Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.08.2019, 13:12

Nefunguje vám klimatizácia v aute? Toto sú najčastejšie dôvody, prečo je to tak

Dôležité je aj dôkladne predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou správne pracovať.

Nefunguje vám klimatizácia v aute? Toto sú najčastejšie dôvody, prečo je to tak
Zdroj: HN/Pavol Funtál (Ilustračná snímka)

Letná sezóna nie je ani z ďaleka na konci a hoci aktuálne zasiahlo naše územie o niečo chladnejšie počasie, už o niekoľko dní sa vysoké teploty vrátia. Neodmysliteľnou súčasťou letného obdobia je potom i využívanie klimatizácie, ktoré spríjemňuje život nielen v bytoch či kanceláriách, ale aj autách.

Ak sa totiž v aute horúci vzduch nevyvetrá alebo nevychladí klimatizáciou, hrozí prehrievanie organizmu a vodič má navyše spomalené reflexy, je apatický a hrozí tak väčšie riziko dopravnej nehody. Je preto dôležité dôkladne sa na sezónu pripraviť, absolvovať pravidelné kontroly chladiaceho systému a včas dohodnúť prípadný servis.

​Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny. V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu predstaviť, pretože je to jediný spoľahlivý spôsob, ktorý ich ochráni pred vysokými teplotami a nebezpečným prehriatím organizmu.

„Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 stupňov Celzia, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z ventilácie pohybovať v rozmedzí 10-15 °C. Takýto studený vzduch potom v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napríklad 22 stupňov Celzia. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru autoklimatizácie môže naznačovať problém,“  vysvetľuje prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO, Petr Vaněček.

Najčastejšou závadou, kedy klimatizácia poriadne nefunguje, je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku dochádza u všetkých typov klimatizácií.

Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku chladiaceho média za rok od päť do 25 percent množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie a systém nie je schopný dostatočne vychladiť kabínu vozidla.

Ďalším častým problémom býva porucha klíma-kompresoru. Významný vplyv na správny chod kompresoru má špeciálny vysokoviskózny olej. Ten má veľmi podobnú funkciu ako olej v motore vozidla a rovnako má tiež svoju životnosť. Zaisťuje premazávanie kompresora a tým pádom jeho správny chod.

​Pri kontrole a údržbe klimatizačného okruhu je dobré dbať aj na výmenu tohto oleja, ktorého obvyklé množstvo v okruhu je 10 až 15 gramov. Bez tohto oleja sa kompresor už po niekoľkých minútach poškodí a môže sa dokonca úplne zadrieť. „Pri servise vozidla odporúčame previesť odsatie zvyšku starého oleja a naplnenie nového. Odhaliť únik oleja je možné pridaním UV látky a posvietením UV lampou, vďaka čomu budú miesta úniku viditeľné,“  radí Vaněček.
 
Dôležité je však aj dôkladne predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou správne pracovať. Okrem pravidelného čistenia či dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu už päť až desať minút pred dojazdom auta do cieľa trasy. Dôvod? Umožníte tak vyschnutie výparníka, čo zabraňuje tvorbe a usádzaniu baktérií, v dlhodobom ohľade i nepríjemnému zápachu z výduchov klimatizácie.