Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Medzi nami je veľké množstvo ľudí, ktorí na svoju vytúženú dovolenku cestujú nie lietadlom, ale práve automobilom. Prináša to množstvo výhod - napríklad môžete už počas cesty nasávať atmosféru odlišných krajín a cestou si robiť medzizastávky na skutočne veľmi zaujímavých miestach.

Tie sú na druhú stanu i potrebné, nakoľko práve počas jazdy autom je riziko mikrospánku veľmi vysoké. Pri rýchlosti asi 120 kilometrov za hodinu je jedna sekunda mikrospánku spojená s prejdením až 30 metrov "naslepo" a bez akejkoľvek kontroly nad vozidlom. To sú hrôzostrašné fakty.

Pred letným dovolenkovým obdobím je preto na mieste zhrnúť si, ako bojovať s únavou za volantom. Ak si myslíte, že dve veľké kávy na čerpacej stanici alebo pol litrový energetický nápoj urobia zázraky, ste na omyle.

S kofeínom to nepreháňajte

Spomínané energetické nápoje v podobe kávy či takzvaných "energeťákov" nie sú čarovné a celkovú únavu v konečnom dôsledku len o niečo odďaľujú, pričom sa následne prejaví v ešte väčšej miere. Ak už chcete siahnuť po niektorom z kofeínových nápojov, doprajte si len primerané množstvo. Určite neplatí, že čím viac kávy vypijete, tým dlhšie vydržíte za volantom svieži. Môžete si akurát tak spôsobiť problémy s tlakom a srdcom. 

Zaujímavosťou je, že podľa vedcov nespôsobuje mikrospánok výhradne únava, ale aj auto samotné. Vedci totiž zistili, že vibrácie, prítomne počas jazdy autom, sú jedným z hlavných dôvodov nebezpečného problému vodičov. Počas jazdy teda vodiča uspávajú vibrácie na nízkej frekvencii, ktoré produkuje sedačka a auto. Prekvapivým zistením je aj fakt, že únavu možno pociťovať už po 15 minútach jazdy.

Výskumu sa zúčastnilo 15 dobrovoľníkov, ktorí absolvovali test na simulátore monotónnej jazdy. V prvej vlne skúmali reakcie vodiča na nízke frekvencie (4-7 Hz) a druhá vlna potom prebiehala bez vibrácií počas jazdy. Vyhodnotenie výsledkov, ktoré merajú srdcový tep zistili, že nízka frekvencia pôsobí na mozog a nervové zakončenia vodiča už po 15 minútach a po hodine už srdečný tep naznačoval stav na hranici spánku. Monotónne cestovanie po diaľnici niekoľko hodín je preto najrizikovanejšie z pohľadu možnosti mikrospánku.

Dôležité sú pauzy

Najlepším bojovníkom proti únave a "klipkajúcim" očiam za volantom sú časté pravidelné zastávky. Ak už cítite, že na vás ide únava a spánok, zastavte. Nepreceňujte svoje schopnosti, keďže ohrozujete nielen seba a posádku auta, ale i ostatných účastníkov cestnej premávky. Výskum Európskej komisie ukázal, že šofér, ktorý je unavený alebo ospalý, zvyšuje riziko dopravnej nehody v priemere až štvornásobne. 

Ak máte nedostatok spánku, ste nepozornejší a reagujete na vyhrotené situácie pomalšie. No nezávisí to len od množstva spánku, ale aj od jeho kvality. Únava ide aktuálne ruka v ruke s horúcimi letnými dňami. Časové rozostupy páuz sú už závislé na schopnostiach vodiča.

Zdroj: Pexels

​Zastaviť, nadýchať sa čerstvého vzduchu a natiahnuť sa (prípadne si na niekoľko minút zdriemnuť) by sme mali maximálne po troch - štyroch hodinách. Najmä, ak ide o teplé slnečné dni a jazdu po diaľnici. Na odpočívadle sa poprechádzajte, osviežte sa nápojom, posaďte sa niekde na lavičku pod stromy ďalej od vozidla a "vypnite" myseľ. Rovnako môžete skúsiť osvieženie opláchnutím tváre vodou.

Pomôžu i drobnosti

Proti únave za volantom môžete bojovať napríklad aj žuvaním žuvačky, ktorá zväčšuje prúdenie krvi do mozgu o 25 až 40 percent. Žuvačky sú preto vítaným spoločníkom každého vodiča a okrem lepšieho dychu zlepšia aj samotnú bdelosť. Rovnako pomôže hlasnejšia hudba, rozprávanie sa s ostatnými spolucestujúcimi a tiež otvorenie okna.

​Samozrejme, pri diaľničnom tempe to je prakticky nereálne, no čerstvý vzduch dokáže človeka prebudiť. Ak je to teda z dôvodu vysokej rýchlosti nemožné, zastavte a na niekoľko minút sa zhlboka nadýchajte kyslíka. Únavu a riziko mikrospánku zvyšuje aj prehriata kabína, preto sa snažte držať teplotu na nižších hraniciach, pozor však, aby ste to s klimatizáciou neprehnali.