Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.05.2019, 13:50

Nízka cena a väčší výber? Pri dovoze jazdeného auta zo zahraničia hrozia mnohé riziká

V konečnom dôsledku sa vám nákup auta za hranicami nemusí vôbec oplatiť, práve naopak.

Nízka cena a väčší výber? Pri dovoze jazdeného auta zo zahraničia hrozia mnohé riziká
Zdroj: netcarshow (ilustračná snímka)

Opäť sa vrátime k predaju a kúpe automobilu, nakoľko práve tento úkon je spájaný s možnými problémami a radí sa medzi najzásadnejšie investície. Ak ide o kupovanie či predaj jazdeného auta, nejde o žiadnu výnimku a práve naopak, hrozí kupcovi ešte oveľa viac problémov spájaných s autom a rovnako tak rôzne riziká.

Kúpa takzvanej "jazdenky" v zahraničí sa môže zdať atraktívnym variantom, kde môže lákať najmä zaujímavá (často podstatne nižšia) cena a tiež väčší výber. Často sa však za zahraničnými inzerátmi skrývajú pasce na neopatrného kupujúceho.

Pozrite si aj zoznam najpredávanejších jazdených áut na Slovensku za uplynulý rok 2018:

​Pokiaľ totiž s dovozom auta spoza hraníc nemáte dostatočné skúsenosti, radšej sa do toho nepúšťajte alebo oslovte odborníkov - dnes totiž existujú mnohé firmy, ktoré sa podobnými vecami zaoberajú. Aj tu však buďte veľmi opatrní.

Je to totiž pomerne dosť riziková záležitosť, kedy nakoniec možno vôbec neušetríte a riskujete navyše množstvo problémov. Pokiaľ máte zálusk na bežné osobné auto, ktorých je aj na našom domácom trhu dostatok, nemá zmysel riskovať a realizovať kúpu auta v zahraničí.

Medzi veľmi časté praktiky zahraničných predajcov, ktorí lákajú kupujúcich zo strednej a východnej časti Európy, patria najmä zavádzajúce údaje o samotnej cene. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sa jedná o pekné vozidlo s rozumným stavom odometra za skutočne veľmi priaznivú cenu.

Ale až potom, čo absolvujete dlhú cestu aj viac ako tisíc kilometrov za vysnívaným autom sa dozviete, že inzerovaná cena nie je konečná a prislúchajú k nej ešte ďalšie poplatky. Vo výsledku napokon už nemusí byť nákup jazdenky zo zahraničia až tak výhodný, prípadne reálny stav nezodpovedá stavu v inzeráte.

„Výnimkou nie je ani to, že predajcovia inzerujú neexistujúce autá, len aby kupujúceho nalákali. Na mieste mu potom nadšene odprezentujú iné vozidlá a snažia sa ho za každú cenu nahovoriť na kúpu vozidla, ale už napríklad s menšou výbavou, v horšom technickom stave a podobne. Kupujúci, aby nemeral zbytočne dlhú cestu nadarmo, možno nakoniec uzavrie obchod, ktorý je preňho menej výhodný,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto.

​V prípade dovozu jazdenky je vždy dôležitá zrozumiteľná komunikácia s predajcom v cudzom jazyku. Pokiaľ teda danej reči nerozumiete, je ideálne si vziať so sebou niekoho, kto vám bude všetko tlmočiť. Tak isto býva aj zmluva v cudzom jazyku, takže jeho služby určite pri kúpe auta v zahraničí oceníte.

Zvlášť si treba dať pozor na drobné klauzuly, ktoré sa môžu týkať napríklad obmedzenia záruky a podobných záležitostí. Samozrejme treba počítať s tým, že služby tlmočníka vám vo finále cenu vozidla o niečo navýšia. Avšak ani profesionálny tlmočník vás neochráni pred tým, ak bude predajca narýchlo predávať auto v exekúcii alebo s inými právnymi vadami.

„Samostatnou kapitolou je komplikovaná dohoda o platení a neplatení DPH. Napríklad pri dovoze z Nemecka je to problematické. Na Slovensku sa daňová povinnosť vzťahuje na kupujúceho, ktorý musí zaplatiť DPH v krajine, kde auto prihlasuje. Inak nemôžete automobil ako súkromník prihlásiť. Problém je však v tom, že podľa nemeckých zákonov je povinnosť týkajúca sa DPH na predávajúcom a ten sa bojí riskovať, že auto na Slovensku neprihlásite. Preto niektorí nemeckí predajcovia nechcú bez DPH auto predať, čo logicky poriadne navýši konečnú cenu. A aj tak by ste na Slovensku museli daň zaplatiť znova,“ dopĺňa Vaněček.

Okrem dohadovania sa o cene sú pri kúpe jazdenky zo zahraničia možné aj ďalšie veľké riziká. Kupujúci si musí dať pozor na to, aby malo auto platnú európsku homologizáciu. U vozidiel, ktoré sú určené pre trh v Európskej únii, je to prakticky bez problémov, ale napríklad autá dovezené z USA alebo Ázie s tým môžu mať vážny problém. Kupujúcemu potom neostáva nič iné, než si vybaviť homologizáciu individuálne a to rozhodne nie je lacná záležitosť. Pri kúpe auta s pôvodom na Slovensku tento problém nemôže nastať.

​Niektorí predajcovia v zahraničí sa snažia vybrané značky cieliť priamo na klientelu z Českej republiky, Slovenska či Poľska. Jedná sa zväčša o škodovky a volkswageny a tu je zvýšené riziko "moderného" stáčania kilometrov. Predajcovia totiž vsádzajú na to, že auto prejde technickou prehliadkou až v cieľovej destinácii, kde sa jednoducho kilometre opíšu z odometra a po skutočnom stave najazdených kilometrov už nikto nikdy nepátra.

Individuálny dovoz jazdenky zo zahraničia má zmysel realizovať iba v prípade, že zháňate nejaký špecifický model, ktorý sa na našom trhu vyskytuje len ojedinele. Pokiaľ však máte záujem o bežné osobné auto, ktorých je na našom trhu dostatok, nemá zmysel sa o dovoz pokúšať a riskovať tak vo finále finančnú stratu. Najistejšou voľbou je autorizovaný predajca jazdených vozidiel, prípadne "súkromná" kúpa auta s odborníkom, ktorý vám s výberom a obhliadkou vozidla pomôže.