Diaľnice, ale aj rýchlostné cesty, nám výrazne uľahčujú presun medzi mestami a šetria čas, ktorý môžeme následne využiť "produktívnejšie". Nie každý však vie, ako sa na diaľniciach jazdí a ako sa majú správne využívať dostupné jazdné pruhy.
Najmä na trojprúdovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou potom pravidelne dochádza k nebezpečným situáciám, keď sebeckí vodiči jazdia bezdôvodne v strednom pruhu a blokujú tak ostatných šoférov. Problematikou sa zaoberala aj polícia, ktorá na svojej facebookovej stránke zverejnila poučné video o správnom využívaní jazdných pruhov.
"Zákon stanovuje, že na jazdu môže vodič použiť iba pravý jazdný pruh, ostatné slúžia na predchádzanie, obchádzanie a odbočovanie. Mnohí vodiči jazdia zásadne iba v strednom jazdnom pruhu, aj keď je pravý jazdný pruh voľný, prípadne kľučkujú medzi jazdnými pruhmi a zabúdajú na pravidlá pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého," informuje polícia vo svojom videu.
Platí, že vodič je povinný dať prednosť vozidlu jazdiacemu v pruhu, do ktorého prechádza a použiť pri prechádzaní znamenie o zmene smeru jazdy. Ak vznikne situácia, keď sa vodič z pravého jazdného pruhu snaží preradiť do stredného a rovnaký úkon chce spraviť vodič z ľavého jazdného pruhu, prednosť má vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu.
Z vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že stredný pruh na trojprúdovej diaľnici využívajú vodiči aj vtedy, keď to situácia nevyžaduje a nevykonávajú žiadny manéver. Platí pritom, že vodič má využívať pravý jazdný pruh vždy, pokiaľ je to možné. Ľavý a stredný pruh slúžia výlučne na predchádzanie.
"Ak sa v pravom jazdnom pruhu nachádza súvislý rad kamiónov alebo pomaly jazdiacich vozidiel, môžu vodiči jazdiť v strednom pruhu," dopĺňa polícia.
Na druhú stranu je potrebné poznamenať, že v úseku medzi Bratislavou a Trnavou ide o "diaľnicu vo výstavbe", ktorá vo väčšine nie je oplotená, pravý jazdný pruh je v dôsledku vyjazdených koľají a výtlkov v zlom stave a diaľnica tiež nemá odstavný pruh. Z tohto dôvodu potom vodiči často využívajú stredný pruh pre "bezpečnejšiu" jazdu, čo je v noci a za zníženej hustoty premávky pomerne logické.
Netreba však zabúdať, že ak už vodič už predsa len jazdí v strednom alebo ľavom pruhu, mal by ho uvoľniť vtedy, keď môže blokovať iných rýchlejšie idúcich vodičov. V zákonnej norme môžete na vodiča blikať a dokonca mimo obce naňho aj trúbiť. Ak nič z toho nepomôže, vodiča môžete natočiť a záznam poslať policajtom alebo si zapísať jeho EČV a polícia si vodiča dodatočne vystopuje.
Reálne v praxi takýto postup aj funguje. Ak by ste totiž zavolali policajtov na vodiča, ktorý ide za vami a trúbi na vás zatiaľ čo vy idete v ľavom pruhu a prekážate rýchlejšiemu autu za vami a nezaradíte sa do pravého pruhu, pokutu dostanete práve vy.
Vodič totiž nesmie prekážať v jazde rýchlejším vozidlám a ani ohrozovať plynulosť premávky. Okrem toho je potrebné na diaľniciach dodržiavať i dostatočný odstup od iných vozidiel.