Myslíte si, že keď si zaobstaráte nové auto, máte od korózie svätý pokoj aspoň na 12 rokov, počas takzvanej záruky na prehrdzavenie? Ale kdeže. Je to rozšírený mýtus, ktorý vyvracia jeden z najväčších českých expertov na antikoróznu ochranu Vladimír Trendl, píše iDNES.cz.

"Záruka platí len na prehrdzavenie plechu zvnútra von, takže sa nevzťahuje napríklad na dvere obúchané od kamienkov. A pozor - týka sa iba karosérie, ale nie podvozku. Pritom práve ten je vystavený najväčšej záťaži, hrdzavejú životne dôležité súčasti ako zavesenie kolies, brzdové trubice, riadenie, nosníky alebo pomocný rám zavesenia motora," hovorí.

​A hoci sa kvalita lakov v posledných 30 rokoch výrazne zlepšila, o ochranných náteroch podvozkov to zďaleka tak neplatí. Zjednodušene povedané: automobilky nemajú záujem vyrábať "nepriestrelné" auta, ktorá 20 rokov nezhnijú; potrebujú, aby sa trh pekne otáčal. Potvrdzuje to aj Martin Špaček, český zástupca švédskej firmy Dinol, ktorá antikorózne nátery vyrába pod značkou DINITROL už od roku 1957.

Severania sú na túto problematiku experti, v Škandinávii existujú siete centier, kde si ľudia nechávajú autá ošetriť. Preplácajú to aj niektoré poisťovne a odporúčajú aj automobilky - ako napríklad Mazda, ktorej autá pre švédsky trh dostávajú dodatočný nástrek práve voskom od značky DINITROL. A jednotkou sú aj v Česku, kde sa snažia rozbehnúť podobnú sieť servisných miest a ponúkajú balíčky pre kutilov.

"Auto je čím ďalej tým viac spotrebná vec, znižujú sa jeho výrobné náklady, rovnako ako hmotnosť - a nástreky niečo vážia. Pri nových osobákom sa už často neošetrujú kapoty, dvere, blatníky; u podvozkov je to podobné. Pred 15 rokmi bývali autá komplet ošetrené tlumexplastom a inými prípravkami, dnes automobilky ošetrujú len pár kritických miest, kde môže vznikať korózia," hovorí Špaček. Problém podľa neho nastáva napríklad v spodnej časti predných stĺpikov karosérie.

Tam sa teraz bežne dáva vrstva izolačného materiálu, ktorá do seba však nasáva vodu. "Na seminári v Kodani sme rozoberali tri mesiace staré malé SUV ázijskej značky - po zložení podbehov sa z A stĺpikov vytiahla izolačná pena nasiaknutá vodou. Dala sa žmýkať. A to je ideálne korózne podhubie, teplo od motora, vlhkosť - takže nie je divu, že už u nového auta v spojoch vznikala hrdza." Podobne sa dnes izolujú podbehy - miesto nástrekov sa používajú penové panely, pod ktorými to časom "žije".

Kto je odolný?

Najväčším zákazníkom, firmám, ktoré napríklad v Česku nakupujú 75 percent nových vozidiel, je to celkom jedno - áut sa zbavia po skončení troj alebo päťročného operatívneho lízingu. Lenže potom prichádzame na rad my, kupci ojazdených áut. A máme problém. Autá už bývajú dosť "chytené". S nástrekom je totiž dobré začať čo najskôr, ideálne hneď po kúpe, a potom každé tri až štyri roky kontrolovať, prípadne ošetriť horšie miesta - napríklad štrkom obúchané ramená - alebo nástrek obnoviť. Ale oplatí sa začať aj u trojročného auta. 

Digital + 25€ palivová karta

Obdarujte seba alebo svojich blízkych exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín a ako darček od nás získate palivovú kartu v hodnote 25€.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.