Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.08.2019, 15:12

Extrémne horúčavy mohli poškodiť vaše autá. V ohrození je hneď niekoľko dôležitých častí

Mnohé problémy sa môžu prejaviť až počas zimy či dokonca ešte neskôr. O to viac škody môžu spôsobiť, ak si ich nebudete všímať hneď po lete.

Extrémne horúčavy mohli poškodiť vaše autá. V ohrození je hneď niekoľko dôležitých častí
Zdroj: Pixabay

V posledných dňoch sme si mohli na chvíľu vydýchnuť, avšak niekoľko týždňov trvajúce extrémne horúčavy, ktoré na Slovensku boli a ktoré sa ešte do konca letného obdobia môžu vyskytnúť, sú veľmi úmorné nielen pre ľudí a zvieratá, ale podpíšu sa aj na automobiloch.

Pri tropických teplotách a celodennom intenzívnom slnečnom žiarení trpí nielen samotný lak, ale prakticky všetky časti vozidla, od strechy, cez brzdy, batériu a čelné sklo, až po pneumatiky. Po takýchto horúčavách odborníci odporúčajú kontrolu stavu auta a odstránenie najhorších následkov spôsobených vysokými teplotami. Dôležitá je taktiež prevencia, ktorú mnohí podceňujú.

Ako správne umývať auto? Poradíme vám v našej dávnejšej stručnej galérii

​Vysoké denné teploty či veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou totiž môžu viesť k niekoľkým problémom, ktoré vodičom spôsobia vrásky na tvári. Takýmto počasím dochádza napríklad k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách. Hodnotu odporúčanú pre konkrétne vozidlo zvyčajne nájdete na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, prípadne na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.

Kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách obzvlášť netreba zanedbávať, nakoľko podhustené, rovnako tak aj prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na jazdu. Nesprávny tlak môže spôsobovať prehriatie pneumatík, vyššiu spotrebu vozidla a hlučnosť či zlé vlastnosti na cestách. Kontrolu treba vykonávať pred cestou pri normálnej vonkajšej teplote a určite netreba zabúdať ani na rezervu - ak ju vozidlo má.

„Po letných horúčavách je najdôležitejšie vykonať kontrolu tlaku v pneumatikách, doplniť prevádzkové kvapaliny a dôkladne vyčistiť a potom ošetriť všetky namáhané povrchy auta. To sa týka nielen laku, ale aj všetkých plastových plôch, ktoré boli vystavené slnečnému žiareniu a vysokým teplotám,“ uviedol prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO, Petr Vaněček.

Skúsení vodiči chránia počas leta lak vozidla vhodným prípravkom s UV filtrom a interiér vozidla vhodným zaclonením, no ani tak sa všetkým drobným škodám nevyhnú. Slnko môže spôsobiť predčasné starnutie materiálov, ich vyblednutie či iné poškodenia v kabíne. S príchodom chladnejšieho počasia preto nastane čas na odstránenie hrubých nečistôt aj drobných prachových častíc (vrátane agresívneho letného peľu) a mastných sadzí z výfukov ostatných automobilov. 

Čoskoro teda už príde čas na dôkladnú očistu vozidiel a to nielen pokiaľ ide o interiér, ale i exteriér. Aj tu platia niekoľké zásady, ako sa o vozidlo správne postarať.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

"Až po dôkladnom ručnom umývaní alebo po umývaní v tlakovej umývačke s odmasťovacím prípravkom je možné nanášať leštidlo, v opačnom prípade hrozí aj trvalé poškodenie laku. Rovnako tak je vhodné ošetriť kvalitnými prípravkami aj interiér vozidla," odporúča Vaněček. Starostlivosťou by sme nemali obísť ani vonkajšie plastové diely či tesnenia okolo dverí a podobne, ktoré taktiež vplyvom vysokých teplôt trpia a pred jesenným/zimným obdobím si zaslúžia pozornosť.

Dobré je naplánovať si aj cestu do autoservisu na dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny.

​Návštevu servisu by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje pravidelnú starostlivosť.. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka, občas je nutné doplniť i samotné chladiace médium. Keďže klimatizácia bola v posledných mesiacoch pravdepodobne v prevádzke každý deň, mala by byť jej kontrola taktiež na programe dňa.

Batéria vás môže pri štartovaní zaskočiť svojou "neaktivitou" a to nielen počas zimy, ale aj cez/po lete. Práve horúce dni jej totiž škodia a to najmä pri výjazdoch na dovolenky k moru, kde auto stojí dva týždne v horúčave. Teplom totiž, hoci to veľká časť motoristov nevie, dochádza k veľkému samovybíjaniu, následne k sulfatácii dosiek, ktoré týmto javom strácajú svoju kapacitu.

To, že vysoké teploty akumulátoru ublížili, sa, bohužiaľ, prejaví často až v zime, keď potrebujeme naštartovať studený motor, ktorého vnútorný odpor je väčší ako v letných mesiacoch. Preto sa odporúča kompletná kontrola vozidla po lete, ešte pred začiatkom zimy.