Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.11.2019, 14:50

Slovensko je automobilová veľmoc. Slováci však uprednostňujú radšej jazdené autá zo zahraničia

Dovoz auta nemusí byť vždy tou najlepšou a najspoľahlivejšou voľbou, ako sa dostať ku kvalitnému autu.

Slovensko je automobilová veľmoc. Slováci však uprednostňujú radšej jazdené autá zo zahraničia
Zdroj: Škoda Auto

Na našom území sa nachádzajú štyri veľké automobilové závody, ktoré zamestnávajú ľudí v radoch desiatok tisíc a ročne produkujú viac ako milión vozidiel. Ide o Volkswagen Slovakia v Bratislave, Kia Motors Slovakia v Žiline, Groupe PSA v Trnave a nedávno spusteným projektom je i nitriansky Jaguar Land Rover Slovakia.

Slovenská ekonomika teda doslova stojí na automobilovom priemysle, ktorý mimochodom tvorí 13 percent HDP krajiny. Domáci však stále viac uprednostňujú jazdené vozidlá pred tými novými, ktoré sa najčastejšie vyvážajú do zahraničia.

Pozrite si aj niekoľko tipov, čo by vašej pozornosti pri kúpe vozidla nemalo uniknúť:

Zahraničné autá „sú kvalitnejšie“

U domáceho obyvateľstva stále prevláda názor, že jazdené autá dovezené z Nemecka sú kvalitnejšie a za rozumnú cenu. Prečo by teda platili záujemcovia o kúpu vozidla viac za doma vyprodukované nové automobily, keď môžu ušetriť? Lenže aj v tomto prípade platí, že nie všetko, čo sa blyští, je zlato. Množstvo zahraničných majiteľov sa totiž zbavilo svojich vozidiel, ktoré sa pre zlé emisie viac nemohli dostať do miest.

„Pritom ide o vyslovené šroty. Sú špecializované autobazáre, ktoré majú na predaj niekoľko tisíc áut určených na export. Chodia po ne kamiónmi. Nehovorím, že sú všetky zlé, ale problém je, že ku nám ide všetko problematické,“ ozrejmuje súčasnú situáciu na trhu Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV).

Ako dodáva, hoci sa u nás traduje, že autá dovezené zo zahraničia nemajú stočené kilometre a sú v podstatne lepšom stave, prax ukazuje inú skutočnosť. „Je bežné, že vozidlo, ktoré má reálne 500-tisíc a viac kilometrov, má u nás uvedených, povedzme, len 170-tisíc,“ dodáva odborník. A to je poriadny rozdiel, ktorý vplýva na celkovú hodnotu vozidla a problémy môže spôsobiť aj pri budúcom predaji vozidla či na technických kontrolách.

Stále viac jazdených áut

Aj napriek vyššie uvedeným faktom počet jazdených vozidiel, ktoré brázdia naše cesty, je každým rokom vyšší. „Na Slovensku je podľa stránky ministerstva vnútra k 31. júlu 2019 evidovaných viac ako 2,4 milióna vozidiel do 3,5 tony a z toho je približne jeden milión dovezených,“ konštatuje Knopp. To je takmer polovica vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách.

Na porovnanie môžeme uviesť, že pred 10 rokmi bolo na Slovensku evidovaných len približne 71-tisíc áut zo zahraničia a pred 20 rokmi sa toto číslo pohybovalo na úrovni len okolo 10-tisíc vozidiel. Medzi najviac dovážané značky automobilov pritom patrí podľa štatistík Asociácie overovateľov vozidiel Volkswagen, v tesno závese je to Škoda a za ňou nasleduje Ford, Audi a BMW.

Zdroj: Youtube/Autocar

​Podľa Jozefa Knoppa sa najviac vozidiel dováža z Talianska, Nemecka, Holandska a Belgicka. V poslednom čase vyskočili vyššie čísla aj z Francúzska a Španielska. „Autá z alpských krajín, kde sa ide do kopca, z kopca, často sa drží sneh na vozovkách a rôzne druhy posypov spôsobujú vozidlám viac škody ako osohu, pritom vôbec nedosahujú kvalitu primeranú ich cene,“ vysvetľuje odborník z AOV.

Mali byť už v šrote

Medzi ďalšie problémy dovezených automobilov sú predchádzajúce poškodenia. Väčšina kusov sa prezentuje ako kvalitné vozidlá z dovozu, ale predajcovia sa tak často iba snažia podviesť kupujúcich a získať ďalšie peniaze z predaja. Autá totiž mohli mať nehodu alebo takzvanú „totálku“, kedy by mali byť kvôli vážnym škodám odvezené do šrotu, no namiesto toho jazdia po cestách.

„Žiaľ, nie je nič nezvyčajné, že vo finále má podvedený človek namiesto vozidla, ktoré mu malo slúžiť ešte niekoľko rokov, v garáži takmer nepoužiteľný a ďalej nepredajný vrak. Nehovoriac o tom, že sa stali už aj naozaj veľké tragédie, keď podvodný predaj stál niekoho v takomto aute život,“ dodáva Jozef Knopp.

Pochopiteľne, pri kúpe vozidla je nevyhnutnou súčasťou jeho dôkladná obhliadka a ak je to možné, najlepšie je vziať kupované vozidlo ešte pred podpisom zmlúv na prehliadku do spoľahlivého servisu. Rovnako by si mali záujemcovia dať pred kúpou overiť vozidlo nielen z pohľadu technického stavu, ale tiež jeho histórie. Dnes je to pritom už pomerne jednoduché a napríklad aj samotná Asociácia overovateľov vozidiel združuje všetky subjekty, ktoré prispievajú k odhaľovaniu nekalých praktík pri predaji jazdených vozidiel.